Nowe oznaczenia opon

Firma Pirelli oprócz uwzględnienia uwag kierowców i zespołów przy tworzeniu opon pomyślała również o kibicach. System oznaczenia gum używany do tej pory przez firmę Bridgestone zostanie bardzo mocno rozbudowany. Przypomnę tylko, że do 2007 roku miękka mieszanka posiadała biały pasek w rowku na powierzchni opony. Kiedy wprowadzono slicki pasek zmienił kolor na zielony oraz położenie (krawędź opony).

Pirelli chce dostarczyć kibicom znacznie więcej informacji o używanych przez kierowców oponach. Mieszanki mają różnic się kolorem napisu, loga producenta umieszczonego na oponie. I tak super miękka opona będzie czerwona, miękka będzie biała, średnia niebieska a twarda żółta. Mowa oczywiście o oponach na suchą nawierzchnię. W przypadku deszczu zobaczymy w akcji dwa kolory: żółty dla pełnych deszczówek i czerwony dla opon przejściowych.

Tak będzie oznaczona super miękka opona (źródło: pirelli.com)

Osobiście bardzo przychylnie patrzę na te zmiany. Zielony pasek często sprawiał wiele problemów komentatorom oraz kibicom. Teraz powinno być dużo czytelniej bo logo producenta zajmuje znaczną część opony i nie da się go przeoczyć. Pozostaje jeszcze kwestia kompozycji kolorystycznej z samochodem ale to chyba jest pomijalny aspekt.

Bardzo pozytywnie o nowych zestawach opon wypowiada się Pedro de la Rosa, który przez ostatnie kilka dni bardzo mocno nad nimi popracował w czasie nocnych zajęć na torze Yas Marina. Stwierdził, że nowa opona pozwoli na bardziej odważne manewry wyprzedzania a jej żywotność będzie krótsza co wymusi strategię swóch lub nawet trzech zmian w ciągu wyścigu.

Dodatkowo aby uniknąć wszelkich prób manipulacji na linii dostawca-zespół FIA zdecydowała objąć kontrolę nad dystrybucją opon. Wprowadzone zostanie “tasowanie” czyli każdy zespół otrzyma zestaw złożony z opon pochodzących z różnych serii produkcyjnych. Gdyby w fabryce zdarzyło się jakieś nieszczęście i ktoś przysnął na linii produkcyjnej to wadliwe opony trafią do wszystkich a nie tylko do jednego lub dwóch zespołów.