Nowe oznaczenia opon
Firma Pirelli oprócz uwzględnienia uwag kierowców i zespołów przy tworzeniu opon pomyślała również o kibicach. System oznaczenia gum używany do tej pory przez firmę Bridgestone zostanie bardzo mocno rozbudowany. Przypomnę tylko, że do 2007 roku miękka mieszanka posiadała biały pasek w rowku na powierzchni opony. Kiedy wprowadzono slicki pasek zmienił kolor na zielony oraz położenie (krawędź opony).
Pirelli chce dostarczyć kibicom znacznie więcej informacji o używanych przez kierowców oponach. Mieszanki mają różnic się kolorem napisu, loga producenta umieszczonego na oponie. I tak super miękka opona będzie czerwona, miękka będzie biała, średnia niebieska a twarda żółta. Mowa oczywiście o oponach na suchą nawierzchnię. W przypadku deszczu zobaczymy w akcji dwa kolory: żółty dla pełnych deszczówek i czerwony dla opon przejściowych.
Osobiście bardzo przychylnie patrzę na te zmiany. Zielony pasek często sprawiał wiele problemów komentatorom oraz kibicom. Teraz powinno być dużo czytelniej bo logo producenta zajmuje znaczną część opony i nie da się go przeoczyć. Pozostaje jeszcze kwestia kompozycji kolorystycznej z samochodem ale to chyba jest pomijalny aspekt.
Bardzo pozytywnie o nowych zestawach opon wypowiada się Pedro de la Rosa, który przez ostatnie kilka dni bardzo mocno nad nimi popracował w czasie nocnych zajęć na torze Yas Marina. Stwierdził, że nowa opona pozwoli na bardziej odważne manewry wyprzedzania a jej żywotność będzie krótsza co wymusi strategię swóch lub nawet trzech zmian w ciągu wyścigu.
Dodatkowo aby uniknąć wszelkich prób manipulacji na linii dostawca-zespół FIA zdecydowała objąć kontrolę nad dystrybucją opon. Wprowadzone zostanie “tasowanie” czyli każdy zespół otrzyma zestaw złożony z opon pochodzących z różnych serii produkcyjnych. Gdyby w fabryce zdarzyło się jakieś nieszczęście i ktoś przysnął na linii produkcyjnej to wadliwe opony trafią do wszystkich a nie tylko do jednego lub dwóch zespołów.
(21 Jan 10:19)
Dla zorientowanych kibiców to będzie duże ułatwienie. Ja z tego miejsca powoli zaczynam współczuć naszym Asom z Polsatu. Oj będzie się działo, będzie!
(21 Jan 10:24)
Jak myślisz Maurycy czy to jest niebieski kolor?
(21 Jan 10:58)
Oj spodziewam się przy każdej transmisji informacji w stylu: “Może przypomnijmy kibicom o zmianach w oznaczeniu opon, w tym sezonie… teraz na naszych ekranach wybranka Lewisa Hamiltona – Nicole Scherzinger, opony oznaczone na czerwono świadczą o… Jessica Michibata na naszych ekranach, sympatia Jensona Buttona o hiszpańsko-włosko-japońskich korzeniach… wykorzystaniu przez kierowców miękkiej mieszanki.”
(21 Jan 16:47)
🙂 spoko
(21 Jan 10:26)
współczuć? O ile często mają dużo problemów z rozeznaniem sytuacji to chyba będzie raczej ułatwienie dla nich niż przeciwnie. Współczuje to nam bo przez 3 pierwsze wyścigi będą tłumaczyć co nowe oznaczenia znaczą.
(21 Jan 10:28)
A przez następne dwa będą przypominać tym co dopiero zaczęli oglądać…
(21 Jan 10:52)
@ PawelF1
Mieli problem z jednym kolorem to co będzie z czterema?
A pozostając w temacie transmisji ja już nie mogę się doczekać tej radosnej nowiny “a teraz mam dla Państwa konkurs sms-owy z pięknymi nagrodami. Do wygrania luksusowe auto XXX które sam chciałbym mieć”.
(21 Jan 10:56)
Problem będzie gdy będą zmieniać z opony przejściowej(czerwona) na super miękka sliki(czerwona)..
(21 Jan 11:01)
Rozwiązanie oznaczenia opon znacznie lepsze. Co do Słoneczka, to polecam oglądanie bez dźwięku jeśli już. 🙂
Co do wyglądu strony, to jest ona przejrzysta no i bardziej szlachetna, więc udane zmiany.
Przyznam szczerze, że przydałaby się jakaś seria artykułów o historii F1, tylko tak żeby na głównej były jakoś inaczej oznaczone od newsów – choćby tłem. Ciekawie by się to czytało, no i zawsze to potem prościej startować w konkursach ;), no i jest o czym dyskutować.
(21 Jan 11:11)
W pełni się zgadzam tylko załatwcie mi dobę, która ma 36 godzin…
(21 Jan 11:04)
Z tym przejście z czerwonej na czerwoną faktycznie będzie kłopot, ale żółta barwa podczas deszczu powinna być widoczna.
(21 Jan 11:07)
no ale o czym wy mówicie przecież deszczową opone łatwo od slicka odróżnić
(21 Jan 12:30)
Noo..łatwo jak bolid stoi w miejscu a czerwonym nie ma być oznaczona opona deszczowa(fulwet) tylko przejsciowa.Chodzi mi o to ,że w warunkach jak będzie lekko padać albo jak tor będzie przesychał ciężko bedzie odróżnić na jakich oponach jedzie skoro mają mieć ten sam kolor(przeważnie jak tor przesycha zespoły zmieniają na miękką mieszanke bo łatwiej ją dogrzać)
(21 Jan 12:33)
Super miękka mieszanka nie będzie używana w każdym wyścigu ale czasem może się rzeczywiście tak zdarzyć, że będzie zmiana z przejściowej (czerwona) na
super miękkiego slicka (czerwona).
(21 Jan 11:10)
Deszcz też ciężko przeoczyć 😉
(21 Jan 12:11)
To prawda, że ciężko przeoczyć deszcz. Ale skoro według Asów w oponach znajduje się paliwo a Travolta wymaCHUJe Button’a to opony typu slick w czasie urwania chmury zdają się tylko czekać na swój “czas antenowy” 😀
W ogóle macie już jakieś pomysły na bardzooo prawdopodobne gafy w studio Polsatu? Na pewno niejaki Narain K. przysporzy wielu kłopotów 😀
(21 Jan 12:19)
Ciekawe co zrobią z rezerwowego Lotus Renault niejakiego Farfusa Fazy
(21 Jan 13:33)
Farfusa albo Fajfusa 😉
(21 Jan 15:28)
Do uniwersalnego czarnego livery Lotusa pasuje każdy kolor , więc o kolorystykę nie trzeba martwić.
Robert jako jeden z niewielu potrafi kapitalnie szanować opony, utrzymując tempo, dlatego konieczność większej liczby zmian opon może działać na jego korzyść. Zamiast trzech zmian, tylko dwie 🙂
(24 Jan 06:53)
Ale Baton w szanowaniu opon jest mistrzem,w przeciwieństwie do Hamiltona.Dużo zależy od charakterystyki bolidu,jedne niszczą opony bardziej od drugich.
(21 Jan 15:31)
No Pierma, szykujemy się na powtórkę z lat 2005-2006 😀
La Force Renault, La Force Kubica 🙂
(21 Jan 15:32)
No i jeszcze Kekuatan jak kto woli w języku malajskim 😉
(21 Jan 16:04)
A wszytsko zakrapiane flagmanem pa ruskij 😀