5 minut przed startem
Wielokrotnie narzekamy na poziom transmisji F1 w naszej telewizji. Czy słusznie? Po obejrzeniu kilku wyścigów zrealizowanych przez BBC i ostatniego grand prix za pośrednictwem niemieckiej stacji RTL (dostępna w wielu domach w Polsce i niekodowana) doszedłem do wniosku, że to, co dociera do naszych domów jest niesamowicie ubogie. Nawet “rozbudowane” studio w paśmie kodowanym nijak ma się do tego, co oferują swoim widzom wspomniane wyżej stacje.
BBC i RTL rozpoczynają wstęp do wyścigu na długo przed jego startem. Kiedy nam serwowana jest, nazwijmy to, analiza, brytyjski i niemiecki kibic jest już od godziny na torze, śledząc każdy etap przygotowań. Często bolidy pozbawione są jeszcze większości osłon, a inżynierowie wykonują ostatnie prace. Kierowcy w opuszczonych do pasa kombinezonach wymieniają między sobą uwagi, a kiedy przychodzi odpowiedni moment szukają spokojnego miejsca, aby maksymalnie skupić myśli na tym ,co ma się za chwilę wydarzyć. Na ich twarzach malują się setki emocji.
Kto raz to obejrzy, już nie chce wracać do transmisji ze słoneczkiem. Z tego powodu chciałbym Wam dziś przypomnieć jeden z archiwalnych wpisów, poświęcony temu, co dzieje się na torze na pięć minut przed startem wyścigu. Przedstawiony poniżej opis został przygotowany w oparciu o słowa dyrektora sportowego zespołu Renault F1 Team Stevea Nielsena (sezon 2010).
Jeden z rzędów z czerwonych świateł (tych samych które starują wyścig) zostaje zgaszony a na torze rozlega się dźwięk syreny, który informuje, że za 5 minut zacznie się wyścig. W garażu rozpoczyna się procedura sprawdzająca wszystkie systemy elektroniczne zamontowane w samochodzie.
3 minuty do startu
Wszystkie koła muszą już być zamontowane. To jest ostatni moment, żeby zdecydować na jakich oponach kierowca wystartuje w wyścigu.
1,5 minuty do startu
Z samochodu ściągane są dodatkowe osłony i spod samochodu usuwane są wszelkiego rodzaju podnośniki.
1 minuta do startu
Uruchamiany jest silnik.
45 sekund do startu
Mechanicy usuwają koce grzewcze z kół.
30 sekund do startu
Osoby pracujące przy samochodzie odsuwają się na bok, wizualnie sprawdza się czy wszystko z samochodem jest w porządku i czy może wystartować bez przeszkód.
Cała procedura nadzorowana jest przez dyrektora sportowego, który przekazuje komunikaty przez radio. Należy dodać, że kierowcy nie są angażowani w tą procedurę i dzięki temu mogą do ostatniej chwili wymieniać uwagi ze swoimi inżynierami.
Tymczasem udało mi się uzyskać pewne informacje na temat tajemniczej pani z wpisu CSI: F1. Miły pan z zespołu Lotus Renault w odpowiedzi na mojego maila napisał, że pani ma na imię Jenny, jest członkiem zespołu mechaników wyścigowy oraz odpowiada za dostawę części zamiennych. Teraz pora na niespodziankę. Osoba odpowiedzialna za kontakt z mediami zespołu Lotus Renault obiecała mi wywiad z tajemniczą Jenny. Ze względu na obecny harmonogram prac zespołu wywiad dojdzie do skutku dopiero po GP Monako. Mimo wszystko myślę, że warto będzie poczekać.
(14 May 18:51)
Wszystko elegancko ale mam pytanie . W ofercie Cyfry + i ‘n’ znajduje się program BBC HD czy jest on tłumaczony na język polski i czy puszczają tam relacje z F1. Z moim angielskim jest krucho więc byłbym prze szczęśliwy gdyby było tak jak sobie marze. A jak jest?
(14 May 19:58)
Relacje lecą tylko na BBC One, po za tym Cyfra ani n-ka nie udostępniają tych kanałów. Jedynie co zostaje to kupić sobie własny zestaw talerz z dekoderem i nastawić na Astrę, i modlić się że ci złapie te stacje ;]
(14 May 20:01)
Jeśli ktoś ma antenę ustawioną na Hotbird to wystarczy zrobić zeza na Astrę. Opis znajdziecie tutaj…
(15 May 20:57)
Ustawiamy na astrę 23, a nie 19 (stopni).
Dlatego zez przy ustawieniu na Hotbirda jest właściwie nierealny na zwykłej antenie.
(14 May 19:11)
Ładnie MrBigStuff 🙂 Rośniesz w siłę. Taka mała propozycja dla Ciebie: może moglibyśmy Ci pomóc? Propozycje pytań od czytelników uzupełnią Twoje pytania… Dobry pomysł?
(14 May 19:58)
Ja myślałem, że to będą tylko wasze pytania 😉
(14 May 20:02)
Pewnie ze w ‘n’ jest ten program ;-]
(14 May 20:37)
Niestety w Polsce mamy taka a nie inna politykę telewizyjną związaną z prawami transmisji jak również zyskami i kosztami. Lepiej organizować durne konkursy sms lub pokazać coś na laptopie który mega super szybki internet.
(14 May 21:24)
Ja oglądałem w sezonie 2010 jeden GP chyba na RTL to dokładnie było pokazane wszystko przed wyścigiem, tak jak wspomina BigStuff ale, jest małe ale… w czasie wyścigu, przypomnę że na żywo, puszczano reklamy a obraz z wyścigu zmniejszał się, coś jak w PIP sic…
(14 May 22:28)
Podczas wyscigow na rtl jest kilka blokow reklam, te ktore wyswietlaja sie razem ze zwezona transmisja to pod koniec wyscigu, w trakcie puszczaja reklamy normalnie robiac przerwe w transmisji wiec widz traci mnostwo akcji nieraz. Do niedawna tak ogladalem F1 ale wlaczyli w nce polsathade wiec juz sie przerzucilem – jakos zdzierze ichni komentarz
(14 May 22:42)
Oglądając f1 na polsacie ma się dodatkowo kabaret 😉
Więc z jednej strony coś tracimy ale z drugiej coś zyskujemy 😉
(14 May 23:08)
Ja w kwestii transmisji. Po dwóch sezonach walki o Formułę w czasie obiadu, stwierdziłem, że dość tego. Cierpliwie czekam do wieczora, bacząc, aby nie wtrąciła mi się stacja radiowa, podająca wyniki GP. Wszyscy sobie smacznie już śpią, a ja zasiadam do uczty BBC. W każdej chwili mogę sobie zatrzymać akcję, słucham komentarzy, jestem w padoku. I powiem Wam, że wcale nie mniejsza frajda, niż oglądanie na bieżąco.
W kwestii wywiadu z Joanną: dobra robota. Swoją drogą, aby zorganizować wywiad, trzeba mieć medialną twarz… Wystarczy prowadzić blog czy tez trzeba być kimś ze swiata dziennikarzy?
(14 May 23:40)
Ap-ropo tego co się dzieje przed startem znalazłem jakiś czas temu super film temu poświęcony.
http://www.youtube.com/watch?v=dizZIX63ZSc
pzdr.
(16 May 11:29)
@MRBIGSTUFF
cieszę się, że w końcu na Twoim blogu widzę otwartą krytykę Polsatu, najgorsze jest to, że relacje nie zmieniłyby się znacząco nawet gdyby Robert lub inny polski kierowca (potencjalnie) walczył o MŚ. Wynika to nie tylko z ograniczeń finansowych, z ograniczeń logistycznych i dziennikarskich, ale także z pozycji BBC i RTL w świecie mediów
Pozostaje ściągać relacje BBC z netu i oglądać je troche później niż na żywo. Sam oglądam relacje na żywo na czeskiej tv – tu poziom jest praktycznie podobny, może lekko, lekko wyższy jeśli chodzi o komentarz w czasie wyścigu, ale to także zależy od poszczególnych GP
(16 May 11:29)
Oczywiście chodziło mi o to, że poziom na czeskiej jest podobny do poziomu polsatowskiego, żeby było jasne 🙂
(16 May 23:10)
Kilka, bodaj 4-5 lat temu widziałem jak w bułgarskiej TV mieli rozmowy na gridzie przed startem więc o czym my mówimy. Solorz widocznie nie widzi możliwości dostatecznego zysku lub nie jest odpowiednio doinformowany jak to wygląda w BBC. Z nich naprawdę czerpać można garściami. Ja od 2-3 lat tylko BBC oglądam. Nie raz jest tak, że nawet z 5 minutowym opóźnieniem do ‘polszmata’ często też jest tak że lecą dwa GP bo tato jednak ogląda po polsku od czasu jak nam się satelita zepsuła i nie ma ‘dzikiego’ laudy z RTL-u ;] btw jeżeli nie mieliście możliwości obejrzeć danej sesji czy np F1 Forum na BBC to zawsze na iplayerze są dostępne materiały przez 7 dni od emisji, poszukajcie w necie bez większej wiedzy da się to oglądać na terytorium polski.