Warto wiedzieć
Ponieważ na projekt graficzny zabrakło mi wczoraj czasu, proponuję trochę słowa pisanego. Na początek dane toru Circuit de Catalunya:
Liczba okrążeń: 66
Długość toru: 4.655 km
Dystans wyścigu: 307.104 km
Rekord okrążenia: 1:21.670 – K Raikkonen (2008)
Zeszłoroczny zwycięzca: Mark Webber
Mapa toru z zaznaczoną srefą DRS:
Podczas wyścigu w ruch pójdą opony wykonane z miękkiej oraz twardej mieszanki. GP Hiszpanii to debiut nowej wersji twardej opony określanej również jako super twarda. Według producenta opona ma wystarczyć na dłużej, ale jednocześnie nie zapewnia tak dużej przyczepności jak jej poprzedniczka. Treningi i kwalifikacje pokazały, że zespoły mają duży problem ze zmuszeniem twardych opon do należytej pracy, a uzyskiwane czasy są znacznie gorsze (2-2,5 sekundy). Paradoksalnie to właśnie ta niechciana opona może mieć bardzo duży wpływ na wyniki. Poniższa tabela prezentuje ilość zestawów nowych, miękkich opon, które kierowcy będą mieli do dyspozycji podczas wyścigu.
Kierowca | Miękkie opony |
---|---|
Fernando Alonso, Felipe Massa, Nico Rosberg, Vitaly Petrov, Pastor Maldonado, Kamui Kobayashi, Sergio Perez, Jaime Alguersuari | 0 |
Sebastian Vettel, Mark Webber, Lewis Hamilton, Jenson Button, Michael Schumacher, Sebastien Buemi, Heikki Kovalainen, Jarno Trulli, Narain Karthikeyan, Vitantonio Liuzzi, Timo Glock, Jerome D’Ambrosio | 1 |
Adrian Sutil, Paul di Resta | 2 |
Rubens Barrichello | 3 |
Nick Heidfeld | 4 |
Spodziewane są dwie lub trzy wymiany w trakcie wyścigu. Nick Heidfeld, który prawdopodobnie wystartuje z ostatniego pola lub alei serwisowej ma do dyspozycji aż 4 komplety miękkich opon, co może pozwolić mu na duży awans w wyścigu. Również kierowcy Force India mogą namieszać.
Emocji nie powinno zabraknąć na starcie, bo tym razem do pierwszego zakrętu jest nieco ponad 400 metrów, a KERS w bolidach Red Bulla nadal nie działa. Mimo wszystko moim faworytem jest Webber. Pierwsze, co za nim przemawia, to statystyka. Ostatnich dziesięć wyścigów na Circuit de Catalunya wygrywali kierowcy startujący z pole position (tylko wtedy nie było DRS). Drugi atut w ręku Webbera to tempo na twardej mieszance. Australijczyk podczas treningów osiągał nieco lepsze czasy od reszty stawki.
Układ na starcie:
Linia | Kierowca | Kierowca | Q1 | Q2 | Q3 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Mark Webber | 1:23.619 | 1:21.773 | 1:20.981 | |
Sebastian Vettel | 1:24.142 | 1:21.540 | 1:21.181 | ||
2 | Lewis Hamilton | 1:24.370 | 1:22.148 | 1:21.961 | |
Fernando Alonso | 1:23.485 | 1:22.813 | 1:21.964 | ||
3 | Jenson Button | 1:24.428 | 1:22.050 | 1:21.996 | |
Vitaly Petrov | 1:23.069 | 1:22.948 | 1:22.471 | ||
4 | Nico Rosberg | 1:23.507 | 1:22.569 | 1:22.599 | |
Felipe Massa | 1:23.506 | 1:23.026 | 1:22.888 | ||
5 | Pastor Maldonado | 1:23.406 | 1:22.854 | 1:22.952 | |
Michael Schumacher | 1:22.960 | 1:22.671 | -:--.--- | ||
6 | Sebastien Buemi | 1:23.962 | 1:23.231 | -:--.--- | |
Sergio Perez | 1:24.209 | 1:23.367 | -:--.--- | ||
7 | Jaime Alguersuari | 1:24.049 | 1:23.694 | -:--.--- | |
Kamui Kobayashi | 1:23.656 | 1:23.702 | -:--.--- | ||
8 | Heikki Kovalainen | 1:25.874 | 1:25.403 | -:--.--- | |
Paul di Resta | 1:24.332 | 1:26.126 | -:--.--- | ||
9 | Adrian Sutil | 1:24.648 | 1:26.571 | -:--.--- | |
Jarno Trulli | 1:26.521 | -:--.--- | -:--.--- | ||
10 | Rubens Barrichello | 1:26.910 | -:--.--- | -:--.--- | |
Timo Glock | 1:27.315 | -:--.--- | -:--.--- | ||
11 | Vitantonio Liuzzi | 1:27.809 | -:--.--- | -:--.--- | |
Narain Karthikeyan | 1:27.908 | -:--.--- | -:--.--- | ||
12 | Jerome d'Ambrosio | 1:28.556 | -:--.--- | -:--.--- | |
Nick Heidfeld | -:--.--- | -:--.--- | -:--.--- |
(22 May 08:15)
Starty Webbera w ostatnim czasie nie zachwycają. Wydaje mi się, że jeszcze przed pierwszym zakrętem spadnie na 3 albo 4 pozycję, a potem w wyścigu pojedzie swoim tempem i skończy na podium. Mam nadzieję, że albo Alonso albo któryś z kierowców McLarena wyprzedzi Vettela i nie da mu cieszyć się czystym torem. Jestem ciekaw jak Vettel poradzi sobie jadąc za kimś znaczną część wyścigu (lub nawet cały).
Ogólnie wyścig zapowiada się ciekawie. Na pewno będzie dużo wyprzedzań. Nawet myślę, że więcej niż w Turcji. Zobaczymy jak to będzie wyglądało w praktyce. Najbardziej ciekawi mnie jednak gdzie skończy Heidfeld. Będzie można potem go porównać do Kobayashiego, który startując z ostatniego pola ukończył zawody w punktowanej 10.
(22 May 10:39)
Mam nadzieję, że Webber się skupi, a mechanicy dadzą spokój jego samochodowi (żarcik ;)). Jeżeli Hamilton łyknie Vettela na starcie to może być ciekawie, gdyby nie.. DRS. Przez to Vettel nie musi uczyć sie wyprzedzać i jeśli będzie miał dużą przewagę, to Hamilton nie ma szans. Heidfeld musi pojechać z twardej mieszanki i wyprzedzic na tyłach, apotem miękka i gazu. Strategowie McLarena muszą się wykazać.
(22 May 16:12)
Wersja pisana jest według mnie o stokroć lepsza od graficznej. Tak trzymaj 🙂
(23 May 13:08)
Cieszę się, że się podoba bo dla mnie to zdecydowanie mniej pracy 😉
(23 May 19:33)
Powierdzam, mnie tez osobiscie takie rozwiazanie o wiele bardziej sie podoba, o wiele wiecej rzeczowych informacji niz grafice.
(23 May 19:36)
O wiele wiecej rzeczowych informacji niz na grafice.