System parkowania Red Bulla
Wymiana opon w F1 nabrała dodatkowego znaczenia, kiedy zrezygnowano z tankowania w trakcie wyścigu. Ostatni wyścig pokazał, że sekunda w alei serwisowej może zdecydować o zwycięstwie lub porażce. Zespoły mechaników ćwiczą więcej niż sami kierowcy, by kiedy przyjdzie odpowiedni moment zrobić to, co do nich należy. W zeszłym sezonie najszybciej zmieniali mechanicy Red Bulla i do nich należy dotychczasowy rekord 2.8 sekundy. Mimo wszystko w przeciągu całego sezonu najniższą średnią miał zespół Mercedesa, który w tym sezonie zdaje się prezentować najlepiej.
Oprócz odpowiedniej selekcji członków załogi odpowiedzialnej za wymianę opon (Red Bull stosował testy psychologiczne), znaczenia nabrały również “gadżety” wykorzystywane przez zespołu. Ferrari jako pierwsze zdecydowało się zastąpić lizakowego specjalnie zaprojektowanym systemem świateł, którego pierwotna wersja po niewielkich modyfikacjach pracuje po dziś dzień. Inne zespoły również wyposażyły swoich mechaników w urządzenia usprawniające proces wymiany opon (przyciski na pistoletach sygnalizujące zakończenie pracy). Mercedes dodatkowo zainwestował w nakrętki wbudowane w felgi, które podobno kosztują fortunę, ale mogą być tajemnicą tak fantastycznych wyników.
W Hiszpanii wyszła na jaw kolejna nowinka. Zespół Red Bulla wykorzystuje promień lasera do naprowadzenia kierowcy na pole serwisowe. Brzmi to dość kosmicznie, ale zdjęcie opublikowane przez Adama Coopera twitterze oraz fragment oficjalnego podsumowania wyścigu w Malezji zdają się potwierdzać tę śmiałą teorię. Promień lasera pojawia się przed garażem Red Bulla podczas zmiany opon.
To, co widać powyżej jest wynikiem pracy systemu pozycjonującego. Mechanik odpowiedzialny za wskazanie punktu zatrzymania bolidu (przednie koła), ustawia się w taki sposób, aby promień rzucany z góry trafiał w jedno z dwóch kółeczek umieszczonych na górnej części trzymanej przez niego tabliczki. Punkt ten wyznaczany jest stosownie do miejsca, w którym ustawili się mechanicy z pistoletami. Ich pozycja jest prawdopodobnie monitorowana przez sensory umieszczone na wysięgnikach znajdujących się nad polem wymiany opon.
Jeśli kierowca nie popełni błędu i zatrzyma się w miejscu wyznaczonym przez tabliczkę, to mechanicy zawsze będą mieli samochód ustawiony w tej samej pozycji. Nawet minimalna różnica w ustawieniu samochodu może wiązać się z koniecznością zmiany pozycji przez mechanika, a co za tym idzie utratą cennych ułamków sekund. Oczywiście to, co nakreśliłem powyżej może być częścią bardziej rozbudowanego systemu.
(24 May 13:21)
Gdzieś czytałem, że mechanicy RedBulla mają dodatkowe ubranie, jakiś prototyp, który przyspiesza ich poruszanie się.
(24 May 14:47)
Nie wiem na moje ciężko powiedzieć w czym to ma pomagać. Co najwyżej w obliczeniu po wyścigu czy dany kierowca dobrze się zatrzymał, za blisko czy za daleko a tak to co i tak ten laser nie zatrzyma go tam gdzie powinien stanac
(24 May 14:48)
Żeby kierowca ustawił się idealnie tam gdzie mechanicy na niego czekają.
(24 May 17:13)
Zmienia i to sporo. Kierowca zatrzyma się 5cm dalej i pistolet mechanika zamiast być pod kątem 90 stopni, będzie pod kątem o kilkanaście stopni większym. I wtedy albo będzie musiał się przesunąć albo inaczej ułożyć rękę. Jedna i druga rzecz zajmie jakiś czas, który dzięki swojej technice RedBull zaoszczędza 🙂
(25 May 06:33)
Ja rozumiem, że zatrzyma się dalej i mechanik będzie miał problem 😉 chodzi mi o to, że laser a tym bardziej mała kropka na oponie raczej nie pozwolą mu się zatrzymać tam gdzie powinien, czy też jakoś wielce nie ułatwią sprawy
(25 May 06:47)
Ale kropka nie pojawia się na oponie, a jedynie wyznacza pozycję ustawienia tablicy, która z kolei jest zależna od miejsca, w którym ustawili się mechanicy. Wymusza to stałe ustawienie mechaników względem samochodu.
(24 May 15:07)
Moim zdaniem oprócz klasyfikacji kierowców i konstruktorów, spokojnie mogłaby funkcjonować klasyfikacja najszybszych mechaników… Po prostu średnia czasowa zmiany kół – kto ma mniejszą wygrywa. Może zobligowało by to zespoły do szybszej pracy (Renault się grzebie).
(24 May 15:52)
Jak Pirelli zacznie robić opony z czekolady i będzie trzeba zrobić 2 pitstopy na okrążeniu, to chyba nam dojdzie jeszcze jedna klasyfikacja.
(24 May 20:20)
Ja taki off topic sobie pozwolę zrobić, ponieważ chcę was o coś zapytać: zna ktoś stronę, na której mogę sobie przeanalizować czasy z wyścigu? Mam na myśli czasy poszczególnych okrążeń. Wiem, że jest live timing, ale chodzi mi o wszystkie kółka w wyścigu po jego zakończeniu. Potrzebowałbym bardzo takiego źródła.
(25 May 06:32)
f1fanatic.co.uk
(25 May 13:18)
Na stronie FIA jest to do wglądu bodajże 😉 w pdf-ach
(25 May 16:26)
Podałbyś link, bo nie umiem tam na to trafić, a jak w coś podobnego wchodzę, to nie jestem upoważniony do przeglądania tych stron?
(25 May 20:38)
Szefie, szystko gites gitanes, tylko piszemy: “zdają się potwierdzać TĘ śmiałą teorię”, lub ewentualnie “zgadzają się z TĄ śmiałą teorią”, simply because forma ‘tą’ występuje tylko w przypadku zwanym narzędnikiem, czyli (posługuję się)(kim?, czym?) tą teorią. Natomiast w bierniku: (widzę)(kogo?, co?) tę teorię.
Żeby mi to było przedostatni raz! 🙂
(25 May 20:44)
Poprawię się 😉