Warto wiedzieć
Dzisiejsze “warto wiedzieć” będzie krótsze niż zwykle i nie tracąc czasu zaczynam od najważniejszej wiadomości dnia. Perez jest w jednym kawałku i kilka minut temu, za pośrednictwem twittera podziękował swoim fanom za wsparcie.
Sympatyczny Meksykanin najbliższą noc spędzi w szpitalu i na pewno nie weźmie udziału w jutrzejszym wyścigu. Wstrząs mózgu i zwichnięcie uda to jedyne obrażenia kierowcy, który z bardzo dużą prędkością uderzył w barierę ochronną podczas trzeciej części kwalifikacji. Początkowo sugerowano, że Pereza w wyścigu może zastąpić kierowca rezerwowy zespołu Sauber, Esteban Gutierrez. Jednak przepisy jasno mówią, że kierowca może wziąć udział w wyścigu, jeśli uczestniczył w choćby jednym wolnym treningu. Z tego powodu Sauber będzie jutro reprezentowany tylko przez Kobayashiego.
Przyczyna? Zespół póki co wyklucza awarię i widząc to, co działo się wcześniej na torze i czytając opinie innych kierowców ten trop raczej odpada. Miejsce, w którym również Rosberg był w sporych opałach, jest bardzo nierówne. Na nieszczęście po szybkim tunelu trzeba tam sporo dohamować. Jutro kierowcy będą musieli bardzo uważać, szczególnie na pierwszych okrążeniach kiedy samochód będzie mocno obciążony paliwem.
Dane toru w Monako:
Ilość okrążęń: 78
Długość toru: 3.340 km
Dystans wyścigu: 260.520 km (najkrótszy wyścig w kalendarzu)
Rekord okrążenia: 1:14.439 – Michael Schumacher (2004)
Zeszłoroczny zwycięzca: Mark Webberc
Mapa toru z zaznaczoną strefą DRS:
Zespoły na torze ulicznym w Monako mają do dyspozycji opony wykonane z super miękkiej (czerwone) oraz miękkiej mieszanki (żółte). Przed rozpoczęciem weekendu firma Pirelli nieco podgrzała atmosferę podając, że super miękka opona, która debiutuje, wytrzyma około dziesięć okrążeń. Rzeczywistość okazała się zgoła odmienna. Już wczoraj Hamilton powiedział, że czerwona pozwoli przejechać dwadzieścia kółek, a żółta nawet trzydzieści. To może zepsuć nam jutro zabawę, bo będziemy prawdopodobnie świadkami jedynie dwóch zmian opon.
Układ na stracie jutrzejszego wyścigu będzie się nieco różnił od wyników kwalifikacji. Hamilton otrzymał karę za ścięcie szykany i z siódmego pola został przesunięty na dziewiąte. Mimo wszystko myślę, że Lewis będzie jutro jednym z wyróżniających się kierowców. Na starcie ustawią się również oba samochody zespołu HRT, który otrzymał od FIA pozwolenie na start mimo, że żaden z kierowców nie przejechał dzisiaj pomiarowego kołka.
Wam też tak brakuje Roberta na torze w Monako?
(28 May 22:15)
Myślę, że każdy nawet Niemcy, którzy według naszych głupich stereotypów wiadomo co… myślą jakby ten weekend wyglądał z Robertem na swoim miejscu.
(28 May 22:17)
Tak tak brakuje… zważywszy na fakt słabej postawy obu kierowców LR
(29 May 00:26)
Oj oj brakuje nie tylko w Monako:(
Lecz niech chłopina się kuruje i na majstra 2012r nam wskakuje 🙂
(29 May 06:38)
Czy ktokolwiek może mi powiedzieć co to jest “zwichnięcie uda”? …i za jakim źródłem wszystkie polskie portale bezmyślnie przepisują takie głupoty?
(29 May 09:19)
Z telegraph.co.uk: “Thankfully the 21-year-old Mexican suffered no more than concussion and a sprained thigh after his spectacular 140mph shunt into a barrier at the exit of the chicane, …”
(29 May 09:21)
Też się zastanawiałem jak to można zrobić, ale tutaj jest wyjaśnienie:
“Hamstring (Thigh) Strain
Strains or tears in the hamstrings often result from an overload of the muscles or trying to move the muscles too fast or from taking an impact in the back of the leg.”
(29 May 09:29)
Aczkolwiek widać pewne zamieszanie ze słówkami “strain” i “sprain”. Nie wchodzę jednak głębiej w ten temat.
(29 May 10:32)
Wywiad z Robertem. http://www.youtube.com/watch?v=5vjnG67UcIM
(29 May 11:52)
Dzięki
(29 May 09:45)
hmm.. no to się nie dowiemy bo czegoś takiego jak zwichnięcie uda nie ma.
sprain – zwichnięcie (uraz więzadeł)
strain – uraz mięśni lub ścięgien
thigh – udo
oba są urazami stawów, nie kości. więc pewnie zwichnięcie stawu biodrowego (hip)
(29 May 09:45)
strain – skręcenie
(29 May 09:59)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hamstring_injury
(29 May 12:21)
To tak przy okazji mam pytanie odnośnie rekordów okrążenia. Żeby ustanowić nowy rekord trzeba poprawić stary rekord w wyścigu, czy kwalifikacje (lub nawet wolne treningi) też się liczą? Pytam, gdyż w kwalifikacjach padł rezultat 1:13,556 (Q3, S.Vettel) i byłby to nowy rekord.
(29 May 16:59)
Rekord padł już w zeszłym roku. Najpierw pobił go Kubica, a potem poprawił Webber. Wynosił 1:13:826.
(29 May 17:05)
Dlaczego zatem w statystykach jest nadal rekord Schumachera z 2004?
(29 May 18:56)
Rekord toru ustanawiamy w wyścigu jako FL a nie w kwalifikacjach 😉 rekord w Q należy do Raikkonena, minimalnie szybciej od Vettela 😉
(29 May 22:29)
Dzięki 🙂
(29 May 21:21)
Gdzie można obejrzeć retransmisje, albo jeszcze lepiej gdzie można znaleźć monaco 2011 w sieci żeby obejrzeć. niestety nie mogłem na żywo 🙁
(29 May 21:50)
http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b011lrmf/Formula_1_2011_The_Monaco_Grand_Prix/ tylko musisz skorzystać z proxy UK, jak nie masz czasu to polecam na iplayerze również hightlights lub po prostu F1 Forum, ale buildup przed dzisiejszym GP w BBC był niesamowity wszystkim polecam, pokazali od pierwszej minuty co to jest GP w Monaco od kuchni i jak to jest jeździć po szampanie;]
(29 May 22:07)
Dzięki wielkie