Odcięci
Źle się dzieje w obozie Renault i nic nie zapowiada szybkiej poprawy. Są pewne podstawy by sądzić, że będzie jeszcze gorzej. Wszystko za sprawą zmiany regulaminu i wprowadzeniu zasady “10% off-throttle”. Brzmi dość dziwacznie, ale w gruncie rzeczy operacja jest prosta. Osobom, które biegle władają angielskim polecam posłuchać faceta, który zna się na tym znacznie lepiej ode mnie. Moje “wypociny” znajdziecie poniżej.
Polecam również drugą część wywiadu z Craig Scarborough poświęconą DRS oraz hamulcom.
Zwykle silnik samochodu nie spala paliwa oraz nie wydziela spalin, kiedy kierowca ściąga nogę z gazu. Jednak jeśli spaliny są elementem, który pozytywnie wpływa na docisk samochodu, to warto byłoby utrzymać jego poziom również podczas hamowania oraz w wolniejszych zakrętach, kiedy kierowca nie naciska na pedał gazu. Dzięki odpowiednio zmodyfikowanym mapom silnika oraz opóźnieniu zapłonu udało się inżynierom Renault, pracującym przy rozwoju silników, taki efekt uzyskać. Dodam tylko, że jest to duże osiągnięcie, bo zespół Mercedesa, który próbował skopiować rozwiązanie stracił kilka silników i zaniechał dalszych prób.
Oczywiście efekt nie jest wykorzystywany przez cały dystans wyścigu, bo to wymagałoby zabrania na pokład około 10% paliwa więcej w stosunku do konkurencji. Strata spowodowana dodatkowym balastem znacznie przewyższałaby zyski. System sprawdza się za to świetnie w kwalifikacjach i według znawców tematu, to właśnie off-throttle było i nadal jest tajemnicą fantastycznego tempa kwalifikacyjnego samochodów Red Bulla.
Niestety dla klientów fabryki zlokalizowanej w Viry nadchodzą gorsze czasy. Zadziałała zasada, że jeśli nie możesz czegość skopiować, to spróbuj tego zabronić. Ograniczenie miało wejść w życie już w Hiszpanii, ale zostało odroczone do GP Wielkiej Brytanii. Adrian Newey, który zdaje się być ojcem pomysłu tłumaczył, że efekt działa również jako chłodzenie dla silników i potrzeba trochę dodatkowego czasu, aby wprowadzone zmiany nie zadziałały niekorzystnie na żywotność jednostki. Czas dany zespołom przez FIA powoli dobiega końca. Do GP Wielkiej Brytanii pozostał jedynie miesiąc.
Jak duża może być różnica tempa? Jeśli chodzi o wyścig, to dramatycznego pogorszenia nie należy się spodziewać szczególnie w przypadku Red Bulla. Natomiast w kwalifikacjach może być zdecydowanie gorzej. Według danych, które udało mi się znaleźć w sieci Red Bull zostawia otwartą przepustnicę na 45%, a zespół Renault w zasadzie jej wcale nie zamykał (95%).
R31, którego aerodynamika w dużym stopniu jest napędzana przez gazy wylotowe, może bardzo mocno odczuć zmianę w przepisach. Zamiast walki o podia trzeba będzie odpierać agresywne ataki zespołów ze środka stawki. Z pomocą mogą przyjść jedynie nowe usprawnienia i w przypadku Renault nie może być mowy o jakimkolwiek błędzie. Zespół stoi nad przepaścią. Nie znaczy to, że jego pozycja w stawce jest zagrożona, ale droga do zwycięstwa bardzo mocno się wydłużyła, a przecież taki był cel.
Dlaczego nie martwię się o Red Bulla? Bo oni mają Neweya…
P.S. Ostatnio jestem świadkiem dość ciekawego zjawiska. Czytelników przybywa, co wyraźnie pokazują słupki statystyk, natomiast komentarzy zdaje się być wyraźnie mniej. Czyżby kryzys?
(09 Jun 13:34)
Niektóre propozycje regulaminowe po prostu nie wymagają komentarza xD
(09 Jun 14:18)
Komentarzy jest mniej ze względu na formę jaką ten blog chce przyjąć, czyli agregację informacji prasowych teamów F1. Jakiś czas temu miło było poczytać jakiś ciekawostek, niestety coraz ich mniej. Druga kwestia to to, że przesypiasz momenty kiedy kończy się GP. Dużo ludzi pewnie wchodzi wtedy na blog, żeby wypowiedzieć się na temat wyścigu a tutaj okazuje się, że temat będzie poruszany 2-3 dni później, kiedy emocje opadną. Na chwilę obecną jestem pod niesamowitym wrażeniem tego co robi M. Sokół na swoim blogu. Zdaję sobie oczywiście sprawę z tego, że takie przygotowanie tematu wymaga czasu.
(09 Jun 14:51)
Tyle tylko że Mikołaj w ten sposób pracuje, i nie ma innego świata poza F1, a z tego co wiem to autor bloga traktuje to trochę jak hobby.
Co do komentarzy to nie liczy się ilość a jakość, cieszy mnie fakt że ta z czasem się poprawia.
(09 Jun 17:01)
Tak jak Tomku piszesz, Mikołaj żyje z pisania, a trzeba też zauważyć to iż na jego bloku nie tylko on sam wpisy umieszcza, w przeciwieństwie do MrB.
(10 Jun 07:21)
@Macz
Kiedy blog startował wpis pojawiał się raz na dwa, trzy dni i rzeczywiście były to perełki. Teraz w mojej ocenie ciekawostek jest więcej, ale może trochę gubią się pomiędzy innymi informacjami. Uwierz mi, że staram się wybierać to co najcenniejsze i najbardziej ciekawe. Gdybym chciał publikować wszystko co przechodzi przez moje “oczy” to mielibyście kilkanaście wpisów dziennie, ale przecież nie oto chodzi. Informacje prasowe zespołów publikuję z premedytacją. Dają pełniejszy obraz niż trzy zdania, które możecie znaleźć na polskich serwisach informacyjnych. Do tego duża część z nich jest po prostu ciekawa. Umieszczam tylko to, co sam jako fan F1 chciałbym przeczytać/zobaczyć.
Co do przesypiania wyścigów to również jest w tym duża celowość. Wolę napisać ciekawe podsumowanie, zawierające wypowiedzi kierowców, analizę strategii oraz wiele innych, cennych informacji niż dwa, trzy zdania na gorąco, które po kilku godzinach moga byc mocno nieaktualne (zmiana klasyfikacji, kary itp. itd.)
Na koniec kilka słów na temat Mikołaja Sokoła i jego bloga. Chyba nie ma w Polsce osoby, która lepiej zna i rozumie tematykę F1. Jednak musisz zauważyć, że jego możliwości znacznie przewyższają to, co ja mam do dyspozycji. Dzięki pracy w redakcji poważnej gazety może uczestniczyć w wyścigach, dotknąć tego, co większość z nas ogląda jedynie na zdjęciach. Zauważ też, że na sokolimokiem.tv piszących jest co najmniej dwóch.
Ja jestem sam i odpowiadam za wszystko, co jest związane z utrzymaniem strony. Jestem grafikiem, programistą, autorem newsów… Dołóż do tego pracę na pełny etat, ośmiomiesięczną córkę i masz odpowiedź na pytanie dlaczego Sokołem nie jestem i raczej nie będę 😉
(09 Jun 15:05)
Moim zdaniem nie zmienia się zasad gry w połowie sezonu. Odkąd pamiętam to zawsze czołowe ekipy walczyły z FIA na granicy przepisów, i czy faktycznie gra jest warta świeczki, pewnie po kilku wyścigach najbogatsze teamy znajdą sposób na obejście kolejnych przepisów.
(09 Jun 15:09)
>Czytelników przybywa, co wyraźnie pokazują słupki statystyk, natomiast komentarzy zdaje się być wyraźnie mniej.
IMHO czytelników wcale nie przybywa – niestety my czytelnicy RSSowi zostaliśmy zmuszeni do wchodzenia na stronę jaśli chcemy coś przeczytać. Nie wiem jak u innych ale w RSS czytałem każdy wpis – a teraz jak mnie tytuł nie zainteresuje naprawdę mocno to nie mam ochoty klikać w link. Przynajmniej w moim przypadku zmiana zawartości w RSS spowodowało że czytam mniej więcej 1/10 tego co wcześniej. Stąd pewnie spadek liczby komentarzy.
(09 Jun 18:21)
Ja o tą zmianę apelowałem ; D Chciałbym by było tak jak na innych feedach – widzisz nagłówek->klikasz i masz krótki wstęp–>klikasz i masz pełną treść.
Sprawdza się to o tyle że wcześniej jak coś przeczytałem w czytniku i chciałem dodać komentarz to sobie już odpuszczałem bo nie chciało mi sie wracac do nagłówku, klikać na niego i czekac na stronkę ;]
(10 Jun 06:50)
@Mirek
Sytuacja wróciła do poprzedniego stanu. Czytnik publikuje całość wpisów. Jak już zostało napisane, zmiana podyktowana była prośbą czytelników.
(10 Jun 16:08)
Trochę szkoda no ale rozumiem że większość woli aktualny stan rzeczy ;]
(09 Jun 15:20)
Koniec dominacji RedBulla zbliża się wielkimi krokami, liczę że McLaren i Hamilton wezmą się w końcu do roboty.
(09 Jun 16:08)
A może i dobrze że takie zmiany są wprowadzone? Będzie ciekawiej w rywalizacji do końca sezonu, oby…
(09 Jun 17:59)
Hmmm
brakuje albo jakiejś zmiennej, albo czegoś nie rozumiem. Jeśli napędzania spalinami nie stosuje się przez cały wyścig bo wymagałoby to 10% więcej paliwa a to nieweluje zysk, to wątpię by Renault na tym polegało. Nawet jeśli aero korzysta ze spalin, to podczas normalnie otwartej przepustnicy nadal będzie zasilanie spalinami, zabraknie ich jedynie podczas zdejmowania nogi z gazu, a to ma znaczenie głównie w kwalifikacjach, bo jak zostało zasugerowane podczas całego dystnsu wyścigu nie jest to używane.
(09 Jun 18:00)
Jeszcze dopiszę, że kwalifikacje w tym sezonie stały się mniej istotne z powodu oszczędzania opon.
(10 Jun 06:52)
Czasem w wyścigu trzeba pojechać kilka okrążeń tempem kwalifikacyjnym i wtedy dodatkowy docisk w strefach hamowania i zakrętach bardzo pomaga. Różnice mimo, że niewielkie mogą mieć znaczenie w walce o pozycję lub przy próbie wyprzedzenia rywala przy użyciu alei serwisowej.
(09 Jun 18:43)
Ogólnie przejadła mi się już dominacja RedBulla i wolałbym aby inni kierowcy też zaczęli walczyć o czołowe lokaty. Nie można jednak robić takiej rzeczy, że zabraniamy im tego używać, bo tak. Pomysł był ciekawy, trudny w realizacji (co widać po próbach Mercedesa) i jak widać przynosi efekty. Właśnie dlatego zespoły, które mają tę technologię zyskują, mimo że w przypadku R31 tego nie widać. Takie zabranianie innowacji jest najkrócej mówiąc niesportowe.
PS. Kryzys to drugie imię sesji 😉
(10 Jun 07:47)
Zapomniał wół jak studentem był 😉
(09 Jun 19:43)
Skoro ten system działa tak dobrze u Lotusa Renault tzn., że po jego zakazaniu będzie jeszcze słabiej niż teraz, bo reszta aero musi być słaba. Ogólnie prezezntują się ostatnio bardzo słabo. Nie chcę prorokować, ale myślę, że Robert odwalił kawał dobrej roboty na początku auto było konkurencyjne, a kiedy wprowadza się coraz to nowe modyfikacje Renault traci kolejne oczka. Nie wierzę, że “off-throttle” był tajemnicą RBR, bo skoro utrzymuja poziom spalania na 45%, a biją resztę na głowę, mimo że niektórzy są w stanie przewyższyć ten poziom. Wydaje mi się, że pakiet aero samochodu jest niewiarygodnie dobry, tylko nie wiadomo dlaczego, przez co rywale RBR mogą oprotestowywać kolejne patenty, aż Czerwone Byki spadną z tronu.
(10 Jun 21:10)
“Według danych, które udało mi się znaleźć w sieci Red Bull zostawia otwartą przepustnicę na 45%, a zespół Renault w zasadzie jej wcale nie zamykał (95%).”
Wiesz ile warte są tego typu informacje?
(11 Jun 07:44)
Pewnie dlatego od kilku dni mam wrażenie, że portfel mi pęka w szwach…
(11 Jun 13:06)
To było pytanie retoryczne- są g… warte, bo są zmyślone.
(11 Jun 13:53)
Musisz więcej czytać, wtedy nie będziesz zadawał takich pytań
(11 Jun 18:07)
Nie rozumiesz, że to bzdura? Ujmij to w innej kategorii jeśli F1 cię przerasta.
(12 Jun 12:30)
Jeśli dane publikowane na stronie BBC czy autosport’u to bzdury to powiedź mi co jest prawdą?
(12 Jun 13:53)
Nie przypominam sobie aby to BBC i Autosport tworzył silniki i mapowanie silnika dla zespołów, ale może się mylę. Możesz rozwinąć temat?
Jakim prawem sądzisz, że jesteś w posiadaniu tajemnicy przemysłowej dużych podmiotów z branży technologicznej? Bo napisał tak jakiś dziennikarzyna w etacie BBC, który na dobre nie wie jak wygląda przepustnica? Co jeszcze da się ciekawego znaleźć w necie? Dokumentacje techniczną Red Bulla? A może strategię inwestycyjną Berkshire Hathaway lub świeże raporty CIA?
(13 Jun 06:26)
Nie takie tajemnice wyciekały z zespołów, a padok, na którym reporterzy BBC przebywają od środy do niedzieli jest miejscem gdzie zbiegają się wszystkie informacje. Jeśli chodzi o dziennikarzy brytyjskiej stacji to Ted Kravitz może dużo powiedzieć w temacie. Polecam również przeczytać choć jedną analizę techniczną autosportu dostępną w dziale “plus”. Dane mogą być obarczone błędem, ale nie zgodzę się z określeniem, że zostały zmyślone.