Cisza w pitlane
Wiadomością poranka jest opublikowana przez FIA lista przepisów, które będą obowiązywały w sezonie 2014. Znalazło się tam kilka zaskakujących rozwiązań, jak również pojawiły się już pierwsze znaki zapytania, ale o tym za chwilę.
Nowe silniki były już mocno dyskutowane, więc ten temat pozostawię bez rozwinięcia. Przypomnę jedynie, że w użyciu będą jednostki o pojemności 1.6 litra w specyfikacji V6, z limitem 15000 obrotów. To według wyliczeń FIA pozwoli na oszczędność paliwa w granicach 35% w odniesieniu do aktualnego zużycia. Dużym zaskoczeniem jest wprowadzenie do samochodów F1 pełnego napędu elektrycznego. Używany aktualnie KERS wspomaga pracę silnika, natomiast używany od sezonu 2014 system ERS (mała zmiana nazwy) będzie musiał zasilić samochód podczas całego pobytu w alei serwisowej. Nowe przepisy jasno mówią, że samochód znajdujący się w pitlane musi korzystać jedynie z napędu elektrycznego. Jednym słowem aleja serwisowa będzie pełna melexów, a tym samym stanie się jednym z najcichszych miejsc na torze.
Skoro kierowca będzie zmuszony wyłączyć silnik wjeżdżając w aleję, to będzie musiał mieć możliwość jego ponownego odpalenia. Tak też się stanie. Kierowcy nie będą potrzebowali dodatkowej pomocy przy odpaleniu silnika. Minusem tego pomysłu jest konieczność wożenia rozrusznika przez cały dystans wyścigu, ale w przypadku wycieczki poza tor i zgaszonego silnika chyba żaden z kierowców nie będzie narzekał. Trzeba będzie również wykroić dodatkowe miejsce na kierownicy dla umieszczenie przycisku startowego.
Podwojeniu ulegnie moc systemu elektrycznego z 60KW na 120 KW, co przekłada się na około 160 koni mechanicznych. Zmienione zostały również limity na wejściu i wyjściu systemu. 4MJ na wyjściu teoretycznie pozwolą skorzystać z dodatkowej mocy przez 16,6 sekundy, ale haczykiem jest wejście systemu, które w ciągu okrążenie może przyjąć jedynie 2MJ, co w praktyce daje jakieś 8,3 sekundy. Mimo wszystko znaczna różnica.
“Regulatorzy” z FIA dobrali się również do skrzyni biegów. Dołożyli jeden bieg, ale w zamian odebrali zespołom możliwość zmiany przekładni pomiędzy wyścigami. Przekładnie trzeba będzie wybrać przed sezonem i konsekwentnie się ich trzymać. W całym sezonie 2014 ma być możliwość dokonania jednej zmiany przekładni, ale w kolejnych już nie.
Ważną zmianą jest również ograniczenie szerokości przedniego skrzydła o całe 15 centymetrów (ze 180 na 165). Dzioby bolidów wizualnie powrócą do rozmiarów z sezonu 2008. Tak duża zmiana na pewno wpłynie niekorzystnie na docisk przedniej osi, co z kolei przełoży się na ogólne zachowanie samochodu. Nowe rozwiązania będą niezbędne.
Wspomniałem już o pewnych kontrowersjach, które pojawiły się zaraz po publikacji nowych wytycznych. Przepisy słowem nie mówią o tym czy kierowca, którego samochód będzie miał awarię napędu elektrycznego będzie mógł pojawić się alei serwisowej. Sytuacja jest bardzo prawdopodobna, bo awarie KERSu zdarzają się stosunkowo często mimo, że od wdrożenia technologii minęło już sporo czasu.
Podsumowując to, co czeka nas w 2014:
– nowe silniki 1.6 litra V6 z limitem 15000 obrotów,
– nowy elektryczny napęd i jego wykorzystanie w alei serwisowej,
– mniejsze przednie skrzydło,
– 8 biegów oraz brak możliwości zmiany przekładni pomiędzy wyścigami.
(21 Jul 11:08)
8 biegów, nie powiem, zatkało mnie. Ponadto napęd elektryczny, chyba jedynym tego plusem będzie rozrusznik. Lekko mnie to zaszokowało, no ale zobaczymy co przyniesie sezon 2014
(21 Jul 11:17)
Na moje oko sezon 2014 będzie obfitował w wiele awarii.
(21 Jul 11:33)
Nie rozumiem dokładnie posunięcia FIA z ośmioma biegami, może jest spowodowane ograniczeniem ilości obrotów na minutę silnika, może dodaniem kierowcom dodatkowego utrudnienia, albo lenistwem konstruktorów jak to określa James May w jednym ze swoich ostatnich felietonów.
Jak dla mnie zmiany na plus, trzeba iść z biegiem czasu, ale napęd elektryczny w pitlane to już przesada. Ryk silników w pitlane był nieodłącznym elementem wyścigów.
(21 Jul 11:39)
Dodatkowy bieg ma nieco pomóc w sytuacji kiedy wymiana przekładni będzie zabroniona.
(21 Jul 12:14)
Czyli słabszy, nowy silnik, mniejszy docisk aerodynamiczny, silnik elektryczny na pokładzie. Słabo to wygląda.
(21 Jul 12:22)
Mnie przeraża jedynie ta cisza w pitlane. Chyba, że ze względów bezpieczeństwa samochody będą wygrywały jakąś melodię…
(21 Jul 12:33)
Nawet mnie nie strasz…
(21 Jul 12:37)
Najlepiej ta melodia z samochodu lodziarza Family Frost 😉
(21 Jul 12:46)
Pewnie coś w tym stylu http://t.co/P4S3ey3
(21 Jul 15:03)
W brew pozorom to nie jest takie głupie z tym hałasem. Ja np nie słyszę na jedno ucho od urodzenia i przechodząc przez jezdnię mogę nie rozpoznać z której strony nadjeżdża czy też trąbi samochód. 😉 Hałas potrafi być bardzo przydatny. 🙂
(21 Jul 12:47)
Coś czuje ze FIA szybko będzie się wycofywać z tych zmian. Co to za pomysł by gasić silnik w trakcie wyścigu. Jest to tak samo irytujące jak system start/stop w cywilnych autach. Cała ta eko awantura zaczyna mnie już trochę drażnić. Dojdzie do tego ze w 2020 F1 będzie zasilana CNG a w 2030 w całości przerzucimy się na akumulatory i silniki elektryczne. A poziom CO2 i tak wzrośnie bo większość energii pochodzi z procesów spalania.
Swoja draga, dodawanie dodatkowych Kg i ciągłe zmniejszanie mocy jak i samych silników prowadzi do tego ze bolidy są coraz wolniejsze. Już przy obecnych przepisach bicie rekordów okrążeń nie jest możliwe(bo jak skoro ścigają się cysternami). Więc gdzie ten postęp?
Coraz bardziej jestem za stworzeniem oddzielnej serii wyścigowej w której reguły ustalać będą zespoły w wzajemnym porozumieniu, a nie jakieś typki z FIA.
(21 Jul 12:52)
Widzę że tym kolesiom z FIA to się całkiem w d…. poprzewracało, może niech im jeszcze LPG zainstalują?
(21 Jul 13:32)
Raczej rozrusznik nikomu nie będzie potrzebny,silnik elektryczny będzie rozrusznikiem.Obecnie zespoły mogą wykorzystać KERS do uruchomienia silnika ale nikomu to nie jest potrzebne do jednorazowego uruchomienia silnika na starcie.
Wydaje mi się, że do 2014r jeszcze się dużo zmieni.
(21 Jul 14:31)
Mniejsze skrzydło to bardzo dobra wiadomość reszta raczej niepokoi.
Wiecie jak będzie wyglądał koniec F1?- Jedynie elektryczne silniki, cisza na torze i komentarz z Polsatu.
(21 Jul 15:10)
Bardzo czarny scenariusz szczególnie, że BBC grozi odejściem
(21 Jul 15:12)
więcej biegów może ma za zadanie ułatwienie utrzymania obrotów turbiny (mniejszy spadek obrotów podczas zmiany biegów). Napęd elektryczny w pit lane to prawdopodobnie przygotowanie do zwiększenia znaczenia silnika elektrycznego w napędzie bolidu. Póki co jest to pewnie ukłon w stronę ekologów pokazujący, że F1 potrafi być “zielona”. Chociaż może jest to przygotowanie do przejścia w pełni na napęd elektryczny (sam nie wierze co pisze).
(21 Jul 22:23)
Ja wierzę:
http://www.youtube.com/watch?v=gZJEib5p3aA
http://www.youtube.com/watch?v=AypLHoX2iNk
Te auta mogą być nawet szybsze z powodu większej sprawności silników elektrycznych. Problemem są baterie i wydaje mi się że dobrze że F1 się nimi zajmie bo od dawna niewiele na tym polu się dzieje. F1 dała nam pasy bezpieczeństwa, turbo i wspomaganie kierownicy (itd..). Dlaczego nie jeździć za 1/5 ceny, skoro wiadomo że ropa kiedyś się i tak skończy?
(21 Jul 16:18)
Przy okazji czytania o daszku, Nuburging i owego artykułu naszły mnie takie myśli:
Na samym początku ścigania demontowano wszystko co zbędne by dzięki jak najlżejszej konstrukcji uszczknąć trochę z czasu okrążenia. Gdy silniki były coraz mocniejsze zaczęły być potrzebne skrzydła by utrzymać bolid na torze. Ze względów bezpieczeństwa zakazano paru rozwiązań (jak efekt porzyziemia). W tym momencie “wyścig zbrojeń” utkwił w martwym punkcie przypuszczam więc, że ktoś wymyślił wyścig w kategorii “nowinki techniczne” problem w tym. że nie budzą one takich emocji jak pobity rekord toru.
(21 Jul 21:00)
“„Regulatorzy” z FIA dobrali się również do skrzyni biegów. Dołożyli jeden bieg, ale w zamian odebrali zespołom możliwość zmiany przekładni pomiędzy wyścigami. Przekładnie trzeba będzie wybrać przed sezonem i konsekwentnie się ich trzymać. W całym sezonie 2014 ma być możliwość dokonania jednej zmiany przekładni, ale w kolejnych już nie.”
odebrali zespołom możliwość zmiany przełożeń przekładni(…)
Przełożenia trzeba będzie wybrać przed(…)
ma być możliwość dokonania jednej zmiany przełożeń(…)
Pisząc o zmianie przekładni odbiór jest taki, jakby mowa była o całej skrzyni biegów. sry, wiem że jesteś chory z wściekłości i puszczasz parę uszami gdy cię poprawiam, ale niedopowiedzenia mogą rodzić błędy.
(21 Jul 21:30)
Dzięki za cenne uwagi. Krytyka jest potrzebna, ale uznaję ją tylko w konstruktywnej postaci.
(21 Jul 22:11)
Czy ja dobrze rozumiem? Nie będzie można zmieniać długości biegów, czy chodzi o to, że nie można zmienić skrzyni biegów przez cały sezon?
(22 Jul 06:04)
Nie będzie można zmieniać przełożeń w skrzyni biegów czyli jak to nazwałeś “długości” biegów.