F-duct Mercedesa działa
Informacja o wykorzystaniu przez Mercedesa systemu F-duct w przednim skrzydle zelektryzowała bardzo szerokie grono. Początkowo trudno było znaleźć konkretne informacje, mówiące o zasadzie działania i wykorzystaniu systemu. Jednak z każdym dniem obraz staje się coraz bardziej czytelny.
Dwa dni temu napisałem, że zadaniem systemu jest zmniejszanie docisku przedniego skrzydła na prostych, aby uzyskać wyższą prędkość. Okazuje się, że idea systemu jest nieco inna. Powietrze zebrane przez otwór znajdujący się na nosie jest przekazywane kanałami znajdującymi się w uchwytach do dolnych części płatów skrzydła, a stamtąd wdmuchiwane pod podłogę.
Jest to nic innego jak kolejny sposób zasilenia dyfuzora, który ma ogromny wpływ na docisk samochodu. Początkowo pojawiły się pewne głosy o nielegalności takiego rozwiązania, ze względu na duże ograniczenia regulaminowe związanie z “majstrowaniem” przy przednim skrzydle. Dziś już wiadomo, że wyloty powietrza zostały zlokalizowane na spodniej stronie skrzydła w strefie, której aktualne przepisy nie obejmują.
Należy pamiętać, że w przyszłym sezonie dmuchanie spalinami w dyfuzor będzie zabronione, a rura wydechowa znajdzie swój wylot wysoko na poszyciu samochodu. W tej sytuacji zespoły będą szukały sposobów na zasilenie dyfuzora z innego źródła. Jednym z pomysłów, o którym już pisałem jest podwójna podłoga wykorzystywana w tym sezonie przez Toro Rosso. Drugi sposób, bardziej wyszukany, właśnie wyszedł na światło dzienne.
Teraz trochę o wydajności systemu. Dziennikarze autosport.com wzięli pod lupę długie przejazdy wykonywane przez kierowców Mercedesa podczas wolnych sesji w Japonii oraz Korei. Wyniki ich obserwacji są dość zaskakujące. Na Yeongam Michael Schumacher z nowym skrzydłem i dużą ilością paliwa na pokładzie pokonał ogromną ilość okrążeń, korzystając z super miękkiej mieszanki. Czasy kolejnych okrążeń, jakie wtedy notował, były do siebie bardzo zbliżone. Tak zwany klif, czyli moment, w którym opona nagle tracie swoją przyczepność wcale nie wystąpił. To dowód na to, że system działa, zapewnia dodatkowy docisk, a co za tym idzie, pozwala oszczędzać opony.
W sferze domysłów pozostaje jedynie sposób sterowania systemem, bo wiemy, że udział kierowcy jest wykluczony. Najbardziej prawdopodobnym rozwiązaniem jest wykorzystanie pędu powietrza, który będzie kanał otwierał lub zamykał. Stąd już niedaleka droga do wprowadzenie zbliżonych rozwiązań w innych strefach bolidu. Rywale mają o czym myśleć…
P.S. Petrov zostaje w Lotus Renault na kolejny sezon – potwierdzone! Hulkenberg i di Resta będą podstawowymi Force India, a Sutil zajmie miejsce Barrichello w Williamsie.
(20 Oct 16:50)
Czy P.S jest prawda? 🙂
(20 Oct 17:35)
Edd Straw to raczej pewne źródło 🙂
(20 Oct 18:14)
Najprawdziwsza prawda…
(20 Oct 18:27)
Ciekawe tematy są w dole stawki 😀 Buemi out z STR i na jego miejsce Riccardo. Testowym J.E.Vergne a w HRT jako tester… Maria de Villota 😀
(20 Oct 18:31)
A prócz tego jeszcze słyszałem o Sennie jako trzecim w SFI i oczywiście, Robercie w LRGP 🙂
(20 Oct 19:27)
Dokładnie.
(20 Oct 19:33)
W przyszłym tygodniu ma być duży (długi i obszerny) wywiad z Dr.Ceccarelli w jednej z włoskich telewizji.
A na ten czas mam coś takiego : http://www.misericordialucca.org/noi_tv.html i korzystając ze wsparcia “lingwistycznego” wiadomość jest mniej więcej taka (uwaga, cytuję tłumacza :D)
“doktorek powiedział, ze do końca rehabilitacji brakuje kilku miesięcy (alcuni mesi), we włoskim równie dobrze moze to znaczyć 2 miesiace !!!!
KUBICA WRACA !!!!!!!!!”
(20 Oct 19:53)
Przyjacielu spokojnie… Będzie dobrze ale poczekajmy [lubię ten twój gorący optymizm] 😉
(20 Oct 23:17)
Tłumaczenie nie moje, więc zaznaczyłem że cytuję 😀
Ale mimo to, podzielam ten gorący optymizm! W przyszłym tygodniu możemy się sporo dowiedzieć od Doktora.
(20 Oct 22:35)
Ten świat jest pełen informacji i dezinformacji. Mistrzostwa rozstrzygnięte, welcome to silly season.
(20 Oct 19:40)
Hulkenberg i DiResta – super skład! 🙂
(20 Oct 20:00)
Też mi się podoba.
(20 Oct 21:08)
Ja tam wole jak Borowczyk i Kochański 😀 tak konstruują komentarze, że powinni zdobyć mistrzostwo świata konstruktorów 😛
(21 Oct 05:25)
Skoro kanał zasila dyfuzor to wg mnie nie trzeba go w ogóle zamykać ponieważ ani nie zmniejsza docisku na zakrętach (tylko wręcz przeciwnie), a nie nie zmniejsza prędkości na prostej
(21 Oct 06:54)
Zwiększenie docisku na prostej powoduje zmniejszenie prędkości maksymalnej, ale można jechać z większą prędkością w zakrętach i bolid jest stabilniejszy, więc najkorzystniej jest, żeby kanał był wyłączony na prostej a włączony w zakręcie.
(21 Oct 19:17)
Docisk dawany przez dyfuzor nie spowalnia chyba bolidu, przecież nie stawia oporu powietrza tak jak to ma miejsce w przypadku tylnego skrzydła?
(21 Oct 20:13)
Może i masz racje, że nie stawia takiego oporu powietrza jak skrzydło, ale w dobie walki o 0.01 sek, może ma sens włączanie i włączanie takiego systemu, jeśli ma to przynieść korzyść