Red Bull mistrzem również w alei serwisowej

Zespół Mercedesa przygotował kolejną porcję statystyk, które tym razem dotyczą pit stopów. W dobie, kiedy tankowanie bolidów zostało zakazane, ten element nabrał na znaczeniu i nierzadko sposób wykonania decyduje o pozycjach lub nawet o zwycięstwie. W ciągu 17 wyścigów obecnego sezonu kierowcy przejeżdżali przez aleję serwisową 1013 razy. Najwięcej postojów obserwowaliśmy na Węgrzech (85), w Turcji (80) oraz Hiszpanii (77). Na drugim końcu listy znalazły się Włochy (35), Monako (41) i Australia (45).

W 25 przypadkach przejazd był wymuszony karą dla kierowcy. Czterokrotnie kierowcy musieli wykonać dodatkowy postój czyli tak zwaną karę stop and go. Jeśli jesteśmy już przy karach to stewardzi mieli w tym sezonie sporo pracy głównie za sprawą jednego z kierowców McLarena. Statystyki wskazują, że kierowcy karani byli w tym sezonie 49 razy, a najczęstszą przyczyną było spowodowanie kolizji.

Interesujące są również czasy potrzebne na zmianę wszystkich czterech kół notowane przez zespoły. Jednak zanim przejdę do liczb słowo na temat samego sposobu pomiaru. Grafika telewizyjna prezentuje dwa pomiary, całkowity czas przejazdu przez aleję oraz czas zmiany kół. Pierwszy wykonywany jest centralnie i ta informacja zwykle pojawia się jako pierwsza. Drugi, który otrzymujemy z pewnym opóźnieniem jest dostarczany przez zespół. Czas ten mierzony jest od momentu zatrzymania samochodu na stanowisku do momentu wyjazdu.

Mistrzowie na torze są również mistrzami alei serwisowej zarówno pod względem najszybszej zmiany jak również jeśli chodzi o średni czas wszystkich wykonanych zmian. Kroku dotrzymuje im jedynie Mercedes. Pełna tabela prezentująca różnice średnich znajduje się poniżej.

1. Red Bull Najlepsza średnia
1. MERCEDES GP PETRONAS
Najlepsza średnia
3. McLaren
+ 0.3s 
4. Force India
+ 0.4s 
5. Ferrari
+ 0.5s 
6. Renault
+ 0.9s
7 Williams + 1.1s 
8. Lotus
+ 1.3s
8. Sauber + 1.3s
8. Toro Rosso
+ 1.3s
11. Virgin + 1.6s
12. HRT + 3.2s

Jak widać niektóre zespołu muszą jeszcze mocno popracować.

Należy pamiętać, że do średniej liczone są jedynie czyste pit stopy, natomiast zmiany podczas których wykonywane są dodatkowe prace, takie jak zmiana przedniego skrzydła są odrzucane. Podobnie jak czasy zanotowane podczas dużego ruchu w alei serwisowej spowodowanego pojawieniem się samochodu bezpieczeństwa na torze.