Podsumowanie testów
Trzydniowe testy przygotowane z myślą o młodych talentach dobiegły końca. Jedynie trzech kierowców miało możliwość uczestniczyć we wszystkich dniach testowych i chyba nikogo nie dziwi, że właśnie ci kierowcy zajęli trzy czołowe miejsca w tabeli wyników. Najwięcej kilometrów miał okazję przejechać testujący dla Ferrari Jules Bianchi.
Młodzi uczestnicy są zachwyceni swoim pierwszym kontaktem z F1, ale jest też wiele głosów krytycznych, co do pomysłu na organizację testów. Dużo mówi się na temat ograniczenia, które nie pozwala brać udziału w testach kierowcom, którzy uczestniczyli w co najmniej dwóch wyścigach. Trzy dni spędzone na torze byłyby doskonałą okazją dla Hulkenberga czy Grosjeana na przygotowanie się do przyszłorocznego sezonu. Niestety przepisy na to nie pozwalają. Z drugiej strony McLaren wsadził do swojego bolidu prawie trzydziestoletniego Paffetta, który głównie ze względu na swój wiek nie jest zawodnikiem rozwojowym.
Często w dyskusji pojawiają się również zarzuty, że zespoły bardziej niż utalentowanych kierowców, szukają dodatkowego źródła dochodu. Trudno się z tym nie zgodzić skoro tegoroczny zwycięzca serii F3 Roberto Merhi musiał obejść się smakiem, a na torze pojawili się kierowcy, którzy nie zdobyli ani jednego punktu startując we wszystkich wyścigach swojej serii.
Wiele zespołów poświęciło zdecydowanie więcej uwagi samym maszynom niż swoim młodym kierowcom. Red Bull skupił się głównie na zebraniu danych z przedniego skrzydła. Zespoły Williamsa i Mercedesa wykonały pierwsze jazdy z wydechem odpowiadającym przyszłorocznym regulacjom. Ferrari wypuściło na tor F150 z asymetrycznym układem rur wydechowych, stosując z jednej strony specjalną nakładkę kierującą spaliny poza strefę aerodynamiki samochodu. Terabajty danych zebrane na torze Yas Marina będą przez kilka najbliższych tygodni przedmiotem wielu analiz w fabrykach, a póki co ciężko wysnuć jakiekolwiek wnioski.
Poniżej znajdziecie pełne zestawienie czasów kierowców, ze wszystkich trzech dni zmagań. Zwróćcie uwagę, że Jan Charouz i Robert Wickens jeździli samochodami dwóch różnych ekip.
Kierowca | Zespół | Wtorek | Środa | Czwartek | Strata | Ilość okrążeń |
---|---|---|---|---|---|---|
Jean-Eric Vergne | Red Bull | 1’40.011 | 1’40.188 | 1’38.917 | 172 | |
Jules Bianchi | Ferrari | 1’40.960 | 1’40.279 | 1’41.347 | 1.362 | 282 |
Sam Bird | Mercedes | 1’43.548 | 1’43.734 | 1’40.897 | 1.980 | 251 |
Oliver Turvey | McLaren | 1’43.502 | 1’41.513 | 2.596 | 124 | |
Max Chilton | Force India | 1’43.016 | 1’41.575 | 2.658 | 160 | |
Gary Paffett | McLaren | 1’42.912 | 1’41.756 | 2.839 | 112 | |
Esteban Gutierrez | Sauber | 1’43.637 | 1’42.049 | 3.132 | 173 | |
Robert Wickens | Renault | 1’42.217 | 3.300 | 78 | ||
Fabio Leimer | Sauber | 1’42.331 | 3.414 | 67 | ||
Valtteri Bottas | Williams | 1’43.118 | 1’42.367 | 3.450 | 159 | |
Johnny Cecotto Jnr | Force India | 1’42.873 | 3.956 | 84 | ||
Mirko Bortolotti | Williams | 1’43.277 | 4.360 | 74 | ||
Kevin Ceccon | Toro Rosso | 1’44.808 | 1’43.686 | 4.769 | 132 | |
Kevin Korjus | Renault | 1’43.776 | 4.859 | 70 | ||
Luiz Razia | Lotus | 1’43.944 | 5.027 | 89 | ||
Rodolfo Gonzalez | Lotus | 1’44.022 | 5.105 | 87 | ||
Alexander Rossi | Lotus | 1’44.283 | 5.366 | 74 | ||
Jan Charouz | Renault | 1’44.470 | 5.553 | 82 | ||
Stefano Coletti | Toro Rosso | 1’45.278 | 1’44.545 | 5.628 | 135 | |
Dani Clos | HRT | 1’45.329 | 6.412 | 68 | ||
Nathanael Berthon | HRT | 1’48.646 | 1’45.839 | 6.922 | 60 | |
Robert Wickens | Virgin | 1’45.934 | 7.017 | 34 | ||
Charles Pic | Virgin | 1’46.930 | 1’46.698 | 1’46.348 | 7.431 | 140 |
Jan Charouz | HRT | 1’46.644 | 7.727 | 56 | ||
Adrian Quaife-Hobbes | Virgin | 1’47.292 | 8.375 | 32 |
Zdjęcia ze wszystkich trzech dni testów znajdziecie tutaj…
(18 Nov 14:10)
Wszystko się zgadza z tą nakładką w Ferrari, ale to co jest na zdjęciu z linka to akurat nadkładka stosowana w pitlane, dzięki której spaliny nie przypalają karbonowych elementów nadwozia. Podobną nakładkę w boksach stosuje także Williams.
http://www.f1talks.pl/wp-content/gallery/young_drivers_test_day_two_2011/dcd1116no122.jpg
http://www.f1talks.pl/wp-content/gallery/young_drivers_test_day_two_2011/dcd1116no120.jpg
(18 Nov 14:28)
Po dokładniejszej analizie zdjęć stwierdzam, że prawdopodobnie się jednak pomyliłem, i to co jest w linku w atykule to faktyczie może być fragment układu wydechowego z wyprowadzeniem na bok. sorry 🙂
(18 Nov 14:28)
http://photos.gpupdate.net/large/189870.jpg