Zaglądamy do tunelu aerodynamicznego Lotusa
W ostatnim czasie bardzo dużo mówiło się o zespole Lotus (Renault) oraz planach związanych z rozbudową zaplecza technicznego. Modernizacji miał zostać poddany tunel aerodynamiczny, ale nie zapomniano również o departamencie zajmującym się CFD. Na jednym z zaprzyjaźnionych blogów, prowadzonych przez Jose Inacio znalazłem poglądowy plan całego kompleksu.
Warto zwrócić uwagę jak małe jest pomieszczenie, w którym umieszczany jest testowany bolid w stosunku do całego kompleksu.
(08 Jan 11:41)
No to dość stara grafika. Generalnie jako taka miała przedstawiać nowy tunel Benettona tuż po wybudowaniu w drugiej połowie lat 90 😉
(08 Jan 13:24)
To nic innego jak bardzo mocno przerośnięta “zwężka Venturiego”,
powietrze zostaje rozpędzone przez wiatrak widoczny w górnym tunelu następnie przepływa przez kratownice które ukierunkowują strugi powietrza, wymuszają przepływ laminarny (nie turbulentny) następnie poprzez konfuzor zostaje “ściśnięte” (przez co znacznie przyśpiesza) i trafia do sekcji pomiarowej, następnie dyfuzor, kilka kratownic i znów jesteśmy przy turbinie/wiatraku napędzającym. Taka budowa tunelu pozwala uzyskiwać nieodpowiednią prędkość powietrza przepływającego przez część pomiarową, niekoniecznie jest ona równa prędkość rzeczywistej dla jakiej jest badany model bolidu gdyż wszystkie modele badane w tunelu muszą być pomniejszane a to z tej prostej przyczyny, że w zależności od konstrukcji tunelu i zakresu badanych prędkości, efektywne i miarodajne jest tylko 5 do 25% całkowitej powierzchni poprzecznej tunelu.
PS: Jestem tylko entuzjastą aerodynamiki i jeżeli coś przekręciłem to z góry przepraszam, a osobę która doszukała by się błędu proszę o sprostowanie.
(09 Jan 15:28)
To ja może tylko wyjaśnię (jeśli ktoś jeszcze sobie tego nie wygooglał), że przepływ laminarny (uwarstwiony), charakteryzuje się tym, że poszczególne warstwy płynu (w tym przypadku powietrza) nie mieszają się ze sobą, w przeciwieństwie do przepływu turbulentnego. 🙂
(09 Jan 00:13)
Nie mam uwag do wpisu powyżej 😀
(09 Jan 00:20)
“Tunel” Renault dawniej : http://imageshack.us/photo/my-images/513/dinotoso067e4353.jpg
“Tunel” Lotusa dzisiaj : http://imageshack.us/photo/my-images/14/enstonewindtunnel.jpg/
Fotografie udostępnione przez (i dzięki uprzejmości) pewnego Pana o niesamowitej wiedzy dotyczącej F1 😉 Warto rzucić na nie okiem i przyjrzeć się zmianom, jakie nastąpiły 🙂
(09 Jan 00:22)
Ooooops! Dopiero teraz zauważyłem, że drugie zdjęcie od pewnego czasu już wisi na F1T. Za to pierwsze, jeszcze pod szyldem Renault jak najbardziej może być 😀