Nowy system nadzieją Lotusa?
Podczas testów młodych kierowców w Abu Dhabi oczy obserwatorów były skupione głównie na zespołach, które przywiozły nowe rozwiązania. Dopiero dziś, po prawie dwóch miesiącach pojawiają się informacje, że również zespół Lotus Renault testował coś nowego, jednak ich “wynalazek” był zdecydowanie trudniejszy do namierzenia. Dzisiejszy wpis Jamesa Allena rzuca nieco więcej światła na całą sytuację.
Zespół Renault od zawsze był w czołówce jeśli chodzi o rozwiązania w sferze hamulców. Stabilność podczas hamowania, jest w F1 niezwykle istotna, a jej brak mocno utrudnia pracę kierowcy. Jeśli dodamy do tego fakt, że średnio hamowanie stanowi 16% dystansu wyścigu, to poprawa w tym elemencie może dać bardzo wymierne korzyści.
Pomysł testowany przez zespół Lotusa w Abu Dhabi nie jest nowy, jednak jak do tej pory żaden z zespołów nie potrafił go skutecznie wprowadzić w życie. Głównym zadaniem systemu jest stabilizacja wysokości przedniego zawieszenia podczas gwałtownego hamowania. Dzięki temu przód samochodu nie nurkuje, a to z kolei pozwala zachować konstrukcji charakterystykę aerodynamiczną. System jest w pełni mechaniczny i są przypuszczenia, że jest aktywowany przez kierowcę, co rodzi naturalne skojarzenia z wprowadzonym dwa lata temu przez McLarena systemem F-duct.
Po wynikach osiągniętych przez młodzież, która testowała samochód Lotusa w Abu Dhabi nie można powiedzieć absolutnie nic o wydajności systemu. Jeśli inżynierom w Enstone rzeczywiście udało się stworzyć bezawaryjny system regulacji wysokości przedniego zawieszenia, to na pewno będzie to można uznać za duży sukces. Pozostaje jedynie problem zgodności z regulaminem i jestem pewien, ze ten temat będzie powodem bardzo wielu dyskusji w najbliższym czasie.
(10 Jan 14:09)
W najnowszym wydaniu magazynu EVO ukazał się wywiad z Danym Baharem oraz propozycje nowego logo dla zespołu http://q21.img-up.net/lotus_logoy8ud.jpg
(10 Jan 14:26)
Gdyby nie te koślawe “F1” to wyglądałoby całkiem spoko. Z tych 4 najbardziej podoba mi się to w lewym dolnym rogu.
(10 Jan 19:14)
Oba po lewej wyglądają na przekreślone, zostają te z prawej (mają “fajeczki”), górne wyglądaj jak wersja monochromatyczna tych na dole, tym samym oba z prawej to jedno i to samo logo 😉
(10 Jan 16:07)
Ów wynalazek był również testowany przed sezonem 2011 (wystarczy poszukać zdjęć z tego okresu)
(10 Jan 17:52)
“Pomysł testowany przez zespół Lotusa w Abu Dhabi nie jest nowy, jednak jak do tej pory żaden z zespołów nie potrafił go skutecznie wprowadzić w życie.” – czyli to już wiemy z artykułu 🙂
(10 Jan 21:37)
Czy tylko ja mam wrażenie, że to F1 układa się jakby na kształt tyłu bolidu (koła i spoiler)? Prawe zdecydowanie lepsze. Dopracował bym to bolidowe efłan i byłoby ładnie.