System Lotusa rozgryziony

Nie minęło nawet 24 godziny od pojawienia się pierwszych informacji na temat nowego systemu opracowanego przez inżynierów zespołu Lotus (Renault), a już pojawiła się szczegółowa analiza dotykająca wszystkich najważniejszych aspektów. Dzięki dzisiejsze publikacji omicorse.it dowiadujemy się, że system składa się z dwóch elementów.

Zobacz grafikę Giorgio Piola w serwisie omnicorse.it…

Pierwszy z nich został ukryty w osłonie hamulców. Jest to niewielki zbiornik z płynem hydraulicznym, który zasila układ. Drugim elementem jest tłok umieszczony na łączeniu koła z końcówką zawieszania zwaną potocznie “popychaczem”. Kierowca wciskając pedał hamulca będzie jednocześnie zasilał wspomniany wcześniej tłok, który skoryguje wysokość zawieszenia o kilka milimetrów.

Stabilizacja wysokości przedniego skrzydła podczas hamowania niesie ze sobą wiele korzyści. Samochód wjeżdżając w zakręt nie będzie tracił równowagi aerodynamicznej, co na pewno pozytywnie wpłynie na czas okrążenia. Zespół ustawiając wysokość zawieszenia musiał brać pod uwagę efekt nurkowania. Jeśli udałoby się ten czynnik całkowicie wyeliminować lub też znacznie ograniczyć, to samochód będzie mógł podróżować bliżej nawierzchni toru, co przełoży się na znacznie lepszy docisk.

James Allen zasugerował we wczorajszym wpisie, że system będzie dość prosty do skopiowania, ale dzisiejsza publikacja zdaje się temu zaprzeczać. Pierwszym problemem jest upakowanie zbiornika w osłonie hamulca. Znalezienie dodatkowej ilości miejsca wymaga w zasadzie przeprojektowania całej konstrukcji hamulca. Drugi problem to trwałość tłoka. Ponieważ znajduje się na łączeniu koła z zawieszeniem działają na niego ogromne siły. Odpowiednia konstrukcja, znalezienie materiałów to procesy, które wymagają ogromnego nakładu pracy, a pozornie prosty system staje się ogromnym wyzwaniem dla inżynierów.

Rozwiane zostały również wszystkie kwestie związane z legalnością. Ponieważ system nie wykorzystuje elementów elektronicznych, to w świetle obowiązujących przepisów może być z powodzeniem stosowany.