McLaren z nowym nosem oraz zespołem mechaników
Dzisiejsza konferencja prasowa zorganizowana przez zespół McLarena przyniosła dwie ciekawe informacje. Pierwsza z nich potwierdziła moje wczorajsze przypuszczenia, że już w Barcelonie będziemy mogli zobaczyć bolid MP4-27 z nową przednią sekcją. Martin Whitmarsh przyznał, że zmiany nie dotkną jedynie linii nadwozia, ale będą znacznie bardziej rozległe. W jego opinii to właśnie przód bolidu jest kluczem do sukcesu w obecnym sezonie. Obowiązujący regulamin bardzo mocna zawęził możliwości operowania w tylnej sekcji, więc zespoły są zmuszone szukać drobnych poprawek po drugiej stronie bolidu. Zmiany wprowadzone przez McLarena mają pozwolić jeszcze lepiej zasilić dyfuzor powietrzem pochodzącym z przodu bolidu.
Zespół z Woking przywiezie do Barcelony nie tylko zmieniony bolid, ale również pojawią się tam dwa nowe zespoły mechaników wyścigowych, które mają być lekarstwem na dotychczasowe kłopoty w alei serwisowej. Oprócz roszad personalnych zapowiadane są również zmiany w procedurze wymiany opon.
(09 May 14:05)
Fragment o zasileniu dyfuzora z powietrzem z przodu bolidu dodałeś od siebie. Błędnie. Te zmiany nie mają na celu “zasilenie dyfuzora”. Mówiąc o aerodynamice tyłu, zespół ma na myśli przepływ wokół tylnej sekcji samochodu na górnej płaszczyźnie podłogi.
(09 May 15:11)
no właśnie, czyli dyfuzora 😉
(09 May 15:51)
taki z ciebie aerodynamik, jak z koziej d… trąba.
(09 May 17:44)
Też Cię lubię;) i jest takie przysłowie “jeśli czegoś nie rozumiesz to nie znaczy że tego nie ma”.
(09 May 18:05)
jesteś najprawdopodobniej jedynym przedstawicielem gatunku homo sapiens (choć ten drugi człon można uznać za nieco dyskusyjny), który rozumie idee dyfuzora na otwartej górnej płaszczyźnie podłogi:) Coś mi się wydaje, że to nie koniec fascynujących teorii.
Jak rzecze kpt. Bendarz niż tylko się okopać, podda, wywiesić białą flagę ogłosić upadłość i abdykacje…
(09 May 19:15)
Się zastanawiam, czy to ten sam gość, który mnie przekonywał, że F-duct ‘2010 zawierał w sobie jakieś urządzenia lub systemy, czy to tylko przypadkowa zbieżność nicków..
(09 May 18:12)
Daj sobie spokój, za stary jestem na takie słowne przepychanki. Powiedz tylko co się stanie z powietrzem “wokół tylnej sekcji samochodu na górnej płaszczyźnie podłogi”…?
(09 May 19:11)
Jak to “co się dzieje”? Nic. Zostaje za samochodem. Wcześniej strugi opływające boczne sekcje, docierają do tyłu generując nacisk na przetłoczeniach górnej płaszczyzny podłogi i dolnemu skrzydle konstrukcyjnemu. Ddcisk z tyłu samochodu F1 tworzy się na kilku poziomach, w tym na dwóch odrębnych poziomach POD podłogą (dyfuzor) i NA jej górnej powierzchni na zupełnie innej zasadzie niż w przypadku efektu dyfuzora.
(09 May 20:32)
No właśnie: “docierają do tyłu generując nacisk na przetłoczeniach górnej płaszczyzny podłogi”. Co to jest?
(09 May 23:15)
Co to jest? Docisk generowany na górnej płaszczyźnie podłogi na litość boską… tak jakbyś wystawił dłoń jadąc samochodem za okno pod pewnym kątem- nacisk powietrza na powierzchnię natarcia twojej dłoni pcha ją w dół i do tyłu. To jest ta siła, która działa na górną płaszczyznę podłogi i dociska ją do asfaltul
dyfuzor będący konstrukcyjnie częścią podłogi, jest defacto urządzeniem aerodynamicznym, które działa POD PODŁOGĄ. Między podłogą a asfaltem a nie na górnej powierzchni podłogi. To dwa zupełnie odrębne obszary.
(09 May 19:08)
Ale czego zaraz tak ostro panowie? ciekawie jest czytać wasze komentarze bo czesto wiele wnosza do i tak ciekawych wpisów, ale te są zdecydowanie poniżej waszych możliwosci…fajnie, że macie różne zdania ale gdybyście zamiast sie obrażać jasno wytłumaczyli z kąd wzieły sie róznice to sądze, że wszyscy byśmy skorzystali.pozdrawiam
(09 May 19:25)
@SRK
Piszesz o błędnym założeniu. Jeszcze przed sezonem @ScarbsF1 tłumaczył brzydkie nosy. Główny powód – uzyskanie jak największej powierzchni “pod nosem”, a tym samym wtłoczenie jak największej ilości powietrza pod podłogę i skierowanie go z pomocą różnych mechanizmów w okolice dyfuzora. Moim zdaniem taki właśnie efekt McLaren chce osiągnąć.
(09 May 19:48)
Powietrza nie “wtłacza się” pod podłogę. Nie “zasila się” nim również dyfuzora. Dyfuzor bazuje na podciśnieniu, więc to sprzeczność idei samej w sobie. Przednie krawędzie podłogi tzw. śliniaki są maksymalnie obniżone (problem usztywnienia w 2010 roku) co najlepiej wskazuje o co w tym wszystkim chodzi. Powietrze łapane pod nos trafia na rozdzielacz a następnie opływa sekcje boczne w kierunku (w istocie) okolic dyfuzora ale NIE DO DYFUZORA.
(09 May 20:40)
I tu się z Tobą zgodzę! o to własnie chodzi, tylko żeby dyfuzor działał, nad nim z góry musi napływać powietrze, które wyciąga powietrze dyfuzora którego jest tam mało, i dzieki temu tył bolidu przysysa się do asfaltu.
(09 May 20:58)
aaa już wiem, Ty pisząc “zasilenie dyfuzora” rozumiesz jako wpompowanie do niego, a ja to rozumiem jako nadmuch na niego z góry 😉
(09 May 23:18)
nic a nic nie rozumiesz. Nie tak działa dyfuzor.
(10 May 04:49)
nie no:) nie przesadzaj. A jak działa według Ciebie?, pisz.
(10 May 04:58)
http://www.youtube.com/watch?v=jYaIXWNOa_A
http://www.youtube.com/watch?v=Ts_IAkF4at4&feature=related
(10 May 07:21)
” A jak działa według Ciebie?”
Np. tak:
http://en.wikipedia.org/wiki/Diffuser_(automotive)
(09 May 20:38)
@SRK
Według @ScarbsF1 Twój wywód ma sens więc biję się w pierś (czoło):
“Areas below and behind the nose are not allowed to have bodywork (shown yellow in the diagram), so small but aggressive vanes will have to be used, or a McLaren style snowplough. Both these devices drive airflow towards the leading edge of the underfloor for better diffuser performance.”
(09 May 22:29)
Teraz dopiero SRK zrobi się arogancki…
(09 May 23:16)
Nie rób ze mnie małego …ujka
(11 May 12:57)
To się tak nie zachowuj. Wiedza nie upoważnia Cię do tego, żeby być, jak to określiłeś, “małym …ujkiem”.
(10 May 08:14)
@bartoszcze , nie wiem o co Ci chodzi. Przecież o tym piszę. Bez nadmuchu górnych partii dyfuzora, on nie bedzie działał poprawnie. W miejscach czerwonych Twojego linka panuje podciśnienie, dlatego własnie że powietrze jest zabierane z dyfuzora przez strumień nad nim.
(10 May 08:34)
Przejdź od obrazków do opisu.
(10 May 11:33)
Wrzuć na luz. Chcę Cie zrozumieć ale chyba nie masz pojęcia o pływach strumieni powietrznych. Jak będę potrzebawał wyjaśnienia technicznego lub mechanicznego to się do Ciebie zgłoszę, a aerodynamikę zostaw dla innych.
(10 May 15:27)
Aerodynamikę z definicji zostawiam SRK. Cóż, ciekawe czemu on też ma jakieś dziwne zdanie na temat Twoich aerodynamicznych kompetencji 🙂
(10 May 09:49)
A nie dlatego, że dyzufor jest czystym zobrazowaniem prawa Bernoulliego i zwężką Bernoulliego?
(10 May 11:24)
Nie. To prawo tyczy się hydrodynamiki, jak wiemy hydro jest stałe i nieściśliwe. A powietrze możesz rozciągac.
(10 May 11:44)
Aha. Czyli nie wiesz na jakiej zasadzie działa dyfuzor i, że wykorzystuje prawo Bernoulliego. Fajnie wiedzieć, znaczy nie ma o czym dyskutować. Bartoszcze chyba miał rację.
(10 May 13:58)
Jeśli nie wiesz na czym polega różnica między hydrodynamiką a aerodynamiką to faktycznie lepiej będzie jak nie będziemy dyskutować.
(10 May 14:10)
Aha 🙂 To faktycznie nie dyskutujmy, bo równianie Bernoulliego opisuje chociażby proces zachodzący w rurce Prandtla. Przez którą nie przepływa ciecz, a inny płyn- gaz. Równanie Bernoulliego dotyczy płynów. W tym cieczy i gazów. Więc faktycznie- nie wiesz na czym polega różnica między aerodynamiką, a hydrodymiką. W przypadku przepływu przez dyzufor równanie Bernoulliego opisuje gazy mój drogi Aerodynamiku, z bożej niestety łaski.
(10 May 15:37)
Kolego, pogubiłeś się. Równianie Bernoulliego jako podstawa obliczeń dotyczy hydrodynamiki płynów\cieczy idealnych i nie może służyć jako podstawowa metoda obiczeniowa dla gazów(powietrza)!. Gazy obilczane mogą być np; jak wspomniałeś w “rurce Prandtla(Pitota), także “zwężką Venturiego”, a nawet “w przybliżeniu adiabatycznym” jeśli dyfuzor był dmuchany spalinami. Nie istnieje coś takiego jak zwężka Bernoulliego!. Dyfuzor wykorzystuje jedynie EFEKT obrazowy równiania Bernoulliego które oblicza płyny i ciecze nieścisliwe, a jak wiesz w dyfuzorze nie ma żadnej cieczy tylko jest ściśliwy gaz. A mierzenie ściśliwego gazu poprzez parametry płynu idealnego mija się z celem.
wiem jak dziala dyfuzor i nie panikuj. Myśle że Ty wiesz. Więc żeby zwiększyć jego efekt trzeba zwiększyc nadmuch na górnych partiach.
(10 May 15:44)
Dla mnie jesteś bogiem wikipedii. Jest tylko jeden problem, którego redaktor nie dostrzegł. Równanie Bernoulliego ma także zastosowanie dla płynów nieściśliwych. Także gazów. Stąd wspomniana przeze mnie rurka Prandtla, która w pojeździe którym się czasem poruszam (czytaj samolocie) służy do mierzenia prędkości.
(10 May 17:04)
Już Ci napisałem jak to równanie się ma do gazów. Zapewniam Cię że albo nie doczytałeś albo spałeś na lekcji. Nie da się liczyć gazów metodą płynów idealnych, a w szczególności w dyfuzorze! Rurka Prandtla to co innego i nie opiera się na równaniach Bernoulliego.
(10 May 17:30)
Aha. Czyli jednak mam rację.
(10 May 20:54)
jest mega śmiesznie:)
(10 May 22:28)
Gorzej, jest nawet śmieszniej.