Samochody Red Bulla dopuszczone do wyścigu
Kilka minut po godzinie 10:00 delegat techniczny FIA, Jo Bauer poinformował sędziów wyścigowy o wykryciu nieprawidłowości w mapowaniu silnika samochodów Red Bulla. Potwierdziły się informacje, które przekazywałem po weekendzie wyścigowym w Walencji, Red Bull używa off throttle blowing do wspomagania aerodynamiki samochodu. Kara dla Red Bulla jest bardziej niż pewna, a jej kształt w dużej mierze będzie zależał od postawy sędziów wyścigowych. Wykluczenie samochodów z wyścigu jest jedną z możliwości.
“Having examined the engine base torque map of car numbers 01 and 02 it became apparent that the maximum torque output of both engines is significantly less in the mid rpm range than previously seen for these engines at other events.
In my opinion this is therefore in breach of Article 5.5.3 of the 2012 F1 Technical Regulations as the engines are able to deliver more torque at a given engine speed in the mid rpm range.
Furthermore this new torque map will artificially alter the aerodynamic characteristics of both cars which is also in contravention on TD 036-11.”
Szybką reakcją wykazali się przedstawiciele Renault, dostawcy silnika do samochodów Red Bulla, którzy zapewnili, że jednostki używane w bolidach Red Bulla są w 100% zgodne z przepisami.
Czas publikacji notki jest niezwykle interesujący i stawia zespół Red Bulla w bardzo trudnej sytuacji. Dziennikarze obecni na torze sugerują, że jest to świadome działanie przedstawicieli FIA, którzy mieli stracić cierpliwość. Wynika z tego, że federacja mogła mieć wiedzę na temat praktyk zespołu z Milton Keynes i zwracała im już wcześniej (nieoficjalnie) uwagę. Jeśli sędziowie dopuszczą samochody Red Bulla do ścigania bez konieczności zmiany mapy silnika, na taką, która nie daje zysku dla aerodynamiki, to protest złożony po wyścigu przez konkurentów jest bardziej niż pewny. Zmiana mapy silnika oznacza naruszenie zasad parku zamkniętego i skaże kierowców Red Bulla na start z alei serwisowej.
Na godzinę 11:00 zostało zaplanowane spotkanie przedstawicieli Red Bulla z zespołem sędziów wyścigowych. Zaskakuje fakt, że Christian Horner o całym zamieszaniu dowiedział się od jednego z dziennikarzy Autosportu.
[12:40] Spotkanie dobiegło końca. Christian Horner w krótkiej rozmowie z dziennikarzem telewizji Sky powiedział jedynie, że sędziowie oraz przedstawiciele FIA otrzymali wszystkie dokumenty potrzebne do oceny sytuacji.
[12:55] Sędziowie zdecydowali się nie podejmować żadnych sankcji w stosunku do Red Bulla. Nie oznacza to zakończenia sprawy, a jedynie odsuwa ją w czasie o kilka godzin. Reakcja konkurencyjnych zespołów jest bardziej niż pewna.
“The Stewards received a report from the FIA Technical Delegate along with specific ECU data from Red Bull Racing Cars 1 and 2. The Stewards met with team representatives and the representative of the engine supplier Renault.
While the Stewards do not accept all the arguments of the team, they however conclude that as the regulation is written, the map presented does not breach the text of Art 5.5.3 of the Formula One Technical Regulations and therefore decide to take no further action.”
(22 Jul 10:07)
wow! no to czekam na więcej:)
(22 Jul 10:14)
Dla “dobra” sportu z pewnością dopuszczą bolidy Red Bulla do GP Niemiec, ponieważ jedzie tam Niemiec…
(22 Jul 10:22)
No i wychodzi powoli geniusz Adriana ..
A tak na marginesie, żaden dziennikarz nie zainteresował się Narainem Karthikeyanem, chłopak więc postanowił zrobić wywiad sam ze sobą :-): http://www.formula1.com/wi/597×478/sutton/2012/d12ger1548.jpg
(22 Jul 12:31)
HAHAHAHA XD
(22 Jul 11:13)
W tym momencie rozwiązanie jest legalne, FIA musi wprowadzić porawki w regulaminie i dopiero od następnego GP bedzie nielegalne tak jak to było w poprzednim sezonie.
(22 Jul 11:15)
Nie tym razem. To trzeci wyskok Red Bulla w tym sezonie i FIA wyraźnie straciła cierpliwość. Nieprzepisowe piasty w Kanadzie, otwory w podłodze w Monako… FIA postara się, żeby tym razem bolało.
(22 Jul 11:21)
Nie jest legalne i FIA niczego nie musi zmieniać. Zmieniła w zeszłym roku kiedy zezwoliła chyba na 10% otwarcie przepustnicy w celu chłodzenia zaworów wydechowych.
(22 Jul 11:19)
No nie wiem, przecież Jo Bauer pisze o złamaniu: “of Article 5.5.3 of the 2012 F1 Technical Regulations”, czyli znaleźli coś, co jest już określone w regulaminie na rok 2012 i owe “to coś” łamie regulamin ustalony na rok 2012!
(22 Jul 11:23)
FIA musi mieć twarde dowody (nie kojarzyć z reklamą), skoro zdecydowała się pójść z tym do dziennikarzy, przed rozmową z przedstawicielami zespołu.
(22 Jul 11:28)
twarde dowody :):):)
(22 Jul 11:43)
Kiedy do cholery ukarzą Red Bula cały czas im odpuszczają tym razem też tak będzie bo Vetel jedzie u śiebie!
(22 Jul 12:07)
I co nie miałem racji!
(22 Jul 12:32)
To już 3 raz chyba. (?)
(22 Jul 12:35)
To jest kpina co robi FIA! Widać Red Bul może więcej!
(22 Jul 12:19)
Sędziowie nie akceptują argumentów zespołu… ale mapa nie łamie postanowień Art. 5.5.3. Po cholerę przesłuchiwanie przedstawicieli zespołu, skoro mapa jest legalna? Z drugiej strony przepis to przepis, więc nie rozumiem uzgadniania decyzji na podstawie konfrontacji przepisów z argumentami zespołu… fia.zenua.com
(22 Jul 12:37)
To się nazywa prawo do obrony. Przy czym nie spodziewam się, żeby sprawa się na tym zakończyła.
(22 Jul 12:43)
Rozumiem prawo do obrony, gdyby sytuacja była niejasna a zastrzeżenia wniosły inne zespoły. W sytuacji gdy DELEGAT FIA Jo Bauer pisze o złamaniu art. 5.5.3. nie istnieje prawo do obrony. Gdy zatrzyma Cię gliniarz za znaczne przekroczenie prędkości to też masz prawo do obrony i zaprasza Cię do wymiany argumentów?
(22 Jul 12:46)
Murdoc zgadzam śię z tobą w stu procentach!
(22 Jul 12:49)
Ale może jednak zwrócisz uwagę, że to nie była kwestia “przekroczenia prędkości”? Opinia Bauera była dobitna, i wydawała się przesądzać, ale wygląda na to, że RB i Renault pokombinowali na granicy pomiędzy naruszeniem tekstu a naruszeniem ducha.
(22 Jul 12:51)
Przeczytaj wpis Sokoła. Pierwsze dla akapity wszystko wyjaśniają. Dla mnie to czysta parodia. Do tego FIA niszczy reputację swojego delegata technicznego na rzecz widowiska… Chamstwo i prostata… (ostatni wyraz celowo zmieniony)
(22 Jul 14:15)
Ależ czytałem, Tobie polecam pierwsze zdanie ostatniego akapitu. BTW regulamin nie mówi _wprost_ o proporcjonalności ruchu pedału do momentu obrotowego, niestety.
(22 Jul 16:02)
Bartoszecze przestań się do cholery kłócić i uznaj rację innych. Nie tylko ty masz racje !!!
(22 Jul 14:48)
Jesli to prawda, co mówią, że z tym off throtle RB kombinuje od paru wyścigów i FIA o tym wiedziała, to teraz SC w walencji ma swój sens…