Mała (duża) pomoc przy starcie
Start jest niezwykle ważnym elementem każdego wyścigu. Poprawne wykonanie procedury oznacza zwykle awans i daje pewność, że rywale, którzy byli z tyłu, jeszcze przez jakiś czas, tam pozostaną. Choć kierowca w pewnym stopniu wspomagany jest przez elektronikę, to w dużej mierze od jego reakcji zależy powodzenie w pierwszym zakręcie.
Kierownica każdego bolidu wyposażona jest w zestaw lampek, które informują kierowcę o konieczności wrzucenia wyższego biegu. W czasie wyścigu takie rozwiązanie spisuje się nieźle, ale podczas startu trudno jednocześnie obserwować kierownicę, lusterka wsteczne i kilka innych rzeczy, które dzieją się dookoła w zawrotnym tempie. Z tego powodu większość bolidów posiada dodatkowy system ułatwiający kierowcom życie.
Przed startem GP Węgier inżynier wyścigowy przekazał Lewisowi Hamiltonowi komunikat “Release the overtake button and shift on the tone”, który zdradza obecność takiego systemu w bolidach McLarena. Sercem systemu jest miniaturowy generator współpracujący z wyświetlaczem na kierownicy. Wygenerowany sygnał kierowca słyszy w słuchawce równolegle do komunikatów przekazywanych przez radio. Równoległa praca systemów jest w tym przypadku niezmiernie ważna, aby ewentualna awaria jednego z systemów nie wyeliminowała drugiego. To w pewnym sensie tłumaczy dość skomplikowaną budowę słuchawek używanych przez kierowców, które wyposażone są nie w jeden, a kilka głośników.
Zarówno sygnał przekazywany przez diody na kierownicy, jak i ten słyszany w słuchawce muszą uwzględniać czas reakcji kierowcy. Jeśli chcemy, aby kierowca zmienił bieg w momencie gdy silnik osiągnie zadaną ilość obrotów, to sygnał musi zostać nadany odpowiednio wcześniej. Dla każdego kierowcy czas opóźnienia jest ustalany indywidualnie i wynosi średnio około 0.2 sekundy.
Wpis oparty na materiale f1pitradio.com…
(02 Aug 17:17)
Fajno 😛
(02 Aug 18:25)
Domyślam się tyko że moment dostępności DRS też jest podpowiadany dzwiękiem.Ciekawe,ciekawe.
(02 Aug 22:58)
Czyli czas reakcji kierowcy F1 nie odbiega specjalnie od średniego czasu reakcji przeciętnego człowieka.
Czas reakcji można sobie zbadać tutaj.
http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime/
(03 Aug 09:43)
Tego już bym nie powiedział. Kiedyś oglądałem program o kierowcach wyścigowych i o zwykłych zjadaczach chleba. Kierowca wyścigowy “zużywa” ok 2~7% mózgu do koncentrowania się tylko na światłach, gdy zwykły zjadacz zużywa ponad 50% mózgu, chodzi o ala moc obliczeniową mózgu.
(04 Aug 09:11)
Jest to nieprawda. Mózg tak nie funkcjonuje.
(03 Aug 15:37)
po 5 próbach średnia 235. Z każdą próbą miałem coraz lepszy czas. Ostatni wyniósł 208ms. Nie wiem czy to dobrze czy nie:)
(05 Aug 23:30)
155 najniższy wynik miałem : D srednia 194, kwesta wprawy, z resztą to jest tylko po części miarodajne bo wiemy co nastąpi i czego oczekiwac.