Allison: Pracujemy nad trzema samochodami na raz
Dyrektor techniczny zespołu Lotus, James Allison w wywiadzie przez zbliżającym się wyścigiem na Buddh International Circuit zdradził nieco szczegółów, dotyczących skuteczności nowej koncepcji układu wydechowego, używanego w Korei. Debiut wyścigowy był bardzo udany, pomimo faktu, że Kimi Raikkonen skarżył się na bardzo duży ubytek mocy. Pierwsza wersja systemu wykorzystującego efekt Coandy nie przyniosła dużej poprawy osiągów E20, ale kolejna ma już być dużym krokiem do przodu.
“To był bardzo solidny debiut systemu Coanda, i zarówno Kimi jak i Romain będą go używali w Indiach. Byliśmy całkiem zadowoleni z tego jak system spisywał się podczas pierwszej próby. Wiedzieliśmy, że nasza pierwsza implementacja obniży moc, ale mieliśmy nadzieję – i z ogromnym entuzjazmem mogliśmy obserwować na torze – duży wzrost docisku. Wykorzystany system i tak był już krokiem do przodu w porównaniu z pierwotnym pomysłem, ale z poprawionego pakietu oczekujemy jeszcze więcej, bo zmiany w konfiguracji wydechu powinny nam pozwolić odzyskać utraconą moc.”
Oprócz zmian w układzie wydechowym obaj kierowy Lotusa będą dysponowali nowym, przednim skrzydłem, z którym Grosejan wystartował w Korei. Dodatkowo Allison rzucił nieco światła na sposób,w jaki pracują zespoły przygotowując się zarówno do sezonu 2013, jak i badając grunt przed rewolucją techniczną, która ma się dokonać za dwa lata.
(22 Oct 13:12)
E20, R31 to samochod z 2011 🙂
(22 Oct 13:48)
R31 – sezon 2011, E20 – sezon 2012 (E20 z okazji 20-lecia fabryki w Enstone)
(22 Oct 18:22)
i był już pod logiem Lotusa więc nie mogli po prostu zrobić R32.
(22 Oct 19:19)
Obawiam się, że może być duża różnica w 2014 roku pomiędzy czołówką, a środkiem stawki i końcem. Wątpię czy zespoły typu FI, Sauber, czy Williams bedą mogli robić 3 bolidy jednocześnie tak jak Lotus, czy reszta czołówki, a zmiany bedą większe niż w 2009 roku.