Ewolucja bolidu E20
Nieco ponad tydzień temu opublikowałem kilka materiałów, prezentujących wszystkie zmiany wprowadzone w bolidzie Red Bulla na przestrzeni sezonu. Tym razem, dzięki animacji autorstwa Giorgio Piola, przygotowanej dla niemieckiego serwisu Auto Motor und Sport możemy prześledzić ewolucję samochodu Lotusa. E20 był jednym z zaskoczeń na starcie obecnego sezonu, jednak żadnemu z kierowców nie udało się stanąć na najwyższym stopniu podium.
(01 Nov 18:30)
świetny filmik, a co do bolidu lotusa to również jest bardzo dobry. Pech, strategia, przypadek chciały, że E20 nie stanął na podium.
(01 Nov 18:30)
sorry, na najwyższym stopniu podium oczywiście :)))
(01 Nov 20:04)
czyli odrzucamy winę kierowców:)?
(01 Nov 22:07)
Najpiękniejszy bolid w stawce ( moim zdaniem ) w dodatku szybki 😀 Mój ulubiony !
(01 Nov 22:22)
Ha ha cała prawda o Lotusie, czyli kilka kosmetycznych zmian na przestrzeni całego sezonu. To RBR takie zmiany przeprowadza teraz co wyścig :). Jakim cudem ta wiara z Enstone skonstruowała tak dobry bolid ? Doświadczeni inżynierowie z czasów Alonso poodchodzili, większa kasa jest tylko na papierku i całkowita wymiana kierowców przed sezonem. To się nie trzyma żadnej logiki. Jeszcze bardziej szokująco można powiedzieć – jeżeli ich praca polegała w większości na drobnych poprawkach premierowej wersji, to jak wyśmienity bolid musiał być ten bolid, na początku sezonu ? Bardzo bo do dzisiaj ich tak wysoko trzyma. Z tego wynika ,że byli na początku w stanie wygrywać, a to może oznaczać ,że kierowcy zawiedli.
(02 Nov 07:40)
Rozumiem, że Twoja wiedza na temat rozwoju E20 opiera się na tym filmiku? To może lepiej nie wypowiadaj tak radykalnych opinii? Popatrz sobie na punkty w WCC. Zdobyli ich 2x więcej, niż Mercedes (P5 w WCC) i gdyby nie szarże Grosjean’a, zapewne byli by na P3, może wciąż walcząc o P2 w konstruktorach. Zestaw to z budżetem RBR, SF, czy MCL, a potem wyciągnij wnioski.
W trakcie sezonu pojawiło się “tradycyjnie już” kilka wersji przedniego skrzydła, podłogi, zmiany dyfuzora, zmiana kształtu sidepodu i sporo drobnych modyfikacji. Z większych rzeczy tzw. nos pelikana, który dość znacząco zmienia opływ strugi powietrza pod bolidem, a który to zaczyna być kopiowany przez inne zespoły. Próby z pasywnym F-ductem i późne przejście na wydech typu Coanda.
(02 Nov 08:27)
Dokładnie MADLY. Jeśli bolid jest udany na początku sezonu to po co całego go przebudowywać? A poza tym moim zdaniem zmiana wydechu to moim zdaniem znacząca zmiana, wpływająca na aerodynamikę bolidu.
(02 Nov 09:17)
“„tradycyjnie już” kilka wersji przedniego skrzydła, podłogi, zmiany dyfuzora, zmiana kształtu sidepodu i sporo drobnych modyfikacji.”
Wszystko o czym piszesz , to tylko dobra kosmetyka bazowego modelu. Piola nawet nie zatrzymał się przy sidepodach i najwięcej w tym filmie poświęcone jest przedniemu i tylniemu skrzydłu czyli elementy które przechodzą najwięcej modyfikacji. Zwróć uwagę ,że z braku laku wstawił coś co nigdy nie zaistnieje na torach czyli pasywny f-duct. Najpoważniejszymi zmianą jak dotąd było wstawienie Coandy , która jest spóźniona o co najmniej 8 wyścigów, co obrazuję pewną bezradność inżynierów w rozwoju. Powtórzę to jeszcze raz RBR takie zmiany przeprowadza czasami z wyścigu na wyścig. Wiem ,że mają duży budżet ale mają też dużo konkretnych pomysłów , a nie czepiają się jednego spalonego.
Nie wiem co chciałeś mi udowodnić przywołując WDC ? Że ich bolid jest dobry ? A gdzie ja napisałem coś przeciwnego ? Ja się zastanawiam z czego to wynika, bo aerodynamicznie jest bardzo podobny do R30 i jego główną zaletą jest bardzo niska degradacja opon. Silniejsze zespoły kiedy zrozumiały bardziej opony ,to odskoczyły od Lotusa. Nie ma niczego innowacyjnego w tym bolidzie, a przypomnę ,że rok temu byli głęboko w lesie. Skąd ten skok ? I na pewno nie opieram się na tym filmiku, takie zdanie mam od początku sezonu.
(02 Nov 11:04)
A czego ty się spodziewałeś przy tak rygorystycznych przepisach. Tu nie chodzi o innowacje tylko o spójność całego pakietu co właśnie udowadnia w tym roku Lotus, ale wiadomo internetowy ekspert wie lepiej.
(02 Nov 12:00)
Zarówno pasywny F-duct, jak i tak późny wydech a’la Coanda to efekt optymalizacji kosztów i nie inwestowania w technologie, które będą wkrótce zakazane. F-duct będzie legalny w 2013. Lotus liczył prawdopodobnie na zakaz majstrowania przy wydechu w obecnym kształcie (przypomnę, FIA wprowadziła restrykcje dotyczące wydechu aby właśnie obecnie wykorzystywane metody maksymalnie ograniczyć), stąd na ostro zaczęli rozwój wydechu po oficjalnym określeniu przepisów na 2013 rok. Wydech sam w sobie wprowadza sporo zmian w aerodynamice i działa zawsze w pakiecie całego bolidu. E20 powstał wokół zupełnie innej koncepcji, wydech był neutralny, co powodowało odejście kilku problemów z oponami oraz przewidywalności w ustawianiu bolidu. Efekt tej filozofii widzieliśmy na początku sezonu i dał sporą przewagę tej ekipie.
Niby jak Piola miał pokazać stosunkowo niewielkie dla oka, a spore dla aero zmiany sidepodów? Tylne skrzydło było bodajże w 3 wariantach, podłoga w kilku. Lotus wystartował z dyfuzorem, który był również kopiowany w tym sezonie i był dość oryginalny. Zmiany przedniego skrzydła są dość drastyczne, bo decydują w sporej mierze o opływie powietrza wokół całego bolidu.
RBR wprowadza więcej? Tak. Nieprawdą jest, że RBR wprowadza tak wielkie zmiany z wyścigu na wyścig, jak Lotus w trakcie sezonu. Wprowadza natomiast po kawałku, z rzadka w pakietach. Zresztą RBR dopiero po Singapurze wyraźnie wysforował się do przodu. Nie jest to też kosmiczna przewaga, jak w poprzednich sezonach.
Ferrari też dużo wprowadza, ale większość się nie sprawdza.
Bezradność ekipy? Dobre! Powiedz to Mercedesowi w którymi roi się od “byłych technologicznych gwiazd” i rozdmuchanego PRu, a który musi się bronić przed Sauberem i FI aby utrzymać P5 w WCC (i tylko dzięki kiepskiej dyspozycji kierowców Saubera wciąż jest na tym P5). Jak na tym tle wypada Ferrari i MCL dysponującymi znacznie większymi budżetami?
E20 jest bardziej zbliżony do R31, a nie R30, to tak ma marginesie. R31 na starcie sezonu zdobył dwa podia i to ze średnimi kierowcami na pokładzie. Był całkiem niezłą konstrukcją i tylko problemy w rozwoju koncepcji FEE spowodowały, że szybko przestał się liczyć.
Lotus nie walczy o WDC, czy WCC, wygląda na to, że już w WCC nie wskoczą na P3, a P4 było planem na ten sezon. Kimiemu zapewne powiewa, czy w WCC będzie 3ci, czy 5ty. Wszystko poniżej P1 nie spełnia jego ambicji :D. Siedzą więc w systematycznym rozwoju E20 pod kątem 2013 pracując nad E21 i E22.
(02 Nov 18:49)
Możemy się założyć o 100 zł jak chcesz , o to ,że w f-duct będzie porzucony w przyszłym sezonie. Ta technologia nie żadnego sensu i gdyby była choć odrobina szansy na skuteczne działanie , ktoś z czołowki z większym budżetem już by się tym zajął. Był arytkuł tu na f1talks , podsumowujący ten system.
Głupi argument z Coandą. Większość zespołów ma wdrożony ten projekt do swoich konstrukcji więc jakakolwiek ingerencja ze strony FIA, w trakcie sezonu byłaby mocno oprotestowana. Z jednym albo dwoma teamami można polemizować ale z większością będzie ciężko. Prawda jest taka ,że Lotus od GP Węgier już powinien wprowadzić ten wydech i go rozwijać. Stracił mnóstwo czasu i energii na f-duct. Ponieważ przepisy się nie zmienią prawie za rok, są już dwa kroki do tyłu za czołówką. To tylko pokazuję jak bardzo zmarnowali ten bolid.
Przez kogo był kopiowany dyfuzor ? Nie przesadziłeś z tą ilością podłóg ? Dla mnie to była jedna i ta sama do której dorzucali albo wyrzucali drobne elementy aero. Poważniej przebudowali podłogę dopiero przy Coandzie.
Ja oglądałem 4 filmiki Pioli na temat zmian RBR w trakcie sezonu. Napisałem wyraźnie w pierwszym poście ,że ostatnio wprowadzają tyle zmian, co ci drudzy przez rok. Teraz mamy marne podsumowanie Lotusa z całego sezonu, gdzie dominują drobne kosmetyczne zmiany i bezużyteczny f-duct. Budżet mają podobny do Mercedesa – podobno :). Marne czy nie efekty pracy z Woking docierają bardzo często, czego nie można powiedzieć o Lotusie. To była ekipa która miała realne szanse na 2 pozycję w WCC. Niestety od Belgii widać tendencję spadkową . Grosjean ? Wina własna , bo nie zatrudnia się paydrivera – jeszcze z tak kiepskimi referencjami w F1. Kimiemu może powiewać miejsce w WCC ale Lopezowi już nie bardzo , to ogromny skok gotówki, której nigdy za mało.
E20 jest na pewno zbliżony aerodynamicznie do R30, który dziwnym zbiegiem okoliczności dostało Pirelli. Niestety jeżeli R31 miał problemy z rozwojem nowego wydechu, należało zarządzić jak najszybsze porzucenie tej koncepcji. Samo R31 przypomina wcześniejszą wersję ale tam zbudowano bolid wokół wydechu i odeszli w innym kierunku nieco. Teraz wrócili.
I na ostatek Mercedes. Suma sumarum ekipa z Woking może sie pochwalic zwycięstwem w tym sezonie, czego szybszy Lotus nie umiał dokonać. Moim zdaniem, Niemcy mają o wiele większe jaja aniżeli ich koledzy z Enstone. Na początku sezonu zaprezentowali bardzo ciekawy i orginalny pakiet, czego zdecydowanie zabrakło Lotusowi. Napiszesz ,że po co kombinować skoro prostota dobrze działa ale ja powiem ,że lepiej kombinować i popełnić kilka błędów by nauczyć się rozwijać swoją konstrukcję. Mankamentem Merca jest jego silnik który nie lubi opon Pirelli. Mieli bardzo wydajny pakiet aero i byli szybcy ale co z tego , jeżeli nie trafili kompletnie w okno temp. W przyszłym sezonie najprawdopodniej Lotusa połkną i tyle będzie z podniecania się największą zagadką tego sezonu.
(02 Nov 23:40)
/ miejsce w WCC to ogromny skok gotówki/
To 10 mln baksów, przyjmując stawki z zeszłego roku. Ciekawe ile zgarniają od Totala.
(02 Nov 23:47)
@bartoszcze
Z 5 ma 3 tylko 10 mln dol ? Możesz podać źródło tych rewelacji ?
(03 Nov 14:08)
Nie liczyłem z 5 na 3 tylko z 3 na 2.
Aczkolwiek różnica między 5 a 3 jest taka sama.
Pisał o tym Saward.
(02 Nov 22:30)
@Fracky – wejdź na fora techniczne i poczytaj sobie na temat ewolucji poszczególnych bolidów. Zdziwisz się. Jeśli twoja wiedza opiera się na filmiku Pioli i artykułu podsumowującego na tej stronie, to sorry, ale nie mamy o czym gadać. Najzwyczajniej nie mam ochoty i czasu udowadniać i przekonywać, gdzie się mylisz.
Gratuluję wiary w Mercedesa. W ten team już nawet sami Niemcy przestali wierzyć. Wygrali w Chinach? Przypadkiem spadła dość znacząco temperatura i wstrzelili się w swojej głębokiej niewiedzy w zakres pracy opon, podczas gdy inne teamy wyskoczyły po za optymalne okno ustawień. Przez pół sezonu powtarzają jak mantra wytłumaczenie: “próbujemy zrozumieć pracę opon, dopiero wtedy wprowadzimy poprawki do bolidu”. No i od pół sezonu nie mają praktycznie znaczących poprawek i walczą ostatnio z Toro Roso… Kolejny sezon w plecy i już zapowiedzieli budowę całkiem od nowa bolidu na 2013… Porażka i klęska. Sytuacja taka powtarza się 3 rok z rzędu…
Silnik Mercedesa nie lubi opon Pirelli? Doskonałe! ROTFL. Przypomnę, że silników Mercedesa używa również McLaren i Force India… Jakoś nie narzekają na złą pracę silnika z oponami. Może po prostu lepiej zbudowali bolidy, a zawieszenie nie przekombinowali, jak to ma w zwyczaju Brackley?
Cóż, w tym sezonie Maldonado też wygrał w słabym Williamsie i co? Lepsi od Lotusa?
(02 Nov 23:08)
Wchodzę na fora techniczne i wielu ludzi się zastanawia skąd ta forma Lotusa. Nie zrobili nic w zimie , tylko zerżnęli charakterystykę z poprzedniego bolidu i dostosowali ją do nowych wymogów regulaminowych. Jedyną mocną stroną tego bolidu jest mała degradacja opon dzięki której mogą agresywniej ustawić bolid w kwalifikacjach bez straty późniejszej w wyścigu. Potem tylko kosmetycznie dodawali kilka szczegółów, strasząc po drodze pasywnym f-ductem ( zakładasz się o to 100 zł ? ).
Jaka klęska Mercedesa ? Dwa lata z rzędu wykonali lepszy bolid od Lotusa ,a w zeszłym roku regularnie kąsali czołówkę zajmując mocne 4 miejsce. Moim zdaniem ich mankamentem są w dużej mierze są kierowcy, więc zobaczymy teraz po roszadzie jak będzie spisywał się ten team. Na start nowego sezonu mieli DDRS, rozbudowany , prawie ,że podwójny dyfuzor. Do tego mieli bardzo ciekawą koncepcję umiejscowienia wydechu , który już wtedy zakładał zasilenie dyfuzora, wraz z specjalnym syfonem. Ten samochód był dobrze skonstruowany i chiny pokazały ,że gdyby nie tak silna degradacja opon, to byli by bardzo szybcy. Nie zgodzę się ,że pomogły im tylko i wyłącznie zmiana temperatury. Można wytłumaczyć kwal ale nie wyścig. Monako jak wyjaśnisz np ? Zwróć uwagę ,że tam gdzie degradacja była najmniejsza na początku sezonu , Mercedesy były mocne.
Widać ,że jeżeli zaglądasz na te fora techniczne , to nie czytasz uważnie. Jeżeli nie wiesz , że silnik Merca bardzo mocno ciągnie od dolnych obrotów i nie przyspiesza tak równomiernie jak Renault. Do tego wszystko mapowanie nie jest tak elastyczne jak renówkach i nie mogą tego skorygować. Jeżeli dodamy do tego dużą paliwożerność, to otrzymamy prawdziwy problem( duże gabaryty bolidu) . Jeśli nie zauważyłeś , to praktycznie wszyscy z silnikami z Niemiec, mają najmniej świeżych jednostek. Załamałeś mnie teraz , tyle o tym się wszędzie mówiło, tak bardzo chwalisz się wiedzą techniczną , a strzeliłeś takiego zonka.
Williams słaby ? Co jeszcze wymyślisz aby poprzeć swój tok myślenia ? Gdyby w Sauberze lub Willamsie zasiadał, konkretny utalentowany kierowca , to w tym roku zebrał by mnóstwo pkt. Co pomogło najbardziej zespołowi Franka ? A no zmiana na najlepszy silnik dla opon Pirelli czyli Renault. Sauber od dwóch lat konstruuję bolidy o niskiej konsumpcji opon i do tego dodali jeszcze Coande.
Zakładasz się o to 100 zł ? Jesteś taki pewien tego wynalazku i formy Lotusa na przyszły sezon ?
(02 Nov 23:54)
Z forum technicznego i wątku zawierającego ponad 250 stron płaczów na temat W03. Narzekania na temat zespołu to kolejne setki stron… Głównie fanów MGP marzących o sukcesie ich marki. Wybrane tylko z ostatnich kilku stron stron zamiast komentarza.
“I don’t know to much about aerodynamics but to me w03 FW looks so simple in comparison with others teams like McLaren or Red Bull…. All this year they used almost same FW with small differences and they didn’t update car until asian races.
Same happen with W01 or w02…i don’t know what Brawn can do next year…. even if he get something revolutionary after 1-5 competitive weekends they will lose again pace because others teams will bring serious updates.”
————-
“There were some burns on bodywork at the lower end section of sidepods.”
😆 classic.
Ok they going back to the issues they had with W02 and W01 -.-
I thought they finally have found the magic bullet in terms of heat resistant color… at least it doesn’t change its color to look burned…
—————
Although I’m very disappointed with Mercedes’ first three years and how this whole project is developing I should say after seeing the above pictures that we have to consider how good of the W03’s basic concept is. Now even a Caterham has more sophisticated aerodynamic parts on the car but Schumi and Rosberg can still post reasonable lap times whit this beast.
I think if the development of this car would have been on track all year they would be still hunting for very reasonable points and sometimes for podium finishes.
The team definitely failed on the course of upgrading this year’s car. (The matters of this rather positioned better on the sister of this topic)
—————
The thing is why they spend so much time and resources on things no other does. The search for a magic bullet has poisoned their minds. They have to get back to reality.
————–
“If their “thinking” suspension system is truly unique, it could account for the apparently unique property amongst mid-field/top teams that Mercedes has, of eating aggressively eating the tyres.”
Well, if it can ‘think’, it’s a — idiot.
itd…
(03 Nov 00:16)
To nie wygląda na jakieś forum techniczne , tylko grupę ludzi podobnych do Ciebie , śmiejących się z formy Mercedesa. Nomenklatura jest tak kiepska ,że być może i dzieci 13 letnie po drugiej stronie się znalazły.
Poszukaj informacji na temat związku silników a pracą opon , to może się czegoś nowego i ciekawego dowiesz.
(03 Nov 00:30)
Jeśli f1technical.net nie jest forum technicznym, to wskaż mi lepsze. Tak, przytoczyłem płacze frustratów, ale oprócz takich płaczów również w tym wątku znajdziesz sporo ludzi z dużą wiedzą i wszelkimi rodzajami analiz. Teoria spiskowo-silnikowa jest marginalna w próbach zrozumienia klapy konstrukcji W03.
Słyszałeś jakieś skargi McL lub FI na temat silników Mercedesa? Jakieś problemy?
Słyszałeś płacze RBR o słabej mocy jednostek Renault?
Paliwożerność? Mówisz o sytuacji sprzed dwóch lat i obiegowych opiniach?
(03 Nov 00:52)
Ja rozmawiam z ludźmi którzy maja coś konkretnego do powiedzenia. Przytaczają zdjęcia, analizy i przykłady.
Tak Mcl , FI narzekają od dwóch lat na silnik szczególnie po wprowadzeniu Pirelli. Nikt o tym głośno nie narzeka ale wiele takich zakulisowych głosów się słyszy. Mcl ma jedyną przewagę ,że produkuję ECU i zna silnik Merca jak własną kieszeń. Do tego roku mają także umowę producencką z Mercedesem więc potrafią sobie radzić z tym problemem najlepiej. Słyszałem wiele głosów ,że gdyby nie silnik , to w tym roku by dominowali jak RBR w zeszłym. Stworzyli najlepszy pakiet aero w stawce. jednak ja Newey powiedział w zeszłym roku – udany bolid to mieszanka kierowcy, silnika i nadwozia w odpowiednich proporcjach. Skoro największy geniusz F1 uważa ,że silnik jest istotny, to dlaczego w to wątpisz ?
RBR od dwóch lat nie narzeka na swoje silniki. Dzięki nim zdominowali zeszły i wygrają spokojnie kolejny. Kłopoty z tą jednostką są tylko na dwóch torach w kalendarzu, to bardzo niska cena , za to co dostają na innych.
Jak wiesz rozwój silników jest zamrożony. Silniki Merca słynęły z dużej niezawodności i dobrej mocy, co było bardzo ważne w sezonach gdzie tankowanie nie było zakazane. Teraz kiedy przydaję się mniejsza i bardziej oszczędna jednostka, cierpią na tym. W dodatku nie da się bez utraty niezawodności wyregulować odpowiednio tych jednostek za pomocą ECU.
(03 Nov 00:08)
Jeśli ktoś jest pewien formy przyszłorocznej danego zespołu, to może niech zacznie intensywnie grywać w totka.
Nigdzie nie twierdziłem i nie będę twierdził, że Lotusowy pasywny f-duct jest strzałem w dziesiątkę, magiczną kulą. Sami twórcy przyznawali, że zapewnia stosunkowo niewielkie zyski, wart był wdrożenia w połowie sezonu przy tak wyrównanej stawce. Obiecująca w symulacjach teoria znów zderzyła się z rzeczywistością i zyski okazały się bardziej problematyczne, upierdliwość w kalibrowaniu systemu dla poszczególnych torów stawia pod znakiem zapytania jego realne zastosowanie. Twój wychwalany, innowacyjny Merc też próbuje podobnego rozwiązania. Ostatnio stwierdził, że zarzuca to w 2013 roku po czym… testuje w Abu Dhabi.
(03 Nov 00:21)
Widzisz tak jesteś pewny swojej wiedzy i tych tajemniczych for techniczny, że nawet założyć się boisz. Nikt nie jest pewny , ale przewidzieć można. F-duct , to żadna optymalizacja kosztów tylko niewypał. Stracili dzięki temu szanse na wyśmienity wynik .
(02 Nov 23:10)
E20 ewolucją R30, jaja i niezwykle wydajne aero Mercedesa… pierwsze lepsze wyrywki tego bełkotu batożą mózg… ktoś jest w stanie przeczytać to w całości? Madly?
(02 Nov 23:19)
Pochwal się swoją wiedzą a nie jadem. Jadem umie strzykać każdy , tym pierwszym już nie. Jeżeli nie masz nic ciekawego do dodania merytorycznie , to zamknij się proszę . Co za zniewieściały typ
(03 Nov 00:11)
SRK. Cóż, z częścią “rewelacji” nawet nie próbuję polemizować ;-). Gdyby kontrargumentem był inny zespół niż Mercedes, to dałbym sobie spokój 😛
(03 Nov 00:36)
To podziwiam. Dla mnie nieznośny poziom hejterskiej durnoty.
(03 Nov 00:47)
Już sobie odpuszczam…
Wracając do E20. Romkowe owiewki zdały egzamin. Kimas na FP2 założył indyjską wersję wydechu do porównania z nową. Jakoś nie napotkałem info, z jaką wersją wydechu jutro pojadą. Wiadomo coś?
(03 Nov 00:59)
Ledwo wejdą do Q3, to wiadomo na pewno. Spadnie trochę temperatura , podczas wyścigu i nagle się okaże ,że degradacja opon wzrośnie i przy odrobinę szczęścia objedzie Merc,FI, Sauber albo Williams. Będę śmiał się z tego jak dziecko.
(02 Nov 23:25)
Ciekawy wydech i specjalny syfon Mercedesa też są przezajebiste. Zaraz fikne.
(03 Nov 00:24)
Dziwne ,że RBR korzysta z takiego syfonu, już od 2 lat. Co za kretyn… Po co się odzywasz w ogóle ? Główka do podusi i niech Cię poważniejsze sprawy nie frasują.