Ferrari również używało kamer do monitorowania przednich opon
Wczoraj poświęciłem nieco uwagi systemowi, którego używa zespół Mercedesa do monitorowania stanu przednich opon. W komentarzach jeden z czytelników bardzo słusznie zauważył, że bolid Ferrari również ścigał się w tym sezonie z kamerami obserwującymi przednie opony. Poniżej znajduje się zdjęcie, które potwierdza ten fakt, wykonane po zakończeniu wyścigu o GP Chin.
Przeprowadziłem małe poszukiwania i okazuje się, że włoski zespół podobne rozwiązanie wykorzystywał już w przypadku F2012. Obecność kamer obserwujących przednie opony, pracujących w podczerwieni, schowanych w obudowie lusterek można się doszukać w bolidzie McLarena z sezonu 2010.
Dlaczego więc postanowiłem napisać o rozwiązaniu zastosowanym przez Mercedesa i użyłem w stosunku do niego określenia “innowacyjne”? Są dwa powody. Pierwszy z nich to fakt, że niemieccy inżynierowie nie tylko rejestrują odczyty, ale mają do nich wgląd w czasie rzeczywistym. Jest to swoiste uzupełnienie telemetrii, którą dysponują wszystkie zespoły.
Wytypuj zwycięzcę na Hungaroringu – 200 PLN w Sportingbet bez ryzyka!
Kolejny element, który wyróżnia ten system, to lokalizacja czujników. Kamery umieszczone na przednim skrzydle są bardzo blisko powierzchni opony, co znacznie poprawia dokładność odczytu. Dodatkowo czujniki “patrzą” wprost na całą powierzchnię opony, przez co znacznie wzrasta obszar pomiaru. Wpływ omawianego rozwiązania na aerodynamikę bolidu jest pomijalnie mały.
(25 Jul 20:28)
Ponieważ to ja wczoraj podważyłem innowacyjność tego rozwiązania, dziś czuję się niejako wywołany do odpowiedzi.
Pozwolę sobie na polemikę.
“Pierwszy z nich to fakt, że niemieccy inżynierowie nie tylko rejestrują odczyty, ale mają do nich wgląd w czasie rzeczywistym” Wgląd w czasie rzeczywistym w telemetrię nie jest niczym nowym i niestety muszę się przy tym dalej upierać. Argument o możliwości wglądu w czasie rzeczywistym nie broni tezy o innowacyjności.
“Kolejny element, który wyróżnia ten system, to lokalizacja czujników” I to juz pozwala nazwać to rozwiązanie innowacyjnym? Mi się wydaje, że nie. Dla przykładu fakt założenia rękawiczek na stopy nie czyni rękawiczek innowacyjnymi, a jedynie świadczy o tym, że komuś było zimno w nogi bardziej niż w ręce. Podobnie z tymi kamerami. Fakt zamontowania znanych od dawna kamer na przednim skrzydle na wyścig nie czyni tego rozwiązania innowacyjnym, a jedynie świadczy o kłopotach mercedesa z temperaturą opon.
(25 Jul 20:39)
Dzisiaj piszesz, ze “Wpływ omawianego rozwiązania na aerodynamikę bolidu jest pomijalnie mały.”
Tymczasem jeszcze wczoraj sam napisałeś, że “Głównie ze względów aerodynamicznych, tego typu rozwiązania były do tej pory używane w czasie wyścigów jedynie do monitorowania tylnej osi”. Ja uważam, ze to drugie zdanie jest prawdziwe i nie wiem dlaczego przez noc zmieniłeś zdanie.
Napisałeś wczoraj również iż “Mercedes jest pierwszym zespołem, który przeniósł to bardzo popularne rozwiązanie, wykorzystywane do monitorowania opon na przednią oś” co jak już dziś wiadomo również nie jest prawdą.
(25 Jul 20:49)
Podsumowując – jedyna nowa rzecz w tym rozwiązaniu jest taka, że Mercedes na stałe wprowadził ten element na swoje przednie skrzydło na wyścigi. Jeśli zestawimy to z faktem, że Mercedes jest zespołem, który najgorzej traktuje opony (najbardziej je zużywa) to daje nam to przybliżony obraz sytuacji.
Moim zdaniem to jasno wskazuje, że to problemy ich zmusiły do takiego posunięcia a nie nic innego. Inne zespoły na tyle dobrze rozumieją opony, że nie muszą jeździć z kamerami w czasie wyścigu. (przepraszam, że tak na raty)
(25 Jul 21:32)
@SAS
Bardzo dobrze napisane – miałem podobne obiekcję i chciałem je wyłożyć ale nie mogłem tego zrobić wcześniej dzisiaj.
Jak dla mnie autor już kolejny raz ma problem z połknięciem pigułki ” myliłem się “. Wiem ,że jest gorzka ale czasami warto ją połknąć niż brnąć dalej w tą ciemność.
Co do argumentów innowacyjności , to dodałbym od siebie tylko ,że nic nie wyklucza monitorowania w czasie rzeczywistym w przypadku F138 i poprzednika. W dobie dzisiejszej technologii przesłać taki obraz drogą radiową , to żaden problem.
Co do odległości – no bez jaj.
(26 Jul 06:30)
@sas @fracky
Pierwsza i podstawowa sprawa, jestem pierwszą osoba, która podniesie rękę i powie “pomyliłem się”.
Teraz do rzeczy. Moim zdaniem w rozwiązaniu Mercedesa jest element innowacyjności. Jeśli jesteś w stanie założyć rękawiczki na stopy w taki sposób, że dając Ci lepszą ochronę niż buty, to jest to innowacyjne podejście.
Musimy pamiętać o tym, że ilość informacji, którą zespół może przesłać w czasie rzeczywistym z samochodu jest ograniczona. Cała reszta jest rejestrowana na nośniku umieszczonym w samochodzie. Bez wątpienia inżynierowie Mercedesa musieli się sporo napracować, aby “transmisja” mogła być zrealizowana.
Co do aerodynamiki. Kiedy chowasz kamerę na uchwycie obok wlotu powietrza nie zastanawiasz się nad wpływem takiego rozwiązania na aerodynamikę. W przypadku przedniego skrzydła, każda zmiana, nawet milimetrowa, musi być dobrze przemyślana. W przypadku Mercedesa te dwie małe kamery wpływają na zachowanie całego elementu, ale w bardzo niewielkim stopniu. Jest to całkowicie nowe podejście do zagadnienia, bo żaden inny zespół do tej pory tego w ten sposób nie realizował.
Zapraszam do dalszej dyskusji 😉
(26 Jul 08:58)
Ciekawi mnie jedno w tej całej dyskusji.
Skąd wiadomo że są to kamery na podczerwień specjalnie do monitorowania temperatury opon.
Jest jakieś oficjalne potwierdzenie od mercedesa że są to kamery FLIR.
Apropo dyskusji o innowacyjności.
@MRBIGSTUFF
Sam dowiodłeś że system nie jest nowy i był stosowany w poprzednich sezonach więc o jakiej innowacyjności mowa ???
Racja wpływ na aerodynamikę jest znikomy mimo zmyślnych kształtów obecnych skrzydeł, nie jeden z pokruszonym skrzydłem na starcie dojechał do mety utrzymując swoje tempo wyścigowe.
To że coś zostało przymocowane do przedniego skrzydła o niczym nie świadczy. Przykładem są kamery telewizyjne przymocowane do przednich skrzydeł i do wielu wielu innych elementów bolidu (kochane transmisje BBC).
@SAS
Świetna robota !!!!
Bardzo się cieszę że nie trafili tu jeszcze smarkacze z swoimi płytkimi pyskówkami tylko ludzie na poziomie których ten temat fascynuje na poważnie.
(26 Jul 09:11)
@Denny4
“Skąd wiadomo że są to kamery na podczerwień specjalnie do monitorowania temperatury opon?”
Konsultowałem ten temat m.in. z Craigiem Scarborough. Kamery są używane również do monitorowania strumienia spalin.
Zastosowanie kamer, samo w sobie nie jest nowością, ale rozwiązanie Mercedesa już tak, choćby z punktu widzenia miejsca mocowania kamer.
Czy zamiana opon stronami jest innowacyjnym podejściem, skoro są one w użyciu od niepamiętnych czasów? Moim zdaniem tak i również system Mercedesa ma w sobie element innowacyjności.
(26 Jul 12:27)
@MRBIGSTUFF
Pewnie by było trzeba sięgność do słownika i ustalić na samym początku co może oznaczać słowo innowacyjność, a potem dopiero bez przeszkód moglibyśmy prowadzić dyskusję.
W dzisiejszym czasach każdy z nas może mieć miniaturową kamerę będącą w stanie, zrobić dobre zdjęcie , z porządnym zoomem i rozdzielczością, czy nagrać film HD. Dlaczego uważasz ,że dużym problemem jest przesłanie danych wg rozwiązania Ferrari,Mcl , dla tak dużych i zasobnych teamów ? W optyce odległość , to pojęcie względne, jak wszystko kiedy mamy do czynienia z mechaniką relatywistyczną. Jeżeli rozwiązanie służy wyłącznie monitorowaniu temp opon, to dane nie muszą być superdokładne np z dokładnością do kilku liczb znaczących.
Jedyne co mogę przyznać , to nowością jest umiejscowienie kamer i być może to właśnie sugeruję ,że coś większego jest na rzeczy ale możemy też tak powiedzieć w przypadku różnic między Mcl a Ferrari. Natomiast w przypadku Mercedesa , wprowadzenie systemu wymagało większego zachodu, bo mimo ,że często się mówi o paradoksach, przy ułamanych elementach tej części , to mimo wszystko mają one sporę znaczenie , skoro dosyć pieczałowicie pracuję się przy nich.
Dodam także swoją analogię z rękawiczkami: jeżeli ktoś potrzebuję przy kopaniu ogródka rękawic, bo ma delikatne, niespracowane ręce , to oznacza ,że ma bardziej innowacyjne podejście od tego co ich nie potrzebuję ? 😉
(26 Jul 13:19)
” Jeśli jesteś w stanie założyć rękawiczki na stopy w taki sposób, że dając Ci lepszą ochronę niż buty, to jest to innowacyjne podejście.”
Zgadza się, ale chyba przyznasz, że innowacyjne podejście to coś innego niż innowacyjne rowzwiązanie.
Podobnie z przytoczonym przykładem opon.
W sumie nie mamy się co dalej “kłócić”. Każdy wyłożył swoje zdanie i mamy po prostu inny pogldąd na tę sytuację.
PS. Ja też się cieszę, że są miejsca gdzie można na poziomie porozmawiać i to w komentarzach, co jest swego rodzaju ewenementem w sieci. Niech ten blog żyje wiecznie.
“Konsultowałem ten temat m.in. z Craigiem Scarborough” a wiesz, że czułem to w kościach… 🙂
Pozdrawiam.
(26 Jul 13:48)
W sumie to ja też lubię ten blog…
(29 Jul 20:01)
Ostatnie GP Węgier skupiło moją uwagę na tych szczegółach.
Okazuje się że Red Bull również stosuje monitoring przednich opon w tak innowacyjny sposób co Mercedes. Umieszczone na przednim skrzydle kamerki obserwują opony w sposób identyczny z konkurencją. Bardzo dobrze to było widać na ujęciach z kamery patrzącej na przednie prawe koło Vettela.