Tajemnica opaski wewnątrz felg Mercedesa ostatecznie rozwiązana
W lipcu dość dużo uwagi poświęciłem dość nietypowym elementom, znajdującym się po wewnętrznej stronie felg używanych przez zespół Mercedesa. Ostatecznie, po konsultacjach z osobami, które znacznie lepiej poruszają się w kwestiach technicznych doszedłem do wniosku, że jest to rodzaj opaski uszczelniającej felgę i pozwalającej lepiej zarządzać temperaturą opon.
Publikacja serwisu f1analisitecnica.com, blisko związanego z włoską telewizją Sky Sport, rzuca nieco więcej światła na ten element. Okazuje się, że informacje które opublikowałem w lipcu był jak najbardziej trafne, natomiast brakowało w nich szczegółów dotyczących samej opaski. Została ona wykonana z materiału o nazwie Polysil, którego producentem jest firma Nanopront. Polysil nazywany jest ciekłym szkłem i utrzymuje swoje właściwości izolacyjne aż do 1100 stopni Celsjusza. Materiał do tej pory cieszył się ogromną popularnością w żeglarstwie. W trakcie prac nad nowym rozwiązaniem wyszło na jaw, że materiał bardzo dobrze tłumi drgania, co jest niezwykle pomocne szczególnie podczas hamowania.
Na chwilę obecną nie tylko Mercedes, ale również główni konkurenci, tacy jak Red Bull czy Ferrari stosują Polysil w swoich felgach. Ze względu na bardzo małą wagę materiału pojawiają się sugestie, że zespoły używają go zarówno po wewnętrznej, jak i zewnętrznej stronie felgi. Dodatkowo niektóre zespoły prowadzą doświadczenia z powierzchnią felgi. Na niektórych zdjęciach można zauważyć pewną fakturę, a nawet dość dobrze widoczne wypustki. Wewnętrzna strona felgi nie jest gładka, co również ma wpływ na transfer ciepła w piasty do opony.
(07 Oct 17:43)
Mercedes nie po raz pierwszy sięgnął po materiał wcześniej nie stosowany w F1.
(08 Oct 10:25)
@MRBIGSTUFF – tekst fajny, ale sugeruję jeszcze raz go przeczytać i wyłapać literówki typu “storna” czy “Polysil to nazywany jest”. Macie wartościowe artykuły, więc warto, by były napisane poprawnie 🙂