Krzywe zwierciadło Jerez
Czasy, okrążenia, kilometry – to elementy, które głownie brane są pod uwagę przy analizie wyników testów. Nie inaczej jest również teraz, kiedy jesteśmy tuż po pierwszej zimowej sesji w Jerez. Poniżej małe zestawienie, pod którym znajdziecie krótkie wyjaśnienie, jak takie zapisy mogą być mylące.
Zestawienie najlepszych czasów i ilości przejechanych okrążeń:
Kierowca | Zespół | Czas | Okrążenia | |
---|---|---|---|---|
01. | K. Raikkonen | Ferrari | 1:20.841 | 198 |
02. | S. Vettel | Ferrari | 1:20.984 | 148 |
03. | F. Nasr | Sauber | 1:21.545 | 197 |
04. | N. Rosberg | Mercedes | 1:21.982 | 308 |
05. | M. Ericsson | Sauber | 1:22.019 | 185 |
06. | L. Hamilton | Mercedes | 1:22.172 | 207 |
07. | F. Massa | Williams | 1:22.276 | 144 |
08. | V. Bottas | Williams | 1:22.319 | 134 |
09. | M. Verstappen | Toro Rosso | 1:22.553 | 170 |
10. | P. Maldonado | Lotus | 1:22.713 | 137 |
11. | C. Sainz Jr | Toro Rosso | 1:23.187 | 182 |
12. | D. Ricciardo | Red Bull | 1:23.338 | 83 |
13. | R. Grosjean | Lotus | 1:23.802 | 53 |
14. | D. Kvyat | Red Bull | 1:23.975 | 81 |
15. | J, Button | McLaren | 1:27.660 | 41 |
16. | F. Alonso | McLaren | 1:35.553 | 38 |
Zestawienie ilości okrążeń pokonanych przez poszczególne zespoły:
Zespół | Okrążenia | Kilometry | |
---|---|---|---|
01. | Mercedes | 515 | 2278 |
02. | Sauber | 382 | 1690 |
03. | Toro Rosso | 352 | 1558 |
04. | Ferrari | 346 | 1530 |
05. | Williams | 278 | 1229 |
06. | Lotus | 190 | 840 |
07. | Red Bull | 164 | 726 |
08. | McLaren | 79 | 349 |
Zestawienie ilości kilometrów “pokonanych” przez jednostki napędowe:
Silnik | Okrążenia | Kilometry | |
---|---|---|---|
01. | Mercedes | 983 | 4350 |
02. | Ferrari | 728 | 3221 |
03. | Renault | 516 | 2284 |
04. | Honda | 79 | 349 |
Ferrari jest szybkie, Mercedes niezawodny, Red Bull nie radzi sobie z nową jednostką Renault, z którą zdecydowanie lepiej poczyna sobie siostrzana stajnia.
Patrząc na powyższe liczby i fakt, że zespoły przygotowują się do nowego sezonu zakładamy, że każdy z nich wystawił sprzęt w nowej specyfikacji. A co jeśli…
Giancarlo Minardi w podsumowaniu testów w Jerez sugeruje, że co najmniej trzy zespoły korzystały z jednostek w specyfikacji 2014. Mercedes, Williams oraz Toro Rosso miały sięgnąć po zeszłoroczne rozwiązania. Priorytetem ich działań było wyeliminowanie wszystkich problemów, które pojawiły się w trakcie minionego sezonu. Stąd raczej spokojne, wyścigowe tempo, bez pogoni za najlepszymi czasami.
Przewaga Mercedesa nad resztą stawki jest ogromna, dlatego powtarzające się informacje, że ekipa z Brackley może rozpocząć sezon z nową (starą) jednostką, urywając z puli żetonów zaledwie kilka oczek nie powinna być dla nikogo zaskoczeniem. Nie ma tu bynajmniej mowy o lekceważeniu rywali. To raczej chłodna kalkulacja oparta na własnych doświadczeniach i obserwacji poczynań rywali w minionym sezonie. Trochę to wygląda jak partia pokera, tyle, że Wolff i spółka mają całą talię w rękawie i mogą dobierać, w zależności od tego, co rywal położy na stole. Prężenie muskułów przez Ferrari to za mało, aby przestraszyć Mercedesa i zachęcić do wejścia w to rozdanie wszystkimi żetonami.
Jedynie McLaren Honda w całym zestawieniu wygląda wiarygodnie. Błądzą jak dziecko we mgle, jak Red Bull rok temu o podobnej porze roku. Podobnie jak w przypadku ekipy z Milton Keynes tak i w przypadku McLarena wszystkie elementy w końcu zaczną ze sobą rozmawiać, jednak na zrobienie użytku z tych wszystkich zgrabnych kształtów MP4-30 może być już za późno.
Obym się mylił, ale wygląda na to, że Mercedes bez większych problemów sięgnie po dwa kolejne tytuły, a niewykluczone, że podtrzyma dominację również w sezonie 2017, kiedy to zadebiutują nowe jednostki napędowe.
(11 Feb 15:17)
Sezon zapowiada się nadzwyczaj interesująco. Ciekawi mnie jak poradzą sobie poszczególni gracze 🙂