Jak Hamilton i Alonso używają hamulców?
Brytyjczyk i Hiszpan poza torem kompletnie się od siebie różnią. Mają także zupełnie inne preferencje co do techniki używania systemów hamulcowych Brembo.
Zaczynali w 2007 roku jako koledzy z jednego teamu McLarena, aby teraz stać się jednymi z największych konkurentów. Lewis Hamilton i Fernando Alonso mają zupełnie odmienne style jazdy, aż do tego stopnia, że wymaga to dostosowywania bolidów specjalnie pod nich. Hamilton woli kiedy bolid jest nadsterowny, natomiast Alonso preferuje podsterowność.
Trzykrotny mistrz świata podczas swojego dwuletniego zwycięskiego pobytu w Mercedesie potwierdził, że preferuje agresywne hamowanie. Można powiedzieć, że zawodnikiem, który reprezentuje podobne podejście jest Nico Rosberg. Anglik często wydłuża początkowe hamowanie i wchodzi w zakręt wciąż jeszcze hamując. Następnie stopniowo odpuszcza pedał hamulca i stopniowo zwiększa kąt skrętu. W wyścigowym żargonie taka technika nazywana jest „trail braking”. Stosując taką technikę hamowania kierowcy naginają prawa fizyki i ryzykują zablokowanie przednich kół. Właśnie to się stało w GP Węgier w 2015 roku kiedy to Hamilton wylądował na żwirze, aby uniknąć uderzenia w bolid swojego kolegi z zespołu, który był przed nim, hamując ułamek sekundy wcześniej.
To, że Lewisowi Hamiltonowi przypadły do gusty karbonowe hamulce potwierdzają supersamochody, które trzyma w swoim prywatnym garażu: Pagani Zonda 760 LH i Ferrari LaFerrari – oba wyposażone w karbonowo-ceramiczne hamulce Brembo.
Styl jazdy Fernando Alonso jest mniej spektakularny, ponieważ zazwyczaj hamuje on nieznacznie szybciej niż rywale, aby uzyskać bardziej czyste hamowanie. Dwukrotny mistrz świata (z 2005 i 2006 roku z Renault) zazwyczaj dochodzi do samego limitu przyczepności, ale nie przekracza go. Jego wyczucie podczas jazdy na mokrej nawierzchni jest niesamowite, co potwierdził trzykrotnie zwyciężając w bolidzie Ferrari w 2010 r. GP Korei, 2011 r. GB Wielkiej Brytanii oraz w 2012 roku w Malezji.
Inżynierowie Brembo, którzy znają go jeszcze za czasów Minardi, żartują, że Alonso ma w sobie wrodzony, naturalny system ABS. Potrafi w pełni wykorzystać przyczepność opon. Pozwala mu to osiągać większe prędkości w zakrętach, bez ryzyka zablokowania kół.
W życiu prywatnych ulubionymi samochodami Alonso również są te pochodzące z Włoch. Jest posiadaczem Ferrari 458 Italia i Maserati Gran Cabrio. Wspólną cechą tych różniących się od siebie aut są systemy hamulcowe Brembo.
Wraz Sebastianem Vettelem, Alonso i Hamilton są trójką kierowców, którzy tworzą historię Formuły 1 na przestrzeni ostatnich 10 lat. W ciągu tej dekady systemy hamulcowe Brembo przyczyniły się do 9 tytułów mistrzowskich w kategorii konstruktorów oraz 8 tytułów mistrzów świata wśród kierowców. Tytuły te udało się zdobyć we współpracy z takimi teamami jak: Ferrari, Brawn GP, Red Bull i Mercedes. Istnieje wiele sposobów i technik hamowania, ale zawsze tylko z Brembo.
Materiał przygotowany przez firmę Brembo.
(21 Jun 12:18)
Kubicaa gdy jezdził w F1 mial bardzo podobny styl do Alonsoo . Tez lubił bardziej podsterowne bolidy .
A teraz temat z innej beczki wie ktos moze na ktorym kołko w Q Bottas wykrecil to 378 ?? 😛 powiem szczerze zaciekawiło mnie to troche
(21 Jun 12:20)
To jest prędkość zanotowana podczas sobotnich zajęć.
(21 Jun 12:21)
Dokladnie . A filmik z ta predkosci bedzie dostepny ? czy granicy to z cudem 🙁
(21 Jun 19:08)
Biorąc pod uwagę, że informacja o prędkości pochodzi z elektroniki bolidu, to raczej nie będzie filmiku.
(22 Jun 08:27)
Może jakiś onboard jest, tylko pytanie czy będą chcieli i mogli go zaprezentować. Moim zdaniem już powinno to być dostępne na stronie f1.com.
(21 Jun 17:49)
Żaden kierowca, w dobie braku kontroli trakcji, nie ustawia sobie bolidu na nadsterowność. Kolejne marna próba podkoloryzowania już i tak mocno ubarwionej preferencji ustawień.
(22 Jun 23:48)
V10 by tu 397 zrobiło 🙂