Kubica, Massa sprzeczności i cała Resta
Piątek przyniósł kolejną porcję informacji dotyczący Roberta Kubicy i jego przyszłości. Żadna z nich nie pochodzi z oficjalnego źródła, dlatego należy zachować pewien dystans, ale obraz powoli zaczyna się krystalizować. Przyznam szczerze, że jest tam więcej szarości niż ciepłych kolorów, ale najwyższa pora się z tym zmierzyć…
Forma Roberta
Nieco ponad dwa miesiące temu napisałem: “Wszystkie kręte ścieżki, po których Robert chadzał przez ostatnie sześć lat stały się teraz proste. Wszystko w jego rękach, nogach i głowie.” To ostatnie stwierdzenie nie było przypadkowe, a wręcz odwrotnie – było dobrze przemyślane. Będąc w bolidzie, to co pokaże stoper na linii mety, zależy tylko i wyłącznie od dyspozycji kierowcy.
Po testach w samochodach niższych serii Kubica przyznał, że “ograniczenia zniknęły”. To przez większość kibiców, również przeze mnie, zostało odczytane jako “teraz mogę szybko jeździć samochodem”. Być w stanie prowadzić bolid, a prowadzić go szybko i w równym tempie, to dwie zupełnie inne rzeczy.
W kolejnych publikacjach dotyczących Roberta przemycane są informacje dotyczące przebiegu testów w bolidach Renault oraz sprawdzianów w symulatorze. Jest w nich pewna część wspólna – mocne, ale nierówne tempo polskiego kierowcy. Z czego to wynika? Anthony Rowlinson bardzo obrazowo opisał ograniczenia z jakimi musi mierzyć się Kubica w bolidzie.
W podobnym tonie piszą niemieccy dziennikarze. Robert całą pracę w bolidzie wykonuje jednym ramieniem, które na chwilę obecną najwyraźniej nie jest w stanie znieść obciążeń pełnego dystansu wyścigu. To niczego nie przesądza, ale pokazuje, że ograniczenia nadal stanowią pewną przeszkodę. No, ale przecież w aucie WRC… Przykro mi, ale to jak porównywanie jazdy na rowerze z prowadzeniem łodzi podwodnej.
Trzech kandydatów
Serwis motorsport.com oraz inne szanowane publikacje piszą o trzech nazwiskach na liście Williamsa: Massa, Di Resta oraz Kubica. Warto jednak pamiętać, że na rynku jest co najmniej trzech innych kierowców, którzy mają ogromne zaplecze, aby “kupić” sobie fotel wyścigowy. Ograniczenie listy może być elementem strategii zespołu, aby wybadać, ile fotel wyścigowy może być wart dla Mercedesa (Wehrlein), Palmera czy Ericssona.
Martini
Spekulacje dotyczące listy nazwisk wpisują się w dobrze znane informacje, że tytularny sponsor zespołu wymaga, aby jeden z kierowców miał skończone 25 lat. Zaledwie wczoraj pojawiła się informacja, że w kontrakcie nie ma takiego zapisu, a producent alkoholi zadowoli się “starszym” rezerwowym, jeśli sytuacja będzie tego wymagała.
L&L Stroll
Informacje o wspólnym teście Roberta i Lance’a Strolla od razu wydały mi się mało prawdopodobne. Kariera młodego kierowcy jest bardzo ostrożnie prowadzona i na starcie z tak poważnym rywalem jak Kubica jest zwyczajnie za wcześnie. 30 milionów dolarów rocznie, to wystarczający powód, aby szanować zdanie głównego sponsora, również w kwestii obsady drugiej strony garażu. Stroll nie chce mocnego rywala, przynajmniej na tym etapie. Innego zdania jest Paddy Lowe, ale w tej dyskusji ostateczna decyzja może zależeć od kwoty na czeku, pod którym będzie widniało nazwisko Lawrenca Stroll’a. Przy okazji przekonamy się, jak wiele do powiedzenia w zespole ma Lowe, który dołączył do Williamsa, aby budować coś “swojego”.
Rosberg
Rola Nico Rosberga w powrocie Kubicy na tor jest niejasna. Poza deklaracją współpracy, która ukazał się na Twitterze wiemy bardzo niewiele. Pewną sugestią może być fakt, że niemiecki kierowca, po zakończeniu kariery wyścigowej, planował zająć się działalnością menadżerską. Posiadanie Roberta pod skrzydłami może być świetnym punktem wyjściowym do rozmów z innymi kierowcami, również tymi z młodszego pokolenia. W biznesie nie ma miejsca na sentymenty. Ewentualne zaangażowanie Rosberga w program Mercedesa w Formule E również może być kluczowym elementem.
Czas lub jego brak
Roberto Chinchero jest zdania, że czas również nie jest sprzymierzeńcem Kubicy. Włoski dziennikarz sugeruje, że jeśli do testu z Williamsem nie dojdzie w najbliższych tygodniach, to pociąg odjedzie. Autorzy innych publikacji przekonują, że ekipa z Grove może poczekać z wyborem drugiego kierowcy nawet do końca sezonu. Gdzie leży prawda? Domknięcie składu na etapie wejścia prac projektowych nad przyszłorocznym bolidem w kluczową fazę zdaje się być bardzo ważnym krokiem. Zespoły właśnie wkraczają w ten okres…
Pomoc z Polski
Robert właśnie odwiedził Polskę i nie można wykluczyć, że ma to związek z umową sponsorską z jednym z polskich koncernów paliwowych. Konkretów nadal brak, ale logo Lotosu może wkrótce ponownie pojawić się na kombinezonie Kubicy. Jak już wspominałem sfinansowanie samego testu nie wydaje się zbyt ciekawą propozycją, szczególnie jeśli wspomniane zajęcia mają mieć bardzo prywatny charakter. W sferze medialnej to Renault robiło bank, a każdy kolejny test będzie jedynie zbieraniem tego, co wypadło z maszyny. W perspektywie współpracy przez cały sezon, sytuacja wygląda zdecydowanie lepiej. Tylko czy polską firmę stać na wejście na tak wysoki poziom?
(23 Sep 12:49)
Niemieccy dziennikarze ? Przeciez to Bild (!!! ) puścił takie ploty. Z wiarygodnoscia to oni maja malo wspolnego. Co do rownego tempa to czasy, ktore Robert ustanawial w stintach przecza tym informacjom o rzekomym “nierównym” tempie.
(23 Sep 13:46)
Mylisz Bilda z Auto Bildem – to dwie różne redakcje. Mam kontakt z dziennikarzami Auto Bilda i podpierają te informacje bardzo poważnym nazwiskiem.
(23 Sep 13:04)
Gwoli ścisłości to Rowlinson mówił, że nieregularności które miało wykryć Renault mogły być spowodowane ręką ale też mogły wynikać z nieznajomości opon czy silnika.
(23 Sep 13:27)
Wystarczy posłuchać samego Roberta a nie Rowlinsona który wie tyle samo co My.
Został zaproszony na testy i teraz wszyscy myślą że On jest wyrocznią.
(23 Sep 13:18)
Zaczynasz być irytujący.
Na wstępie piszesz o nowych informacjach o RK a cały tekst to odgrzewany kotlet.
(23 Sep 13:47)
Ograniczona lista nazwisk pojawiła się dopiero w piątek. Informacje o stanowisku Stroll’a też są świeże. Wpis to próba jak najpełniejszego zebrania wszystkich informacji.
(25 Sep 09:41)
Dziś Hughes pisze, że Stroll nie ma nic do powiedzenia w kwestii obsady, ale odmówił umożliwienia Kubicy testu w bolidach Strolla.
(23 Sep 14:39)
Nie mieszajcie ludziom w głowach, mam gdzieś czy informacje poda nawet sam Pan Bóg. Robert sam powiedział że potrzebuje jeszcze jednego testu. Po 6.5 roku przerwy jazdy czymkolwiek podobnego do bolidu F1 ustanowił 4 czas testów i to nie na pusto! A jak patrze na którykolwiek trening, kwalifikację w tegorocznym czy poprzednim sezonie i widzę czasy tych “wymiataczy” pokroju m.in Palmera czy Strolla, którzy tracą po około sekundę na okrążeniu do zespołowych partnerów, którzy notabene jacyś super szybcy nie są (umówmy się top 3 to Hamilton, Alonso, Verstappen) to nie stanowi to żadnego problemu dla któregokolwiek speca w F1. W międzyczasie Kubicę rozlicza się o każdą dziesiątą część sekundy… Na jakim my świecie żyjemy?
(23 Sep 14:42)
Może nawet nie tyle “szybko i w równym tempie” co “szybko i w równym tempie przez półtorej godziny”.
Saward kiedyś powiedział w podcaście, że “gdyby RK był tak dobry jak dawniej, to już dawno by z nim podpisali”.
(23 Sep 14:59)
Nie znam takiego człowieka, który po takim rozbracie z wyścigami z marszu byłby tak samo dobry jak wcześniej. Niejaki Michael Schumacher po 3 letniej przerwie potrzebował kilku wyścigów, by się rozjeździć.
(23 Sep 15:44)
Oczywiście, tylko teraz pytanie, czy któryś z zespołów będzie chciał mu dać czas na to rozjeżdżenie?
(23 Sep 16:35)
No jedynie Williams jest opcją, ale to czy mu da szanse i czas to pytanie do szefa zespołu.
(23 Sep 15:26)
Pytanie czy w samochodzie z 2012 te niesprawności ręki mogły nie wyjść? To tak trochę mąci obraz tej sytuacji.
Czy to tylko i wyłącznie pretekst Renault by nie kontynuować dalej współpracy. Może się dowiemy za 20 lat w książce ze wspomnieniami Kubicy.
Pożyjemy zobaczymy, wsparcie Lotosu byłoby na pewno bardzo pomocne w negocjacjach. Neosanacja w postaci “dobrej zmiany” lubuje się w megalomańskich projektach więc te 30 – 40 mln PLN z budżetu Lotosu byłoby niczym dla tej firmy a znacznie by zwiększyło szansę na angaż.
(23 Sep 15:41)
Mogły. Nowa auta jeżdżą szybciej, generują więcej docisku, a co za tym idzie, większe przeciążenia.
(23 Sep 15:48)
Stroll nie chce mocnego kandydata (Kto tak powiedział?)ale Alonso chcieli ściągnąć? No tak. Alo to przecież żaden mocny kandydat… 😉 Skąd to bierzesz? Pytam serio.
(23 Sep 16:01)
z kosmosu sobie to biorą, aby pasowało do ich negatywnych przewidywań.
(23 Sep 16:21)
Z obozu Stroll’a?
(23 Sep 17:16)
21.09.2017
“Szybko okazało się jednak, że ojciec młodego kierowcy nie jest zainteresowany finansowaniem kilometrów testowych Kubicy, choć nie zamierza również blokować ewentualnego zatrudnienia Polaka.”
23.09.2017
“Stroll nie chce mocnego rywala, przynajmniej na tym etapie. Innego zdania jest Paddy Lowe, ale w tej dyskusji ostateczna decyzja może zależeć od kwoty na czeku, pod którym będzie widniało nazwisko Lawrenca Stroll’a.”
Co się zmieniło w obozie przez te dwa dni?
(23 Sep 17:29)
Okazało się, że chce kogoś z dwójki Massa – Di Resta.
(23 Sep 19:12)
Ok, ma prawo mieć swojego kandydata ale …
“Nie zamierza blokować” a dwa dni później sugerujesz że może ingerować w wybór kierowcy.
To że Williams starał się pozyskać Alonso tylko potwierdza że Robert jest poważnym kandydatem i danie mu testu, takiego prawdziwego testu a nie jak Renault gdzie stwierdzili że nie mogli się skupić wyłącznie na Robercie bo mieli też swój program do zrealizowania.
(23 Sep 21:36)
Jedno drugiego nie wyklucza, np. gdyby zaoferował dodatkowe wsparcie, jeśli “jego” kandydat zostanie wybrany.
(23 Sep 16:00)
“No, ale przecież w aucie WRC… Przykro mi, ale to jak porównywanie jazdy na rowerze z prowadzeniem łodzi podwodnej.”
Ładny kretynizm uznawać prowadzenie AUTA WRC za jazdę na rowerze, a jazdę bolidem, za prowadzenie łodzi podwodnej. Dawno głupszego porównania nie widziałem, ciągle zaskakujecie jak widać.
Auto WRC jest duużo cięższe w prowadzeniu niż bolid F1, wszystko trzeba opanować w stopniu maksymalnym, jeździ się pomiędzy drzewami, budynkami, kibice 5m od samochodu. Na pewno to jazda na rowerze, na pewno. Tor F1 jest tak szeroki, że wybacza błędy, kiedy ktoś taki popełni, to wyleci za tor i wróci z powrotem do ścigania. W WRC taki błąd, to najczęściej koniec rajdu. Większość wie, że jesteście nastawienie pesymistycznie do Roberta, wasze wypociny jednak nie przeszkodą w jego powrocie, spokojnie 🙂
(24 Sep 11:58)
W aucie WRC kręci się więcej rękami i używa się dużo więcej lewej nogi natomiast hamowania czy przeciążenia w zakrętach to inne zupełnie bajka. Na którym oesie przeciążenie wynosi 3-4g? Inną sprawą jest czas trwania odcinka. Maks. to jest 40-45 minut. A potem zazwyczaj godzina odpoczynku. To są zupełnie dwie różne sprawy…
(23 Sep 16:48)
Ciekawy tekst, aczkolwiek.. Teksty typu Kubica ma problemy z jazdą? W takim wypadku mógł wrócić 5 lat temu!.. To totalne brednie wyssane z palca.. Skoro Robert powiedział, że nie ma żadnych problemów i nigdy nie wrócił by do kokpitu wiedząc, ze nie jest w stanie jeździć na 110% to tak jest, on ma swój honor… myślicie, że to nie był by dla niego wstyd gdyby nagle okazało się – sorry ale za dużo tu zakrętów.. nie dam rady.. więc na prawdę ta teoria jest wyssana z palca..
Druga sprawa.. Stroll jest młodziakiem.. ma przed sobą lata kariery.. Stary Stroll dobrze wie, że nie nauczy się jeździć przy “gównianym” kierowcy… 3 lata pojeździ za Kubicą.. ale i tak będzie piął się w górę.. a o staremu Strollowi chodzi.. (było to kiedyś mówione po prywatnych testach). Przy Massie niczego się nie nauczył.. nikt mu auta dobrze nie ustawił..
A co do czasu.. to Młoda Williams udzielała wywiadu, że za około 6 tygodni skupią się całkowicie na nowym (to było 3tyg temu). Kwestia 2-3 tygodni i będziemy wiedzieć co postanowił Williams.
Co do pieniędzy.. to Williams ich nie potrzebuje.. Stroll daje odpowiednią kasę.. co mu po Wehrelin (nie ma 25 lat zresztą, więc odpada).. po co Im słaby Palmer, czy Erricson?? Samą kasą nie wygrają.. oni chcą czegoś dokonać..
(24 Sep 12:46)
“Jedno drugiego nie wyklucza, np. gdyby zaoferował dodatkowe wsparcie, jeśli „jego” kandydat zostanie wybrany.”
Płacenie nie jest ingerencją, ok zostawmy to.
Papa Stroll wie że blokowanie Kubicy czy np. Alonso mogło by mu więcej zaszkodzić wizerunkowo niż pomóc, podobno sam chciał zapłacić za Fernando więc blokowanie Kubicy wygląda na zwykłe podkręcanie temperatury.
Nawet jeśli te dywagacje pochodzą od samego Chinchero.
(24 Sep 18:55)
Inwazję oburzonych wyczuwam 😀
(25 Sep 09:13)
Brak dystansu to straszna cecha. MrBig pisał, że trzeba być we właściwym miejscu we właściwym czasie (patrz Vettel w RBR). Kubica jest w stanie jeździć szybko tylko niestety w tle jest polityka a 6 lat nieobecności to szmat czasu.
(24 Sep 19:23)
Robert zdementował info o braku tempa podczas testów
(24 Sep 20:28)
Pozostaje tylko czekać. Każde newsy, które nie mają potwierdzenia bądź źródeł można włożyć miedzy bajki. Kibicuję Robertowi, ale najlepiej oceniać fakty a nie snuć domysły.
(26 Sep 09:55)
Podobno rzecznik prasowy Williamsa potwierdził zainteresowanie Kubicą przez zespół.
(26 Sep 10:46)
Renault swego czasu też było oficjalnie zainteresowane.
(26 Sep 16:06)
Nawet jakieś kwity na to zainteresowanie były…podobno….