Najciekawsze rozwiązania techniczne zaprezentowane w Barcelonie
Aspekty techniczne budowy bolidów są jednym z niezwykle istotnych elementów w kontekście rywalizacji na torze. Niestety są one również najbardziej zaniedbanym obszarem przez telewizje, które transmitowały i transmitują wyścigi F1 w Polsce. Zagraniczne stacje już kilka lat temu dostrzegły drzemiący tam potencjał i ściągają kolejnych ekspertów oraz przygotowują dla swoich widzów niezwykle ciekawe materiały.
To właśnie ta luka na polskim “rynku” medialnym zachęciła mnie do stworzenia serii “Echa padoku”, a w ostatnim wydaniu magazynu przyjrzałem się bliżej najciekawszym rozwiązaniom technicznym, jakie zostały zaprezentowane na zimowych testach w Barcelonie. Zadanie bardzo ambitne, budżet i możliwości techniczne radiowęzła w technikum elektrycznym, a co z tego wyszło? Zobaczcie sami:
Duże słowa podziękowania z zgodę na wykorzystanie zdjęć i grafik w materiale dla:
– Craiga Scarborough – https://twitter.com/ScarbsTech
– Tobiasa Grunera z redakcji Auto Motor und Sport – https://twitter.com/tgruener
– Piusa Gasso – https://twitter.com/piusgasso
W materiale wykorzystano również zdjęcia opublikowane na Twitterze, których autorem jest Albert Fabrega – https://twitter.com/AlbertFabrega
(14 Mar 09:34)
Osom! Echa padoku – rozwojowy narożnik 😀
(14 Mar 09:35)
Przyczajony tygrys, bezzębny pies.
(14 Mar 10:19)
Fajnie że zmierzyłeś się z tematem. Super odcinek. Miło że rozwijasz taki sposób komunikacji, widac postęp.co do ząbków na systemie HALO u Haasa to wydaje mi się ze takie elemęty określa sie jako vortex generator. Służą wytworzeniu małych wirów (które zmniejszają opór powietrza) oraz uspokojeniu strugi. Jeśli jestem w błędzie proszę o poprawienie mojego postrzegania tego zagadnienia
(14 Mar 11:05)
wszystko sprowadza sie do tego ze dyfuzor ma najwieksza efektywnosc. ten sam docisk mozna generowac na innych elementach ale duzo wiekszym oporem powietrza.bardzo mnie cieszy ze bedzie polski odpowiednik motorsport na youtube i do tego na tak wyskokim poziomie
(14 Mar 14:55)
Życzę jak najwięcej subskrypcji na YT. Trzymaj tak dalej. Świetna robota w polskim światku fanów i publicystów F1 nie masz konkurencji. Jesteś nisza, którą świetnie wypełniasz.
No jestem ciekaw hassa, Renault jak sobie poradzą. Wydaje mi się że Reno ma lepszych kierowców i to może zaowocować. Może później dołącza się do walki mclaren i TR. Sezon na pewno będzie ciekawy
(14 Mar 18:47)
Super analiza. Szanuję Ciebie bardzo za to, że jesteś jedyną osobą w kraju, która robi takie rzeczy.
Pozdrawiam jako stały czytelnik 🙂
PS. Pozdrawiam również jako użytkownik strony ze śmiesznymi obrazkami 😀
(14 Mar 20:17)
Super materiał. Może pomyśl nad serią filmów tlumaczacych podstawy Aero formuły jeden. Tego w języku polskim nie ma. Pozdrawiam i czekam na kol3jne filmy.
(15 Mar 10:13)
Pełen profesionalizm. CG i Sokół to przy Tobie cienkie bolki…
(18 Mar 13:50)
Chyba jednak nie…. Ale nie będę się spierał… Pewnie wiesz lepiej bo ja to cienki bolek jestem 😉
(19 Mar 21:17)
Sokół to na tym swoim tzw. “blogu” pisze tylko o Kubicy, to jego konik.
Robert zresztą tak się najeździ u Williamsa w tym sezonie, że łaaaaał…
Poustawia im trochę auta, coś podpowie, a przede wszystkim naparzy się kawy dla całej ekipy i …. to tyle jego zajęć jako kierowcy F1.
Może właśnie z tego powodu Sokół jest w ciężkim szoku, bo to, co o Robercie pisał w kontekście powrotu do roli etatowego kierowcy wyścigowego, to były pewniaki na mur-beton i w ogóle pozamiatane…
Przedsezonowe testy zakończyły się u Sokoła na podsumowaniu 1 dnia, 1 tury testów w Barcelonie.
Wybitne osiągnięcie, kogoś, kto redaguje swoją stronę i poważnie traktuje swoich czytelników. No doprawdy… Casu pewnie bidula nie ma.
Ale duperele poboczne o biografiach i co nowego w miesięczniku o F1 to już tak.
To kompletnie nieprofesjonalne podejście do odbiorców.
Niech zakończy redagowanie tej swojej strony, bo tam panuje chaos, nie mający wiele wspólnego z chronologią zdarzeń w tej serii. Blog pisany niechlujnie, z doskoku i na odp****ol się.
(15 Mar 21:37)
Ferrari ma wprost nad dyfuzorem wylot z skrzyni korbowej. Na pewno coś na tym chcieli ugrać areodynamiczne. MoLiwe jest że w jakiś mechaniczny sposób robią nadmuch na dyfuzor? Coś w rodzaju mechanicznego wiatraka. Czy może chcą żeby olej się zapalał i tworzył mini ciąg jak w silniku odrzutowym . Ma ktoś jakieś wytłumaczenie jak pozytywnie to może wpłynąć na areodynamike?
(19 Mar 21:24)
Kacper, zlituj się, tu ziemia…
Odpowietrzają skrzynię korbową w ten sposób.
Żaden odrzut, ciąg rakietowy, samozapalanie oleju i inne “strefy 51”.
(19 Mar 22:41)
…co do Twojego pytania, to taki sposób “pierdzenia” ze skrzyni korbowej, ma taki wpływ na aero, że nie zaburza strug powietrza nad i pod autem. Tylna część auta, pod rurą wydechową.
Minusem może okazać się fakt, że z tą mieszanką powietrzno-spalinową, wydostające się drobiny oleju, mogą zachlapywać wizjery kierowców jadących za, a wtedy FIA zbanuje ten pomysł Ferrari.
(21 Mar 00:01)
🙂 Dzieki za odp 🙂 z tymi strefami i z ta zmiemia najlepsze 🙂
(16 Mar 13:33)
Cześć. Bardzo fajnie, że ktoś w tym kraju mierzy się z przedstawieniem nowinek F1.
Od siebie dodam, że wszystkie te aureolki i owiewki np. lusterek moim zdaniem mają za zadanie zmniejszenie turbulentości strugi powietrza które wymagane elementy (halo, lusterka) generują. Inżynierowie są w stanie otrzymać największy pożytek i zarządzać laminarną strugą (przeciwieństwo turbulentnej). Poza tym główna filozofia aero w F1 to nie zmniejszanie oporów powietrza a wykorzystanie jego przepływu do potrzeb bolidu (zwiększenie docisku oraz chłodzenia).
Co do nowego przepisu zmuszającego do umieszczenia przewodu przewietrzania skrzyni korbowej na zewnątrz to poprzednio opary olejowe były wykorzystywane do zarządzania właściwościami mieszanki (możliwość regulacji momentu niekorzystnego samozapłonu) oraz doenergetyzowania jej (jak wiemy limit przepływu paliwa to 100kg/h) w dodatkowe węglowodory i uzyskania chwilowo większej mocy. Cała ta sprawa dymienia ferrari jest moim zdaniem zagraniem na nosie FIA i pokazaniu jak nie-EKO dymiące rozwiązanie wymusiła. Trzeba się spodziewać dalszej regulacji i np. odprowadzenia tych oparów do układów wydechowych, gdzie mogłyby się spalić.
Pozdro i lecisz dalej z tymi odcinkami!!!!
(18 Mar 13:53)
Dzięki Mr. Big! Super się to ogląda… Dla mnie osobiście jest to o tyle fajne, że jak ostatnio słuchałem Windsora i Craiga to nie za dużo zrozumiałem 😉
(18 Mar 23:49)
Super, dzieki, napewno bede ogladal kolejne materialy.