Najgorszy bolid w historii
Zwykle pochylamy się nad udanymi konstrukcjami, wyłuskując wszystkie ich zalety. Zastanawialiście się kiedyś, który z samochodów startujących w F1 był najgorszy? Przeglądając przeróżne publikacje przewija się wiele nazw, w zależności od kryteriów, ale jeden bolid jest obecny w zasadzie w każdym zestawieniu. Mowa o Life F190, znanym również pod nazwą L190.
Samochód został zbudowany na potrzeby zespołu Life w 1990. Zbudowany z pobudek bardziej marketingowych niż sportowych. Właściciel zespołu chciał dzięki obecności w F1 pokazać możliwości nietypowego silnika W12, do którego nabył prawa od byłego inżyniera Ferrari. W12 miał być strzałem w dziesiątkę i początkiem wielkiej współpracy Ernesto Vity (właściciela zespołu oraz praw do silnika) z zespołami jeżdżącymi w F1.
Silnik już był, więc brakowało “jedynie” kadłubka. Budowa przekraczała możliwości ambitnego Ernesto więc postanowił udać się na małe zakupy. Jedyne, co było dostępne w owym czasie na rynku to nieudana, konstrukcja zespołu FIRST z sezonu 1989. Próby przeprowadzone przed wspomnianym zdanie wcześniej sezonem wykazały, że samochód jest niestabilny oraz niebezpieczny. Do tego nie przeszedł testów zderzeniowych. Vita uznał, że pasuje idealnie i postanowił wprowadzić kilka wzmocnień, które załatwią sprawę testów zderzeniowych. Jeszcze tylko włożyć silnik i można zacząć zabawę.
Samochód był gotowy, na krótko przed startem sezonu i w zasadzie nie było mowy o żadnych poważnych testach. Na torze okazało się, że silnik W12, który charakteryzował się trzema rzędami po cztery cylindry każdy, mógł wypluć z siebie jedynie 450 KM mocy, podczas gdy rywale dysponowali mocą dochodzącą do 700 KM. W prekwalifikacjach przed GP Brazylii samochód osiągnął zawrotny dystans 400 metrów. Kiedy awarie odpuściły bolid był wolniejszy od konkurencji o około 70 km/h, a strata na okrążeniu wynosiła ponad 20 sekund.
Znowu ambicje właściciela wzięły górę i poświęcając pierwotne ideały postanowił dać bolidowi nowe serce. Silnik Judd mógł znacznie poprawić osiągnięcia samochodu, bo na wyjściu generował około 600 KM. Problem pojawił się jednak z jego umiejscowieniem. Znacznie dłuższy od W12 silnik Judd CV nie pasował do nadwozia i zespół postanowił zakończyć ściganie dwa wyścigi przed końcem sezonu.
Poniżej kilka zdjęć tej niezwykłej konstrukcji:
fot. World © Sutton
(05 Aug 15:58)
Mi na myśl przychodzi jedyny jak do tych czas samochód Cosworth’a (z napędem 4WD)
(05 Aug 19:37)
Te stare bolidy miały to coś..
Miały DUSZĘ.
(05 Aug 20:30)
Te dzisiejsze za 20 lat też będą stare:D
(05 Aug 23:22)
…ale jak widać, niektóre DUSZE okazały się ZBŁĄKANE.
(05 Aug 20:38)
Czytając tytuł stawiałem na BMW z 2009 roku .
(06 Aug 08:48)
Wbrew pozorom tamten bolid był okropny w pierwszej częsci sezonu, gdy BMW zbudowało bolid w oparciu o system KERS, który w ich wypadku okazał się nie efektywny i dodawał tylko zbędnego balastu. W drugiej częsci sezonu, gdy zrozumiano już lepiej działanie KERS i bolidu, Robert mógł już walczyć o pozycje (4 miejsce w Belgii, czy 2 w Brazylii).
(06 Aug 12:23)
I ta mega poprawa pozwoliła Robertowi zająć 14 miejsce (17 pkt) w klasyfikacji generalnej. Fakt – poprawa była znaczna. Było jedno podium. Biorąc pod uwagę to co poświęcili (szansa na mistrzostwo rok wcześniej) to moim zdaniem to był baaaaardzo nieudany bolid.
(06 Aug 14:42)
Zgoda, było to bardzo nieudany bolid bo zbudowali go całkowicie w oparciu o mało efektywny w ich przypadku system KERS.
(06 Aug 09:16)
Zdecydowanie BMW F1 09
(06 Aug 13:41)
Dokładnie, masakra był ten bolid, moje taczki są szybsze (joke) 😉 ale jak? Nasz Robert tą “padliną” wywalczył P2 w Brazylii?
(06 Aug 12:06)
A ja myślałem, że nic gorszego od obecnych HRT i Virginów nie było 😉
(06 Aug 13:43)
HRT to nawet w GP2 miało by problemy
(06 Aug 20:18)
Mylisz się. HRT i Virgin’y ciągle są szybsze od bolidów GP2 średnio o jakieś 3 sek.
(07 Aug 19:55)
To wiem, to normalne (przecież startują w seri F1!!!), ale powiem ci szczerze, że wcale tego nie widać.
(06 Aug 17:57)
Jak BMW F1.09 było najgorsze, to jakim cudem stanęło na podium pod koniec sezonu?
PS. Ja się pytam, gdzie są grid girls z GP Węgier? 🙂
(06 Aug 18:21)
Kogoś interesują pięknie, skąpo ubrane kobiety?
(06 Aug 19:56)
Myślę że to dość interesujący temat.Jak najbardziej 🙂
(07 Aug 19:57)
Mam pare “fajnych” ciekawych filmików z GP WĘGIER mogę udostępnić, ale tylko priv.