Racing Tyre System
Firma Pirelli, która ciągle stara się ulepszać swoje produkty, opracowała nowy system zbierania informacji o oponach, który będzie wykorzystywany w zbliżającym się sezonie. Racing Tyre System pozwoli na prześledzenie całego cyklu życia opony, od momentu produkcji do chwili kiedy zostanie ona zutylizowana. Unikalna platforma, zaprojektowana przez specjalistów w Mediolanie, pozwoli inżynierom monitorować wydajność, zużycie oraz inne parametry opony, nawet wówczas, kiedy będzie ona na torze.
Jest to możliwe dzięki połączeniu danych przekazywanych z samochodów, przez inżynierów zespołów oraz pracowników producenta w jedną centralna bazę danych, która znajduje się w siedzibie firmy w Mediolanie. Ponieważ każda informacja może okazać się cenna pierwsze wpisy na serwerze pojawiają się już w momencie produkcji oraz kontroli jakości. Kiedy opona trafia na tor jej kartoteka zapełniana jest kolejnymi wpisami począwszy od pierwszego założenia na felgę. Przechowywane są takie parametry jak zastosowane ciśnienie, ilość wykorzystanych odważników potrzebnych do wyważenia oraz waga całkowita koła. Kiedy opona “wyjeżdża” na tor cała telemetria dotycząca stanu opon zbierana przez zespół jest również przekazywana do centralnej bazy Pirelli.
Pomiędzy kolejnymi wyjazdami inżynierowie włoskiego producenta, pracujący dla zespołów, szczegółowo notują wszystkie pomiary na swoich tabletach, by chwilę później te informacje były już dostępne dla specjalistów pracujących w centrali firmy w Mediolanie.
Komunikacja nie jest tylko jednostronna. Pewna część informacji powraca do zespołów za pośrednictwem urządzeń, którymi dysponują inżynierowie włoskiej firmy. Dzięki temu, jeśli analitycy pracujący w Mediolanie zauważą znacznie różnice w zachowaniu opon, od tego co było założone przed wyścigiem, to mogę przekazać te informacje zespołom w trakcie trwania wyścigu. Z systemu korzysta również FOM, otrzymując na bieżąco informacje o rodzajach mieszanek wykorzystywanych przez poszczególnych kierowców. Dzięki zgromadzeniu tak dużej ilości informacji, zespoły będą dysponowały szczegółowym raportem na temat opon tuż po zakończeniu każdej sesji.
Zeszłoroczna wersja systemu, mimo, że zdecydowanie bardziej uboga (zespoły nie chciały udostępnić danych z telemetrii) miała ogromny wpływ na przygotowanie tegorocznych mieszanek. Budowa tak zaawansowanego systemy jest jasnym sygnałem, że proces ewolucji opon wyścigowych będzie kontynuowany przez wiele kolejnych sezonów. Na koniec dodam, że inżynierowie Pirelli zostaną w tym sezonie wyposażeni w nowe modele termometrów, które będą przesyłały każdy odczyt drogą radiową do pamięci tabletu, a stamtąd bezpośrednio do centralnego serwera.
(27 Jan 13:37)
“Szpiedzy” zespołów będą mieli nowe źródło informacji. Mimo wszystko mam nadzieję, że żadnych przekrętów nie będzie.
(27 Jan 13:42)
Na straży systemu stoi Kaspersky…