Lotus oprotestuje F-duct Mercedesa
System wygaszania przedniego skrzydła zastosowany w bolidzie Mercedesa budzi kontrowersje od początku sezonu. W padoku zawrzało, kiedy okazało się, że niemieccy inżynierowie wykorzystali DRS do sterowania kanałem biegnącym przez całą długość bolidu. To właśnie ten punkt wywołał lawinę pytań, którymi konkurencja zasypała przedstawicieli FIA.
Federacja do tej pory nie miała żadnych wątpliwości, co do legalności systemu. W podobnym tonie wypowiadali się przedstawiciele samego zespołu, którzy oprócz regulaminu zasłaniają się opinią wydaną przez FIA jeszcze przed rozpoczęciem sezonu. Dzisiejszy poranek przyniósł informacje, które pozwalają sądzić, że zespół Lotusa w ciągu kilku najbliższych godzin złoży oficjalny protest. Co ciekawe Red Bull, który również mocno krzyczał w tej sprawie nagle nabrał wody w usta, a plotki sugerujące, że inżynierowie w Milton Keynes pracują nad podobnym rozwiązaniem zaczynają nabierać kształtu.
Wielu ekspertów twierdzi, że tak późne złożenie protestu jest spowodowane jedynie słabymi wynikami Mercedesa. Gdyby kierowcy srebrnych strzał mocniej punktowali w pierwszych dwóch wyścigach, to za pewne na biurkach delegatów technicznych FIA mielibyśmy stertę protestów.
Aktualizacja #1 [11:23]: Stacja Sky Sport News właśnie podała, że FIA otrzymała formalny protest.
Aktualizacja #2 [12:05]: Poniżej znajdziecie krótkie oświadczenie prasowe wydane przez zespół Lotusa.
‘Lotus F1 Team Team, by means of this document, formally files a protest concerning the Scrutineers of the Meeting’s decision regarding Cars No: 7 and 8 on 12th April 2012, relating to their conformation to article 3.15 of the 2012 Technical Regulations
‘This protest is pursuant to Articles 171-179b) (chapter XII) of the FIA International Sporting Code. A deposit for the amount of €2,000 has been lodged with the FIA in anticipation of this protest. The FIA is hereby authorised to use this deposit as the fee for this protest in accordance with Article 17.1 of the 2012 Formula One Sporting Regulations.
(12 Apr 07:57)
Liczę, że Mercedes w końcu zaliczy mocny weekend i zobaczę Nico na podium.
(12 Apr 09:11)
Jest do ugrania (wygrania) 0,5s na Q jak donosil sam Brawn wiec teraz zostalo przyjmowac zaklady kto zrobi to najszybciej i ktory system bedzie najwydajniejszy.
(12 Apr 10:23)
Albo FIA w końcu ulegnie. Nie od dziś wiadomo, że dla nich raz coś jest zakazane, a innym razem już nie jest…
(12 Apr 11:08)
OK, FIA said twice it’s legal – why the third time will be different?
(12 Apr 11:10)
Because it’s official?
(12 Apr 12:06)
Its kinda diffrent until official protest. Before FIA members just came to chat with Brawn who was saying “Its all legal, there is nothing against the rules”
Right now there is an official protest, which means FIA technicans will check the system with all procedures, and we expect it will be banned.
(12 Apr 12:23)
Banned or not…
(12 Apr 12:39)
Podobnie było z systemem Lotusa stabilizacji bolidu, czy jak to tam zwać. Niby legalny, gdy rozwijali go przy współpracowali z FIA, ale i tak FIA przed sezonem zniszczyła projekt. Więc tak, oficjalny protest może szybko zmienić sytuację Mercedesa.
(12 Apr 13:15)
Lotus próbuje i chyba będzie do skutku próbował bo na swoim własnym przykładzie wie, że jak raz FIA powie, że system jest legalny to jest równo 50%, że za drugim razem powie już co innego.
(12 Apr 13:51)
The Lotus team has filed a protest against Mercedes’s rear wing ahead of this weekend’s Chinese Grand Prix.
Although the FIA had deemed the DRS wing legal twice in the previous two races, Lotus has decided to officially protest its legality ahead of the Shanghai race, the third round of the championship.
The team lodged the protest under article 3.15 of the technical regulations.
“With the exception of the parts necessary for the adjustment described in Article 3.18, any car system, device or procedure which uses driver movement as a means of altering the aerodynamic characteristics of the car is prohibited,” the rules sate.
A meeting with Lotus and Mercedes representatives will be held in the afternoon in China, with the former having already lodged a 2,000 Euro deposit for the protest.
Mercedes’s design helps stall the front and rear wings for a straight-line speed boost, something rival teams believe it is illegal as it makes use of driver movement when he activates the DRS.
(12 Apr 14:11)
The system has a number of benefits, including increased straight-line speed and better stability through certain fast corners. Some rivals estimate the system could be worth as much as 0.5 seconds a lap.
(12 Apr 14:54)
FIA raz mówi tak innym razem mówi nie odnośnie do tych samych problemów CYRK!
(12 Apr 15:15)
Oni już przy niedawnej sprawie z Lotusem, odpowiadali na ten zarzut. Oficjalne stanowisko FIA może ulec zmianie, gdy pojawiają nowe, istotne dowody, czy też spojrzenie na daną kwestię.
Czyli ważne są przepisy i ich intencja, a nie stan wiedzy w danym momencie, na temat zastosowanego rozwiązania technicznego.
Lotus jednak dostosował się do wcześniejszej, publicznej prośby Mercedesa, by protesty składać odpowiednio wcześnie – jakby spodziewał się kolejnych ;).
(12 Apr 16:09)
Odwalili.
(12 Apr 15:44)
i Dobrze niech protestują jak to jest leganle to reaktywne zawieszenie Lotusa też powinno być dopuszczone
(12 Apr 16:18)
http://www.crankandpiston.com/vision/robert-kubica-back-in-action/
(12 Apr 16:59)
macie mirror?
(12 Apr 16:22)
http://f1ryzykoipasja.blogspot.com/ film z Robertem
(12 Apr 17:02)
Dzisiejszy protest zespołu Lotus przeciwko ekipie Mercedesa, został odrzucony przez FIA ” Lotus protest against Mercedes wing rejected by FIA
By Pablo Elizalde Thursday, April 12th 2012, 13:44 GMT
Lotus’s protest against the legality of Mercedes’s rear wing has been rejected by the FIA, Formula 1’s ruling body.
Lotus had lodged a protest on Thursday ahead of the Chinese Grand Prix as it believes the DRS system used by Mercedes goes against the regulations.
Lotus believed the wing was in breach of rule 3.15 of the technical regulations.
“With the exception of the parts necessary for the adjustment described in Article 3.18, any car system, device or procedure which uses driver movement as a means of altering the aerodynamic characteristics of the car is prohibited,” the rule says.
On Thursday evening, however, the FIA said that stewards had agreed unanimously to reject the Lotus protest, meaning Mercedes will be able to continue using it over the grand prix weekend.
Mercedes team boss Ross Brawn had said before the verdict that he was saddened to see the row drag on for the third consecutive race.
“I think it is disappointing after three races that we are still in this situation,” Brawn said.
“The system hasn’t changed and the FIA’s position hasn’t changed, and as far as I understand their arguments haven’t changed. So if they protest now, why didn’t they protest in Australia? There is nothing new.”
(12 Apr 17:05)
teraz bedzie legalny wyscig szczurow !!