McLaren majstruje przy hamulcach
W podsumowaniu pierwszego dnia testów na Mugello mogliście przeczytać wzmiankę o systemie regulacji położenia wlotów powietrza zastosowanym w bolidzie McLarena. Określenie, którego wtedy użyłem nie było zbyt precyzyjne, ale rzeczywiście inżynierowie z Woking opracowali system pozwalający na zarządzanie temperaturą opon poprzez wykorzystanie układu chłodzącego hamulce. Nie ma chyba lepszej osoby do wyjaśnienia szczegółów technicznych jak Craig Scarborough, dlatego poniżej znajdziecie tłumaczenie najważniejszych kwestii z jego najnowszego wpisu.
Aby było to możliwe McLaren opracował całkowicie nowy system chłodzenia hamulców. Ogrzane powietrze w przeciwieństwie do innych rozwiązań jest kierowane od wlotu chłodzącego do koła, a następnie usuwane poprzez koło. Uzyskanie takiego przepływu było możliwe poprzez przeprojektowanie ułożenia szprych w feldze. Koło firmy Enkei posiada 29 otworów na zewnętrznej krawędzi, a tuż pod nimi umieszczono dziesięć tradycyjnych szprych. Powietrze z hamulców jest kierowane właśnie poprzez mniejsze otwory, a tylko mała część przepływa w okolicy szprych. Taki układ powoduje, że gorące powietrze ma zdecydowanie większy kontakt z oponą.
Normalnie zespoły regulują hamulce poprzez wlot, zaklejając jego część lub wymieniając na inny. Rozwiązanie McLarena pozwala tego uniknąć, a wentylacja hamulców jest regulowana poprzez gwintowany element (żółty kolor na obrazkach) otwierający bądź zamykający otwór w bębnie hamulcowym.
Craig podejrzewa, że mechanizm regulacyjny znajduje się w okolicy wlewu paliwa. Co ciekawe system wykorzystywany był już w zeszłym sezonie i mimo, że wśród kibiców oraz dziennikarzy jest traktowany jako nowinka, to inżynierowie konkurencyjnych zespołów wiedzieli o nim od dłuższego czasu. Choć system został opisany na przykładzie tylnego układu hamowania, to podobne rozwiązanie ma być stosowane również z przodu, jednaj jak na razie brak jest dowodów, które by za tym przemawiały. Poważnie należy również brać sugestię, że tego typu system umożliwia również zarządzanie temperaturą opon.
Tekst oraz obrazki wykorzystano za zgodą autora. Dalsze rozpowszechnianie możliwe jedynie po uzyskaniu zgody @ScarbsF1.
(11 May 15:58)
taka mała uwaga. Nie bardziej odpowiednie jest określenie felga? Wszak koło to felga z oponą, wentylem itd a Enkei robi jedynie felgi.
(11 May 16:09)
McL jak zwykle innowacyjnie i pomysłowo, tylko po ostatnich wydarzeniach w świecie nowinek technicznych nasuwa się jedna myśl: Co na to FIA?! Tak wiem, że w tekście jest napisane, że system był już używany w zeszłym roku ale jak wiemy: FIA jest jak kobieta – zmienna, a skoro teraz media się tym zainteresowały to kto wie co im do głowy wpadnie…