Zabrakło 1,9 litra
Właśnie taka ilość paliwa miała trafić dodatkowo do baku bolidu Lewisa Hamiltona przed ostatnim wyjazdem. Miała trafić, ale została w garażu przez błąd jednego z mechaników. W momencie, w którym Hamiltona zatrzymał się na torze w baku znajdowało się 1,3 litra paliwa. Taka ilość pozwoliłaby Brytyjczykowi dojechać do alei serwisowej, ale mimo tego kara zostałaby nałożona.
Wszystko przez punkt 6.6.2 regulaminu technicznego. Czytamy w nim, że w każdym momencie weekendu wyścigowego w baku ma znajdować się co najmniej litr paliwa, na potrzeby testów przeprowadzanych przez FIA. Znajduje się tam również zapis mówiący, że po zakończeniu okrążenia kwalifikacyjnego bolid musi wrócić do alei serwisowej na “własnych kołach”. Wyjątkiem jest sytuacja, w której pojawi się siła wyższa czyli na przykład awaria samochodu.
Właśnie tą drogą chciał pójść McLaren, bo wiadomo już, że zespół zorientował się w sytuacji tuż po tym, jak Hamilton opuścił garaż. Sędziowie nie byli tym razem tak wyrozumiali jak w Kanadzie w 2010, kiedy to Hamilton w podobnej sytuacji uniknął konsekwencji. Wykluczenie z kwalifikacji i przesunięcie na ostatnie pole startowe wydają się dotkliwą karą, ale zasady są jednakowe dla wszystkich. Dwa kilogramy mniej w baku, ma w warunkach kwalifikacji dość istotny wpływ na czas okrążenia. Fantastyczny wynik Hamiltona i ponad pół sekundy przewagi nad drugim w kolejności Pastorem Maldonado był w dużej mierze efektem błędu popełnionego przez obsługę. Po problemach ze zmianą opon w poprzednich występach, to kolejny cios jaki zespół otrzymał ze strony swoich mechaników.
W zaistniałej sytuacji nie pozostaje nic, jak tylko pogratulować ekipie Williamsa, a świętującemu dziś 70 urodziny założycielowi zespołu życzyć takich prezentów w każdy wyścigowy weekend. Zamienić dzisiejszy rezultat w zwycięstwo nie będzie jednak łatwo, mimo sprzyjających statystyk. Kandydatów do zwycięstwa jest co najmniej kilku, a i pogoda może jutro sporo namieszać – na torze pada i podobnie może być jutro.
P.S. Dzięki dociekliwości dziennikarzy BBC znamy dokładną przyczynę kłopotów McLarena. Pompa paliwowa używana przez mechaników może działać w obie strony – pompuje lub osusza. Mechanik uzupełniając paliwo na moment włączył opcję osuszania. Po takiej operacji nikt nie był pewien ile paliwa jest w baku, ale na naprawienie błędu nie było już czasu. Zespół podjął ryzyko wypuszczając kierowcę na tor, które całkowicie się nie opłaciło.
(12 May 22:34)
może to ex-mechanik od tylnego lewego koła, oddelegowany tym razem do obsługi pompy :]
(12 May 22:43)
😉 to już byłby niezły kabaret 🙂
(12 May 22:35)
Czy w takim razie na konto Maldonado wpisuje sie Pole Position? W sensie, że zdobył P1.
(12 May 23:39)
Tak
(12 May 23:37)
Skąd pewność, że to rzeczywiście przez przypadek zabrakło tego 1,9 litra paliwa? Może McLaren zrobił to celowo? Pytanie tylko, na ile mogą być oni głupi i nie znać przepisów i na ile też te 2 kg znacząco poprawiły osiągi samochodu.
(13 May 01:50)
Motanina i paplanina Martina W. przed SKY może coś w ten deseń sugerować. Argument z pompą osuszającą bak też można potraktować z przymrużeniem oka, aczkolwiek nie ma co już teraz tego rozkopywać. Stało się i trudno, naruszenie przepisu = kara. Było pole i pola ni ma chociaż punkty rozdadzą dopiero po wyścigu = zapowiada się piękna pogoń!
(13 May 01:48)
Ale syf.
Hamilton pozamiatał rywalami asfalt i zdobył PP a Ci wyrzucają go za Karthikeyan’a bo zabrakło 1.9 litra?? Dla mnie samochód może stawać z braku paliwa zaraz za linią mety. Liczy się czas najszybszy czas okrążenia i tyle. Te pajace co wcale nie wyjeżdżają na pomiarowe kółka w q3 powinni być karani a nie co walczą o każdą setną sekundy.
Mamy już wyścig na oszczędność gumy a teraz jeszcze coś w stylu konkursu jazdy na kropelce?
Nie jestem wyznawcą spiskowych teorii ale dla mnie to jest ustawione pod Alonso i Ferrari i założę się ,że to on jutro wygrywa.
(13 May 01:53)
“(…)w każdym momencie weekendu wyścigowego w baku ma znajdować się co najmniej litr paliwa, na potrzeby testów przeprowadzanych przez FIA.”
To idealna odpowiedź na Twój komentarz. Regulacja jednakowa dla wszystkich, dodatkowo bardzo łatwa do przestrzegania i niewymagająca skompilowanych operacji ani ponoszenia kosztów. Spiskowa teoria również do kosza.
(13 May 09:49)
Exactly. To jest dokładnie tak samo, jak kiedy Kubica w debiucie stracił punkty, bo miał zbyt lekki bolid. Reguły są jednakie dla wszystkich.
(13 May 17:40)
Nie twierdzę ,że to było zgodne z przepisami tylko ,że przepisy moim zdaniem są złe zwłaszcza ,że nie regulują kary tylko jest ona ZTCW wg “widzi mi się” sędziów.
To tak jak z wyścigiem – po przejechaniu linii mety w bolidzie może zabraknąć paliwa i nikt nie robi z tego afery. Ile razy widzieliśmy samochody parkujące na zjazdowym kółku po wyścigu? Liczy się zwycięstwo na dystansie wyścigu.
Co do teorii spiskowych? Nie twierdzę ,że nalanie paliwa było jej częścią tylko ,że sama decyzja sędziów miała na celu promocję fiararri i Alonso…Nawet prawie się udało.
Kara była dla mnie z czapy i tyle.
(13 May 18:35)
/jest ona ZTCW wg „widzi mi się” /
Źle Ci jest wiadomo. I jest inna regulacja na Q, a inna na wyścig.
(13 May 20:15)
Czyli regulaminową karą za zatrzymanie bolidu po skończeniu kwalifikacyjnego okrążenia bez przyczyny czysto technicznej jest dyskwalifikacja w wynikach czasówki?
Jakiś przypis?
(13 May 21:38)
MrBig podał przecież odpowiedni przepis regulaminu technicznego…
Zresztą proszę:
http://fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Documents/esp-document-36.pdf
(13 May 21:47)
Nie wiem co wrzuciłeś bo plik nie działa (404) ale w regulaminie znajdującym się tu http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/13C06BF289E0E36FC12579C9003CB5B9/$FILE/1-2012%20TECHNICAL%20REGULATIONS%2009-03-2012.pdf pod punktem 6.6.2 nie znajduje się żadna regulaminowa kara
(13 May 21:53)
Ok. Już działa.
To nie jest regulamin tylko decyzja podjęta wg. “widzi mi się” sędziów i tyle w temacie.
Punkt 6.6.2 regulaminu technicznego FIA dla F1 nic nie mówi o karze jaką powinien ponieść zawodnik za nie ukończenie okrążenia zjazdowego z powodu braku paliwa.
(13 May 21:59)
Sorry za kolejny post pod postem ALE ponadto artykuł 6.6.2 w żaden sposób nie rozgranicza kwalifikacji i wyścigu a odnosi się dla całego weekend’u wyścigowego. A więc w ten sposób powinni być karani także kierowcy którzy nie ukończyli okrążenia zjazdowego po wyścigu a takich sytuacji od wprowadzenia przepisu było kilka.
(13 May 22:00)
Więc snuj dalej teorie spiskowe.
(13 May 22:02)
/artykuł 6.6.2 w żaden sposób nie rozgranicza kwalifikacji i wyścigu/
Bzdura na kaczych nóżkach.
“Competitors must ensure that a one litre sample of fuel may be taken from the car at any time during the Event.
Except in cases of force majeure (accepted as such by the stewards of the meeting), if a sample of fuel is required _after_a_practice_session_ the car concerned must have first been driven back to the pits under its own power.”
(13 May 22:05)
To nie jest moją ambicją. Fakt jest taki ,że kara była z kapelusza i będąc konsekwentnym należałoby nią dzielić także po-wyścigowych stopowiczów.
(13 May 22:14)
Przeczytałeś wreszcie ten przepis czy potrzebujesz żeby Ci go wytłumaczyć?
(13 May 22:17)
Człowieku przeczytałem ten przepis jeszcze przed Tobą i kończę na ten temat dyskusję bo widzę ,że z kultury osobistej masz takie same braki jak z czytania ze zrozumieniem i z angielskiego.
(13 May 22:22)
Nie, no oczywiście, jeżeli przepis wyraźnie mówi, że liter paliwa trzeba dowieźć do boksów _podczas_sesji_treningowych_i_kwalifikacyjnych_ a w pozostałym czasie (czytaj w dniu wyścigu) wystarczy że ten liter zostanie w baku, to należy ukarać tych którzy po wyścigu zgodnie z regulaminem zachowali liter w baku i zaparkowali na torze.
I jeszcze się dziecko obraziło 😀
(13 May 22:30)
Gdzie masz tam coś napisane o sesji kwalifikacyjnej?
To mój ostatni post. Nie musisz odpowiadać…
Na to poprzednie pytanie gdzie jest napisane ,że kierowca jest dyskwalifikowany też nie musisz…
(13 May 22:38)
Tak jak się spodziewałem: brak Ci wiedzy, że w regulaminach kwalifikacje to Qualifying Practice Session, panie “czytałem regulamin zanim go FIA napisało” 😀
Dobra rada: nie ośmieszaj się więcej.
(13 May 12:44)
A swoją drogą, taki hałas o cztery półlitrówki?
(13 May 19:15)
swoją drogą zastanawiam sie dlaczego nie skonstruowali zbiornika tak aby zawsze ten litr z okładem pozostawał (był nienaruszalny przez pompę) drugie dno albo coś takiego
(13 May 20:11)
Jakby był nienaruszalny przez pompę to nie byłby częścią układu paliwowego i zespoły w teorii mogłyby nalać regulaminowego paliwa na próbkę a kombinować z tym wtryskiwanym do silnika.
(13 May 22:41)
Piootrek, coś Ci wyjaśnię, bo widzę nie czaisz. Sesja kwalifikacyjna także jest uważana za sesję treningową (dokładnie w/g regulaminu- qualifying practice session).
(13 May 22:59)
No. A na dodatek – na nieszczęście Lewisa – wachlarz kar to stewardzi mogą stosować za naruszenie regulaminu sportowego, a nie technicznego. Przy technicznym, cóż, spełnia albo nie spełnia.