Czy Massa rzeczywiście stracił szybkość?
Tocząca się od pewnego czasu dyskusja, dotycząca słabych wyników Felipe Massy nie dawała mi spokoju. Do fotela brazylijskiego kierowcy przymierzono już kilku, jak nie kilkunastu kierowców, mimo, że zespół zapewnia o pełnym wsparciu dla swojego kierowcy. Czy rzeczywiście Massa tak mocno obniżył loty, że w najbliższym czasie może liczyć jedynie na wypowiedzenie?
Przystępując do rozwikłania tej zagadki byłem przekonany, że Massa wcale nie prezentuje się gorzej niż w dwóch poprzednich sezonach, a obraz sytuacji jest nieco przekłamany przez możliwości bolidu oraz spłaszczenie stawki. Próbując odpowiedzieć na pytanie, czy Brazylijczyk rzeczywiście stracił na szybkości w stosunku do swojego partnera z zespołu przygotowałem szczegółowe zestawienie wyników z trzech ostatnich sezonów.
Wyniki sesji kwalifikacyjnych Felipe Massy zestawiłem z osiągnięciami Fernando Alonso, a ich różnica została zapisana w poniższej tabeli. W sytuacji, kiedy jeden z kierowców nie docierał do ostatniej części czasówki brałem pod uwagę wyniki uzyskiwane w Q2. Plus przed czasem oznacza stratę Massy do Alonso, a minus odpowiada sytuacji odwrotnej.
2010 | 2011 | 2012 | |
---|---|---|---|
Bahrain | -0.366 | +0.509 | |
Australia | +0.726 | +0.625 | +1.003 |
Malezja | +0.239 | +0.449 | +0.352 |
Chiny | +0.267 | +0.026 | +0.273 |
Hiszpania | +0.648 | +0,934 | +0.508 |
Monako | No time - Alonso | +0.394 | |
Turcja | -0.412 | +0.708 | |
Kanada | +0.717 | +0.218 | |
Europa | +0.048 | +0.081 | |
Wielka Brytania | +0.746 | +0.608 | |
Niemcy | +0.497 | +0.468 | |
Węgry | +0.344 | -0.015 | |
Belgia | -1.127 | -0.997 | |
Włochy | +0.413 | +0.347 | |
Singapur | No time - Massa | +0.926 | |
Japonia | +0.502 | -0.082 | |
Korea | +0.825 | -0.149 | |
Brazylia | +0.122 | +0.477 | |
Abu Dhabi | +0.210 | +0.078 | |
Indie | +0.603 |
Pierwsze, co rzuca się w oczy to zdecydowana przewaga Alonso w bezpośrednim pojedynku. W sezonie 2010 Massa wygrywał tylko trzy razy, a w kolejnym cztery. W obecnym sezonie jest już 5:0 dla Hiszpana i nie zanosi się na szybkie zmiany. Średnia strata Massy do Alonso w kwalifikacjach w dwóch poprzednich sezonach wynosiła odpowiednio: 0.449 sekundy w 2010 roku, 0.433 sekundy w 2011. W tym sezonie ten współczynnik jest nieco gorszy, bo wynosi 0.543 sekundy.
Powyższe zestawienie nie jest w pełni miarodajne, bo za nami dopiero pięć wyścigów. W trakcie sezonu różnica pomiędzy kierowcami może ulec zmianie, choć podejrzewam, że będzie oscylować w okolicy pół sekundy. Średnia strata do Alonso w kwalifikacjach w zestawieniu z poprzednimi sezonami wzrosła zaledwie o 0.1 sekundy. Sprawdziłem, jak mocno zmieniłby się pozycje Massy w kwalifikacjach, gdyby jego strata do Alonso pozostała na poziomie poprzednich sezonów i okazało się, że nie miałoby to żadnego wpływu.
Wygląda na to, że Massa nadal prezentuje bardzo zbliżony poziom do tego, który obserwowaliśmy w dwóch poprzednich sezonach. Na niekorzyść Brazylijczyka działa bardzo wyrównana stawka i sytuacja, w której niewielkie różnice w czasach mają ogromny wpływ na zajmowane pozycje. Nie pomaga również mocna osobowość Fernando Alonso oraz jego ogromny talent, pozwalający pokryć brak tempa F2012. Wiele osób postawiło już na Massie krzyżyk, ale paradoksalnie, to co jest teraz jego największą zmorą może okazać się bardzo pomocne, w sytuacji kiedy Brazylijczyk poprawi swoje wyniki – nawet nieznacznie.
(24 May 13:59)
…..”Fernando Alonso oraz jego ogromny talent”…..
I o to właśnie chodzi. Masa nie ma takiej zdolności. Spłaszczona stawka sprawia że nie lubi jeździć w tłoku ?? czy sobie z nim nie potrafi radzić?? Nie usprawiedliwiałbym go tym. Takie same warunki mają pozostali kierowcy. Może trochę szczęścia mu brakuje lub tej iskry z poprzednich sezonów (2008) Nie byłem nigdy fanem jego jazdy.
(24 May 14:15)
Gdyby do tabelki jeszcze dodać różnice +/- w pozycjach między nimi obraz byłby lepszy 😉
(24 May 15:24)
On już nie jest tym samym kierowcom co kiedyś, a z resztą zawsze był tym drugim. Wiem, że Ferrari to team w którym nie ma równouprawnienia. Jest wyraźny lider i jego giermek, który ma przepuszczać lidera bo ten jest “faster than you” ale nie rozumiem czemu trzymają tak słabego giermka? Przecież prawie każdy chciałby dla nich jeździć. Co prawda nie wszyscy byli by tak grzeczni i potulni będąc traktowani jako giermek, ale pewnie paru lepszych od Massy by się znalazło. Z tak słabym kierowcą nr. 2 nigdy nie zdobędą mistrzostwa konstruktorów. Także trzymam kciuki za to, że Felipe niebawem opuści F1 na dobre, a w jego miejsce wskoczy nowy lepszy giermek.
(24 May 15:26)
błąd w pierwszym zdaniu. Miało być kierowcą zamiast kierowcom.
(24 May 19:14)
Tylko, że czasu pojedynczych kółek nic nie znaczą. Liczy się tempo wyścigowe i wyniki tegoż. A tutaj Massa jest miażdżony przez Fernando. 61:2 mówi wszystko.
(24 May 21:34)
taa… 61… skąd???
i nie zapominaj, że w wyścigu zawsze “Fernando is faster…”
(24 May 21:31)
Szybkosci moze nie, ale najpewniej stracil jaja. Splot kilku okolicznosci na przestrzeni lat sprawil, ze przykro sie na jego poczynania patrzy. Jednak mimo to, chcialbym zobaczyc go poza obecnym, bardzo negatywnym kontekstem(zespolem). Chyba, ze on juz tego nie potrzebuje.
(24 May 21:54)
Ja powiem tak, to ferrari traci szybkość nie kierowcy. Bolid ferrari jest specyficzny, pamiętam jak Fisichella w 2009 wycisnął z Force India 2 miejsce, w Renault wcześniej jeździł jeszcze lepiej, i w momencie kiedy przesiadł się do ferrari, całkowicie się pogubił. Zastanawiałem się wtedy czy czasem bolid Force India nie jest lepszy (szybszy) od ferrari. Alonso też od razu w ferrari nie jeździł dobrze. Teraz zastanawiam się jakie wyniki by miał Alonso czy Massa w Lotusie, Rbl, czy McLarenie. Trzeba brać też pod uwagę że wiecznie się mistrzem nie będzie, na mistrza zawsze jest taka presja wywierana, że w końcu się wypala (wystarczy spojrzeć na skoki narciarskie, Małysz, Ahonen, Ammann) dlatego wielkimi mistrzami są Ci którzy na szczycie są wiele sezonów jak Senna, czy Schumacher
(25 May 00:06)
Alonso od razu w Ferrari nie jeździł dobrze? O czym ty chłopie piszesz?
(25 May 06:25)
Każdy bolid ma inna specyfikacje i nie da się ot tak przesiąść do innego i jeździć dobrze.
PS. Sugerujesz, że Małysz nie był na szczycie przez wiele sezonów? Wydaję mi się, że jesteś w błędzie.
(25 May 08:16)
Sugeruję że Małysz był wielkim mistrzem, ale mimo iż każdy pragnąłby jego dalszych sukcesów to wyniki były inne. Massa też ma lepsze i gorsze sezony, ale bardziej trzeba się przyjrzeć formie ferrari, bo wydaje mi się że nie tylko od tego sezonu ferrari ma gorszy bolid.
(25 May 14:39)
Można by więc wywnioskować, że Schumacher był mistrzem bo teraz jego wyniki są marne. Jeździ tylko dlatego, że sprawia mu to frajdę ale nie ma już tego błysku w oku co za czasów świetności.
Massa zawsze był “delikatnym” kierowcą, który ma problemy ze zmuszeniem opon do optymalnego działania. Słaba aerodynamika bolidu Ferrari mu tego nie ułatwia więc ma problemy. Liczę, że jak wyścig odbędzie się na torze z bardziej “opornym” asfaltem to pójdzie mu lepiej.
Najbardziej zawiodłem się rok temu w Turcji. Felipe zawsze był wysoko w kwalifikacjach a rok temu jakby zapomniał ten tor.
(25 May 09:53)
Stawka się zacieśniła. Tylko MASsA został(a) w poprzednim sezonie z czasami. A na poważnie, to od czasu słynnych słów (“Fernando is faster …”) obserwuję jakby załamanie formy Massy. Mozliwe że wcześniej także przegrywał, ale teraz jeżdżą jakby w innej lidze. W tym sezonie takie słowa nie byłyby już nawet potrzebne.
(25 May 14:49)
Wygląda na to, że większość i tak nie patrzy na tabelkę i wyliczoną średnią tylko wystawia ocenę subiektywną.
(25 May 16:14)
No bo skoro jest ustalony lider i jego giermek to po co na nie patrzeć? 😉
(25 May 17:39)
Lol Alonso zle jezdzil na poczatku w ferrari? A kto wygral w nim swoj 1 wyscig?
(25 May 18:22)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Fernando_Alonso zobacz sobie wyniki z 2010 kiedy zaczynał w ferrari a 2011 😛
(25 May 18:50)
No więc w Ferrari zaczął od zwycięstwa. To faktycznie słabo mu szło na początku. Czytasz polecane przez siebie strony, na dobry początek?