Kreatywność inżynierów
Wielokrotnie przekonaliśmy się, że duże pieniądze nie gwarantują sukcesu. Czynnik ludzki nadal dominuje i właśnie dzięki temu możemy oglądać tak dramatyczne wyścigi, jak ten ostatni w Walencji. W świecie, w którym zbliżone materiały oraz technologie są dostępne dla (prawie) wszystkich zespołów, to pomysły inżynierów decydują o zwycięstwie lub porażce.
W Walencji mieliśmy dwa doskonałe przykłady, pokazujące jak osiągnąć przewagę nad konkurencją, nie wydając przy tym wielkich pieniędzy. Zacznę może od Red Bulla, bo przebiegłość, jaką wykazał się Adrian Newey jest godna najwyższej uwagi i wcale nie mam na myśli nowego pakietu aerodynamicznego. Na kierownicy RB8 pojawił się nowy przycisk, za pomocą którego kierowca informuje zespół o stanie opon. Zmiana położenia pokrętła TYRE w dyskretny sposób przesyła informację dla zespołu, który na bieżąco może kontrolować przebieg wyścigu, bez konieczności prowadzenia komunikacji, kanałem słyszalnym dla wszystkich. Proste, a jednocześnie genialne.Kolejny przykładem jest pomysłowość inżynierów zespołu Caterham, którzy jak wiadomo nie mają do dyspozycji tak wielkiego worka pieniędzy jak większość zespołów w stawce. Zamiast sensorów laserowych, monitorujących pracę opon, zespół podczas piątkowej sesji treningowej wykorzystał piankę używaną przez florystów do tworzenia kompozycji kwiatowych. Zadaniem miękkiej pianki, przymocowanej do górnej części wlotu powietrza hamulców było wyznaczenie stopnia odkształcenia opony. Miękka pianka odkształcała się w kontakcie z oponą, a jej ostateczna forma będzie niezmiernie pomocna w procesie projektowania nowych wlotów powietrza. Całkowity koszt operacji – 3 funty.
Obie ciekawostki były dyskutowane we wczorajszym “The Flying Lap”, do którego obejrzenia w całości serdecznie zapraszam.
(28 Jun 11:45)
W ostatnich latach i tak decydujący wpływ na formę zespołu miała wielkość budżetu. Im bardziej kreatywny inżynier, tym więcej pomysłów ma i pracuję w najlepszych ( zamożnych) zespołach. To ,że ten sezon jest taki bardzo wyjątkowy, związane jest z dziwnymi oponami pirelli.
Co ten wynalzek może dać RBR ? Jedno pstryknięcie oznacza ,że ok , dwa ,że nie ok. Nie po to zespoły mają superczułe detektory, aby opierać się na skąpych informacjach kierowcy. Tym bardziej ,że moment zużycia gum jest bardzo wąski.
(28 Jun 20:31)
Informacja może i skąpa ale czasem odczucia kierowcy są wiecej warte niż wskazanie detektorów…
(28 Jun 15:36)
rozumiem, ze to nie jest nowy switch, tylko rozszerzona funkcjonalnosc poprzedniego?
http://www.diecastlegends.com/diecast-brands/amalgam/red-bull-rb8-steering-wheel-2012-1-1.html
ta kopia fajery z tego sezonu ma w tym miejscu regulacje ustawien deszczowych, ktore zdaje sie pozostaly w nowej wersji.
(28 Jun 19:01)
“Całkowity koszt operacji – 3 funty”. Genialne podsumowanie 😀 Liczy się pomysłowość i efekt jaki zostanie uzyskany. A jeżeli ktoś wyda 3 funty na coś za co inny zespół 5000 lub więcej funtów to tylko jego zysk. Brawo dla Caterhama 🙂