Lotus: W pogoni za zwycięstwem
Lotus bez wątpienia zbudował w tym sezonie samochód, który pozwala kierowcom walczyć o najwyższy stopień podium. Podczas niedzielnego występu zarówno Grosjean jak i Raikkonen mieli swoje szanse, jednak nie udało się ich zamienić na zwycięstwo. Dlaczego? Na to pytanie postaram się odpowiedzieć w dalszej części tego wpisu.
Kluczem do zwycięstwa na Węgrzech jest dobra pozycja startowa. Długie zakręty toru Hungaroring sprawiają, że bardzo trudno utrzymać dobre tempo jadąc tuż za tylnym skrzydłem rywala. Utrata docisku spowodowana brudnym powietrzem jest ogromna i nie pozwala na zajęcie dobrej pozycji przed wyjazdem na prosty odcinek toru. Jeśli tempo samochodów jest zbliżone to szansą na wyprzedzenie może być jedynie rozsądna strategia i dobrze wykonany pit stop.
Hamilton świetnie wykorzystał swoją szansę i można było odnieść wrażenie, że na żadnym etapie wyścigu jego pozycja nie była zagrożona. Patrząc na czasy poszczególnych okrążeń widać pewną powtarzającą się sekwencję. Kierowcy Lotusa dysponując szybszym samochodem byli w stanie zbliżyć się do Hamiltona i zaatakować.
Okrążenie 23: +1.367
Okrążenie 24: +0.973
Okrążenie 25: +1.749
…
Okrążenie 30: +1.142
Okrążenie 31: +0.978
Okrążenie 32: +1.319
…
Okrążenie 36: +1.285
Okrążenie 37: +0.778
Okrążenie 38: +0.962
Okrążenie 39: Grosjean zjeżdża na zmianę opon
Okrążenie 17: +14.932
…
Okrążenie 46: +4.423
Okrążenie 47: +3.549
Okrążenie 48: +3.031
Okrążenie 49: +2.670
Okrążenie 50: +1.914
Okrążenie 51: +1.303
Okrążenie 52: +0.963
Okrążenie 53: +0.976
Okrążenie 54: +0.947
Okrążenie 55: +0.879
Okrążenie 56: +1.089
Okrążenie 57: +0.968
Okrążenie 58: +1.170
Okrążenie 59: +0.921
Okrążenie 60: +1.080
Okrążenie 61: +0.817
Okrążenie 62: +0.968
Okrążenie 62: +0.800
Okrążenie 63: +0.962
Okrążenie 64: +0.928
Okrążenie 65: +1.062
Kolejne okrążenia to strata powyżej jednej sekundy
Powyższe zestawienie pokazuje przede wszystkim, że Lotus w warunkach wyścigowych nie ma sobie równych. Tempo Raikkonena w drugiej części wyścigu było fenomenalne. Po założeniu używanych opon wykonanych z pośredniej mieszanki (45) potrzebował jedynie sześciu okrążeń, aby odrobić trzy i pół sekundy i znaleźć się w strefie DRS Hamiltona. Warto wspomnieć, że Brytyjczyk dysponował w tym momencie oponami o zbliżonym przebiegu (Pn(40)). Również miękka mieszanka dobrze współpracowała z samochodami Lotus, bo to na niej Grosjean trzykrotnie zbliżał się do Hamiltona, a Raikkonen na bardzo zużytym zestawie pojechał pięć bardzo szybkich kółek, co pozwoliło mu po ostatniej zmianie powrócić na tor na drugim miejscu. Przy okazji Fin na 41 okrążeniu uzyskał swój najlepszy czas wyścigu (1:25.728).
Kolejny wniosek, jaki ciśnie się na usta to różnica doświadczenia pomiędzy kierowcami Lotusa. Grosjean nie był w stanie utrzymać się w strefie DRS Hamiltona, co Raikkonenowi nie sprawiało większych problemów. Francuz odrabiał dystans do Hamiltona, ale tuż po tym jak wjeżdżał w strugę brudnego powietrza zaczynał mocno tracić. Grosjean cisnął choć szanse na wyprzedzenie w bezpośrednim pojedynku były małe, natomiast Raikkonen czaił się w bezpiecznej odległości czekając na choćby najmniejszy błąd Hamiltona. Choć Eric Boullier zapewnia, że zespół ma dwóch pierwszych kierowców, to Raikkonen powoli urasta do roli lidera. Nie przemawia za tym “widzimisię” szefostwa, ale osiągane wyniki i mimo ogromnej sympatii do Francuza jestem w stanie taki obraz zaakceptować.
Lotus, aby realnie myśleć o zwycięstwie musi poprawić swoje tempo kwalifikacyjne, o czym Raikkonen mówi już od dłuższego czasu. Inwestycja w nowe urządzenie, współpracujące z systemem DRS wydaje się być krokiem w dobrym kierunku, mimo, że w przyszłym sezonie będzie ono zakazane. Jeśli w danych zebranych podczas wolnych treningów jest choćby 0.1 sekundy zysku na okrążeniu, to w przypadku Lotusa może być to przełamanie granicy pomiędzy zwycięstwem, a porażką. Praca mechaników wyścigowych również pozostawia wiele do życzenia. Niezależnie od tego Raikkonen jest już dziś w nielicznym gronie kandydatów do mistrzostwa.
Swoje loty znacznie obniżyli kierowcy zespołu Red Red Bulla, co może być wynikiem niekorzystnych dla zespołu decyzji podjętych przez FIA. Spadek formy był widoczny nie tylko w kwalifikacjach, ale również podczas wyścigu. Vettel, który w Walencji był szybszy od całej reszty o półtorej sekundy na okrążeniu ukończył wyścig na czwartej pozycji i to głównie dzięki zmianie strategii w końcówce wyścigu. Webber, który wykonał podobny manewr nie miał tyle szczęścia, bo po zmianie trafił na dobrze dysponowanego w niedzielę Sennę. Kierowcom zespołu z Milton Keynes wyraźnie czegoś brakowało…
Stefano Domenicali określił występ swojego zespołu jako ograniczenie strat. Alonso, który przez trzy poprzednie weekendy wyścigowe nie schodził z podium musiał zadowolić się jedynie piątym miejscem. Na szczęście dla Hiszpana, Webberowi poszło jeszcze gorzej. Niezadowolony ze swojego występu może być również Felipe Massa, który po lekkiej zwyżce formy w Niemczech wrócił do poziomu prezentowanego w poprzednich wyścigach. Dla Brazylijczyka każdy punkt zdobyty w tym i kolejnych wyścigach może być na wagę kontraktu, niezależnie od tego czy prawdą są plotki o niewykorzystanej przez zespół Ferrari opcji przedłużenia współpracy (zawartej w obecnej umowie). Massa, w mojej ocenie, nadal jest na pierwszej pozycji do objęcia fotela w Ferrari, głównie dzięki Webberowi i Buttonowi, którzy odmówili podjęcia współpracy z włoską stajnią.
Mocno poirytowany z powodu strategii był Jenson Button. Z komunikatów wymienianych pomiędzy kierowcą i jego inżynierem wynika, że zespół dwukrotnie namawiał Brytyjczyka do zmiany strategii. Pierwsza propozycja przejścia do planu “B” spotkała się z delikatną odmową. Przy drugiej próbie kierowca wyraził zgodę i jak się później okazało była to nienajlepsza decyzja. Jazda na trzy pit stopy mogłaby dać dobry efekt, gdyby kierowca po wyjeździe z alei serwisowej miał przed sobą wolny tor. Button mimo dobrej pracy mechaników wyścigowych utknął za wolniejszymi rywalami.
Tegoroczne GP Węgier było również bardzo ciężkim wyścigiem dla Mercedesa. Schumacher pogrzebał swoje szanse już na starcie wyścigu. Młodszy z dwójki Niemców również nie zaprezentował się najlepiej. Po słabych kwalifikacjach (13) Rosberg, dzięki dobrej strategii, był w stanie wywalczyć jeden punkt, ale to zdecydowanie za mało, aby Mercedes mógł ze spokojem udać się na wakacyjną przerwę.
Wyjątkowo słabo spisali się kierowcy Toro Rosso i z wyścigu na wyścig ich przewaga nad mocno cisnącym Caterhamem zaczyna topnieć. W tym przypadku nie tylko kierowcy ponoszą odpowiedzialność za obecny stan rzeczy. Siostrzana stajnia Red Bulla wydaje się mieć problem z rozwojem bolidu, a odejście Giorgio Ascanelli sugeruje, że w szeregach zespołu nie dzieje się najlepiej.
(01 Aug 12:05)
Nie chcę wyjść na grammar nazi, ale zdanie “Grosjean zjeżdża do pit stopu” nie ma sensu (i to nie jest pierwsze użycie tej konstrukcji na tym blogu). Grosjean zjeżdża na pit stop, albo (lepiej) Grosjean zjeżdża do alei serwisowej.
Poza tym fajna analiza.
(01 Aug 12:15)
Zmieniłem – by czytało się lepiej… wszystkim.
(01 Aug 17:52)
Pit stop to nie miejsce a czynność. Zjechać można do alei albo pit lane. Dosyć powszechny w Polsce błąd rzeczowy.
(01 Aug 12:50)
Romain Grosjean – “Walczyłem z Lewisem o prowadzenie przez pierwsze dwa przejazdy, jednak później utknąłem za Michaelem, który nie zwracał uwagi na niebieskie flagi”.
Kimi Raikkonen – “Mój start nie był zły, jednak później miałem problem z KERS i straciłem pozycję na rzecz Fernando”
Jenson Button – “Po pierwszym pit stopie mogłem nawet cały czas widzieć liderów – byliśmy więc cały czas całkiem blisko. Wtedy zdecydowaliśmy się wybrać strategię trzech zjazdów”
(01 Aug 15:51)
“Vettel, który w Walencji był szybszy od całej reszty o półtorej sekundy na okrążeniu …”
Jak się ma to do tezy o przewadze Lotusa w trakcie wyścigu? Wiem, że od tego czasu zakazano ich specjalnych mapowań silnika ale nie sądzę żeby im to dawało aż 1,5sek na kółku.
A może po prostu na niektórych torach Lotusowi idzie lepiej i tyle.
(01 Aug 20:20)
Nie, zwyczajnie Vettel nie miał przewagi 1,5 sekundy na okrążeniu. Szacując można mówić o 0,3-0,4 dziesiątych, choć było sporo okrążeń gdy obaj już w czystym powietrzu jechali takim samym tempem. Skala przewagi RB w Walencji to mit wielki jak azja.
(01 Aug 17:14)
Głównym problemem Lotusa nie jest tempo kwalifikacyjne a tempo mechaników w Pit Stopie Grosjeanowi wymieniają w ponad 4s. a za chwilę przyjeżdża Kimi i zmieniają mu w 3s.
(01 Aug 19:43)
Nie, zebym sie specjalnie czepial, ale zwrotow “mimo ze” “jako ze” itp nie rozdzielamy przecinkiem, przecinek stawiamy przed nimi, a to nie pierwsza taka drobna wpadka. Niby detal, a jednak moze warto zwrocic uwage 😉 Do milego.
(01 Aug 20:00)
sami poloniści czytają ten artykuł? Jak nigdy wiele tu uwag. Btw. Art dobry, szczególnie jego ostatni akapit. Liczę, że w drugiej części sezonu CT jeszcze mocniej przyciśnie i powalczy o jakiś pkt, albo chociaż regularne wygrywanie z STR
(01 Aug 21:06)
Zwyczajnie kolejny raz widze ten sam blad to zwracam uwage a pewnie sie wiecej nie powtorzy. I czytac sie bedzie milej, i nikt sie nie przyczepi o to do autora w przyszlosci.
(02 Aug 18:36)
ATARU- nie żebym się czepiał hehe ale policzyłeś ile masz błędów w swojej wypowiedzi.
(04 Aug 13:12)
Ja nie jestem publicysta. Poza tym jak sie zwraca komus uwage, ze zwrocil uwage nie stawiajac ogonkow to chociaz sam te jedna linijke mogles napisac bezblednie, co Cie przeroslo. I tak mozna sie przerzucac wycieczkami osobistymi.
(01 Aug 20:11)
Te dwa akapity kolidowałyby ze sobą, ale mimo wszystko po mianowaniu Raikkonena na lidera, w kolejnym akapicie o kłopotach kwalifikacyjnych, wypadałoby wspomnieć iż są to kłopoty głównie Raikkonena. Bardziej Raikkonena niż zespołu, na brakach którego w odwrotnym ujęciu się skupiłeś. Tego wymaga rzetelna i obiektywna analiza- musi czasami boleć.
Warto też zapoznać się z czasami pobytu w alei serwisowej kierowców. Warto byłoby przestać wieszać psy na “pracy mechaników”.
(02 Aug 08:35)
Mam ciekawą a nieco optymistyczną jak i persymistyczną liste startowa na sezon 2013 🙂
Jeśli pan Redaktor chciałby poznać to zostawiam mój numer GG 9824192
(02 Aug 08:49)
Czekam z zainteresowaniem – f1talks.pl@gmail.com
(02 Aug 18:39)
Kimi>Ferrari,Felipe>Lotus RK>tester tylko gdzie?
(02 Aug 21:19)
Raczej się mylisz 😀
Może Redaktor opublikuje moją wersje to bedzie ciekawie 😛
(02 Aug 22:27)
Kimi>Ferrari,Felipe>Lotus RK>komentator w polsacie zamiast Zientarskiego
(02 Aug 22:28)
Sam sobie odpowiem zanim mnie wszyscy tu zjedza to byl zarcik z RK.