Twittergate: Button zaskoczony i rozaczarowany

Zwycięzca niedzielnego wyścigu na torze Spa odniósł się do postawy swojego młodszego partnera z zespołu, który w niedzielny poranek opublikował na Twitterze zapis telemetrii z obu samochodów. Button w wypowiedzi dla Guardiana nie kryje swojego rozczarowania.

Tak ciężko pracowaliśmy nad poprawieniem samochodu i utrzymaniem tych informacji w sekrecie i na wyłączność. Nie chciałem, żeby znalazły się na Twitterze. To była pełna telemetria z kwalifikacji. To nie dotyczyło jedynie tylnego skrzydła. Byłem bardzo zaskoczony i zawiedziony.

Button zasugerował również, że pretensje Hamiltona wyrażone na Twitterze są w dużej mierze nieuzasadnione.

Fragment o czasie na prostej nie jest tak istotni dla mnie. Powinien odzyskać go w zakrętach, bo miał zdecydowanie więcej docisku. Mimo tego i tak byłem o 0.8 sekundy szybszy od niego.

Na koniec warto zastanowić się nad wagą opublikowanych informacji. Czy rzeczywiście zdjęcie opublikowane przez Hamiltona może pomóc konkurencji? Obawiam się, że może i potwierdzają to kolejni szefowie zespołów. Jeden z nich w rozmowie z Autosportem określił informacje mianem “złotego pyłu”. Button jest chyba jedyną osobą w McLarenie, która nie bagatelizuje powagi sytuacji, ale z drugiej strony nie ma się co dziwić, bo obecne ustawienia samochodu wydają się mu wyjątkowo odpowiadać.

Warto również przeczytać fragment artykułu Davida Coultharda, opublikowanego na łamach “The Telegraph”.

Wyciek wrażliwych informacji, danych zespołu można w najlepszym wypadku nazwać zawstydzającym. Zespoły czynią wiele starań, aby takie dane chronić.

Pamiętam, że kiedyś, w poniedziałkowe poranki przegrzebywano kosze na śmiecie konkurencyjnych zespołów, w poszukiwaniu zapisów telemetrii. Dziś każdy dysponuje niszczarką i używa zaawansowanych narzędzi do ochrony komputerów.

McLaren nieco bagatelizuje wartość informacji, ale rywale mogą choćby zobaczyć dokładnie, w których fragmentach toru nowe skrzydło spisywało się lepiej od starego.

Zespoły używają różnego rodzaju wyszukanych narzędzi takich jak GPS czy analiza dźwięku – możliwe jest ustalenie, kiedy silnik jedzie z w pełni otwartą przepustnicą – aby określić gdzie zyskują i gdzie tracą czas do rywali. To pomoże im lepiej zanalizować zebrane informacje.


Zdjęcie w miniaturze wpisu – Action Images