Nierozwiązana zagadka McLarena
Martin Whitmarsh w wywiadzie udzielonym telewizji Sky przyznał, że ekipa McLarena nadal nie ustaliła bezpośredniej przyczyny usterki, która zatrzymała Jensona Buttona na torze podczas GP Włoch. Przypomnę jedynie, że jadący na drugiej pozycji Brytyjczyk musiał zaparkować swój bolid na poboczu, kiedy na 19 okrążeń przed końcem wyścigu silnik w jego bolidzie przestał pracować. Inżynierowie w Woking dokładnie sprawdzili układ paliwowy i nie stwierdzili żadnego problemu, który mógł spowodować odcięcie dopływu paliwa do silnika.
To bardzo niezwykłe zdarzenie w całej mojej karierze. Wiemy jedynie, że na pokładzie bolidu znajdowało się 50 kilogramów paliwa, ale nie znalazły się tam gdzie chcieliśmy – np. w silniku.
Bolid, którym button będzie rywalizował w zbliżającym się GP Singapuru otrzyma całkowicie nowy układ paliwowy, aby uniknąć powtórki. Mimo wszystko szef McLarena nie jest zadowolony z obrotu sytuacji, bo zespół w ciągu ostatnich kilku lat był w stanie dogłębnie zbadać i wyjaśnić każdą awarię, która wydarzyła się na torze. Tym razem zagadka może pozostać nierozwiązana.
(17 Sep 15:42)
Wystąpił cud. Pompa działa, przewody są drożne, wtryskiwacze są sprawne, zasilanie pompy jest, ECU się nie zawiesił…
Zaiste ciekawe.
(17 Sep 18:18)
Ziemniak czy paczka cukru? 🙂
(17 Sep 18:23)
Musi być ziemniak, bo z paczką cukru to ściema.
(18 Sep 07:06)
Mylisz się cukier to nie ściema. Oczywiście nie w tym przypadku, ponieważ wtedy znaleźliby “usterkę” 🙂
(18 Sep 07:57)
Nie mylę się, cukier to ściema. Chociażby dlatego, że widziałem na własne oczy taką zemstę. Zaraz po wykonaniu zemsty samochód przejechał 500km w warunkach oesowych i nic się nie stało. A silnik był tak kombinowany, że na odjęciu gazu pluł ogniem.
Cukier to ściema z prostego powodu- po pierwsze musiałbyś go wsypać z 10 kilo żeby zatkać smok od pompy, filtr paliwa, albo wtryskiwacze.
Po drugie chociaż cukier nie rozpuszcza się w benzynie to rozpuszcza się podczas wybuchu mieszanki.
I nie próbuj oszukiwać fizyki twierdząc, że coś się stanie.
Ziemniak to identyczna ściema. Różnica dla mnie jest tylko taka, że wciskania ziemniaka do wydechu nie widziałem na własne oczy.
(18 Sep 08:22)
http://mythbustersresults.com/episode15
(18 Sep 08:35)
Rozpuszcza podczas wybuchu mieszanki ? Pierwszy raz słyszę żeby coś rozpuszczało w reakcji spalania. Dziwną fizykę uprawiacie.
(18 Sep 10:52)
Heh zawsze się czegoś fajnego dowiesz , kiedy jest taki temat poruszany. Cukier naprawdę może unieruchomić silnik. W rajdówce palącej kilkadziesiąt litów na 100 km , trudno to zrobić. Jednak w dieslach bądź w samochodach z gaźnikiem, nie powinno być już tym problemu. http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2175034.html – przypadek z życia wzięty. Nawet benzyniaki nie są odporne Najczęściej zatyka się pompa jak napisał kolega @human ;). Benzyna reaguję z cukrem, tworząc taki żel, jest to proces rozciągnięty w czasie i trzeba trochę poczekać aby dało efekt.
@Bartoszcze
Metoda badań pogromców mitów jest bardzo dyskusyjna. Niektóre z tych mitów można byłoby obalić na kartce papieru, a do nie których podchodzą za bardzo entuzjastycznie. Lepiej byłoby gdyby sprawdzali najpierw na komputerze, a potem empirycznie.
(18 Sep 13:37)
Fracky, w czasie wybuchu mieszanki zachodzi reakcja egzotermiczna. Cała mieszanka w silniku wyczynowym rzadko sie spala (przynajmniej rajdowym, pewnie w F1 cała), więc spokojnie ten cukier, który się nie spali się rozpuści. To nie jest żadna dziwna fizyka.
(18 Sep 13:39)
P.S. Fracky- w redakcji Auto- Świata wsypali do baku 1.5kg cukru i nic się nie stało.
Naprawdę nie wiem, ile trzeba by wsypać tego cukru żeby zatkać smok, ale pewnie kilka kilogramów, co najmniej. Nie do zrobienia na szybko i komuś na złość.
A silników gaźnikowych to się już chyba nie używa 😉
(18 Sep 14:29)
@Human
Ciężko mówić o fizyce w przypadku kiedy i spalanie i rozpuszczanie, to procesy raczej chemiczne :). To czy cukier się rozpuści po zapłonie dla silnika jest raczej mało istotne. Jest jeszcze reakcja endotermiczna, która może związać paliwo z cukrem, tworząc żel o którym mówiłem.
Czytałem kilka eksperymetnów i jakoś nigdy nie pisał co się stało po kilku dniach. Zazwyczaj opisuję się stare złomowane samochody. A problemy występują po paru dniach jeżdżenia. W nowych samochodach z racji,bardziej ekonomicznych wymagań, wszystko jest mniejsze i ciaśniejsze ( wtryski, filtry , pompa ) , więc nawet drobne zanieczyszczenie może spowodować zator. Np. Renault Master II 2000 r zapychał mi się filtr paliwa co dwa miesiące kiedy jeździłem na Bioester 😉
(18 Sep 14:37)
Ale my o samochodach rozmawiamy, a Ty z Renault… 😀
(18 Sep 18:48)
Ha ha – dobre :D. Nie miałem za bardzo duzo styczności z Renault po za wspomnianym Masterem ale nie mogę narzekać na to auto – szczególnie zimą, bo trzymało się na lodzie jakby miało potrójny dmuchany dyfuzor 😉
(17 Sep 16:05)
To na pewno sprawka Hamiltona…
(17 Sep 16:17)
W F1 nie ma miejsca na teorie spiskowe bo to najbardziej uczciwy i dżentelmeński sport na Świecie przykładem może być bohaterska postawa RedBulla w 2011 w przypomnieniu Webberowi jak się startuje.
(18 Sep 14:14)
kubica miał kiedyś założone lewą oponę na prawą stronę a prawą na lewą …. W F1 blondynki nie pracują więc ….