Coanda tylko dla Raikkonena
Dyrektor techniczny zespołu Lotus, James Allison podczas konferencji prasowej po wyścigu poinformował, że nowy układ wydechowy będzie wykorzystywany w dalszej części weekendu wyścigowego. Dane zebrane podczas pierwszych dwóch sesji treningowych są obiecujące, ale system nadal wymaga wiele pracy.
“Tak myślę [że będziemy go używali]. Jeszcze nie podjęliśmy decyzji, ale uważam, że będziemy. Jesteśmy zadowolenie ze sposobu w jaki pracuje. Myślę, że jesteśmy na początku długiej drogi. To nie są rzeczy, które zaczną działać od razu, ale liczby, które otrzymujemy są dobre, więc jesteśmy zadowoleni.”
Allison ponownie wspomniał, że prace nad alternatywnym układem wydechowym rozpoczęły się jeszcze przed prezentacją bolidu E20. Jednak z wielu względów podjęto decyzję o wykorzystaniu bardziej bezpiecznego rozwiązania.
“W tamtym czasie Coanda teoretycznie wyglądała lepiej niż proste rozwiązanie, ale musisz mieć pewność, że przyniesie taki docisk, jak to wynika z symulacji, bo straty mocy przy zakrzywionej rurze wydechowej były bardziej niż pewne.”
“Więc jeśli docisk nie pojawiłby się, to byłoby źle. Więc w momencie kiedy prezentowaliśmy samochód, była to bardzo wyważona decyzja. Postawiliśmy na prostotę.”
“Kiedy sezon się rozpoczął byliśmy całkiem konkurencyjni, przez jego znaczną część. Nadal pracowaliśmy jednak nad alternatywnym rozwiązaniem, bo dużo mówiła się w padoku, że to jest dobre rozwiązanie, a dodatkowo dane wychodzące z tunelu były jeszcze bardziej obiecujące.”
“W końcu doszliśmy do punktu, w którym okazało się, że system Coanda był zdecydowanie bardziej wydajny od standardowego rozwiązania i stało się jasne, że musimy porównać oba rozwiązania jeszcze w tym roku pod katem kolejnego sezonu.”
“It got to the point where the gain of the Coanda system was sufficiently far ahead of our previous race system that it was quite clearly something that we ought to look at both for this year and also to make sure we were doing the right thing for next year.
“Mogliśmy to zrobić trochę wcześniej, ale wyniki na torze były bardzo dobre.”
Choć wiele serwisów sugeruje, że nowy układ wydechowy zostanie wykorzystany w obu samochodach, to podczas dwóch kolejnych dni prawdopodobnie zobaczymy go jedynie w bolidzie Kimiego Raikkonena. Romain Grosejan będzie musiał sobie radzić w samochodzie w starej specyfikacji, choć Lotus dysponuje dwoma zestawami.
Poniżej znajdziecie nieco lepsze ujęcie nowego wydechu Lotusa, a wszystko dzięki uprzejmości serwisu Auto Motor und Sport, który zgodził się na publikację.
(12 Oct 10:48)
Romek byłby za szybki na starcie i dopiero ho-ho:)
(12 Oct 13:55)
Hahaha Dobre
(12 Oct 10:50)
Może wreszcie skończą się problemy z trakcją w Lotusie.
(12 Oct 12:40)
Może gdyby wdrożyli to wcześniej zamiast bawić sie z DDRSem, którego nie zdołali ostatecznie ogarnąć na czas, to Kimi nie miałby teraz tak dużej straty do liderów. Wszystko wskazuje na to, że lepiej im w tym roku idzie rozwój niż w poprzednim, tylko jeszcze za wolno się to wszystko odbywa.
(12 Oct 19:11)
Nie ma tego złego co by na dobre nie wyszło… Może Lotus się trochę nie wyrobił z DDRSem, ale system ten jest pasywny i w przyszłym sezonie będzie raczej legalny. Mogą równie dobrze wdrożyć go w tym sezonie, jak i poczekać i ruszyć z kopyta od nowego sezonu, żeby nie odkrywać kart w tym.
(13 Oct 10:02)
Niby racja, ale miałby jeszcze mniejszą gdyby nie kompromitował się w kwalifikacjach.
(12 Oct 19:58)
Czyli spaliny beda jednoczesnie nagrzewac tylne opony, czyz nie tak?
(13 Oct 16:51)
Dla zainteresowanych szczegóły systemu Lotusa:
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/557709_489309984420510_1743194217_n.jpg