Paliwo było w baku?
Kilkanaście minut po ogłoszeniu przez FIA decyzji wykluczającej Sebastiana Vettela z kwalifikacji głos w całej sprawie zabrał Christian Horner. Szef zespołu jest przekonany, że przepisowa ilość paliwa znajdowała się w samochodzie w momencie pobierania próbki, ale nie można jej było wydobyć bez usunięcia karoserii bolidu. Na to z kolei nie pozwala artykuł 6.6.4 regulaminu technicznego, który mówi, że próbka ma zostać pobrana bez konieczności uruchamiania silnika oraz usuwania karoserii.
Przyczyną, dla której inżynierowie Renault nakazali Vettelowi natychmiastowe wyłącznie silnika było prawdopodobnie uszkodzenie zbiornika paliwa. Istnieje również prawdopodobieństwo, że obie sytuacje, czyli konieczność zatrzymania bolidu i brak wystarczającej ilości paliwa w baku, nie były w żaden sposób ze sobą powiązane. Zastanawiać może również fakt, że sędziowie poświęcili badaniu tej sprawy tak wiele czasu. W tym konkretnym przypadku, przepisy są bardzo jasno sformułowane, a test niezwykle wymierny. Pięć godzin to kawał czasu, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę obecną sytuację w tabeli.
Pracujący dla BBC Gary Anderson zasugerował, że gdyby jedyną przyczyną zatrzymania bolidu była obawa ilość paliwa znajdującego się w baku, to Red Bull popełniłby ogromny błąd. Próbki paliwa nie są zwykle pobierane ze wszystkich bolidów, co można w jasny sposób sprawdzić, przeglądając raporty FIA po weekendach wyścigowych. Ryzyko mogło się opłacić, a skoro tak doświadczeni ludzie nie zdecydowali się go podjąć, to może sprawa ma drugie dno? Wyciągnięcie samochodu z parku zamkniętego, które zostało wymuszone decyzją o starcie z alei serwisowej, powinno pozwolić inżynierom Red Bulla rozwiązać problem, niezależnie od tego, czego dotyczył.
(03 Nov 22:29)
Ciekawe czy to się kiedykolwiek wyjaśni….
(03 Nov 22:36)
Wymyśliłem sobie, że była wystarczająca ilość paliwa, ale po dojechaniu do pitlane, nie wystarczyłoby odpowiedniej ilości do badań, więc Redbull wpadł na pomysł, żeby zatrzymać bolid w połowie z wystarczającą ilością paliwa i powiedzieć sędziom, że to awaria…
(03 Nov 22:36)
Ciekawe czy po nocnym grzebaniu w samochodzie, redbull #1 będzie się tak samo dobrze prowadził…
(03 Nov 22:41)
Prawdopodobnie nie. Przypuszczam, że zwiększą prędkość maksymalną, na rzecz docisku, aby Vettel mógł wyprzedzać na prostej
(03 Nov 22:47)
V-max(redbull dwa ostatnie miejsca)
http://www.formula1.com/results/season/2012/881/7178/speed_trap.html
(03 Nov 23:02)
No właśnie, nie wróżę im żadnych rewelacji, pewnie Webber też nie obroni swojej pozycji…
(03 Nov 23:14)
/Próbki paliwa nie są zwykle pobierane ze wszystkich bolidów/
No właśnie, a tym razem pobrano je z obu redbulli. To:
a/ przypadek,
b/ wynik problemów VET,
c/ przyczyna problemów VET? 🙂
(03 Nov 23:55)
Renault felt a great disturbance of the Force… It must’ve been Vader!
(04 Nov 00:17)
Jeżeli wierzyć losowaniom to nie był to żaden przypadek.
Paliwo było sprawdzane u Seba, Marka, Fera i Kimiego..
… a jeśli nie wierzyć to Mark i Kimie dorzuceni zostali tu jako przyzwoitki:)
(04 Nov 00:43)
Śmiechu warte dyrdymały tanich krętaczy. Uszkodzenie zbiornika paliwa? Zbiornik paliwa nie ma prawa zostać uszkodzony ot tak, nie mechanicznie. To bardzo wytrzymały elastyczny materiał otoczony jeszcze wytrzymalszą strukturą monokoku.
“Awaria” RB to tak jak u McLarena w Hiszpanii babol- zalanie zbyt małej ilości paliwa.
(04 Nov 01:25)
A może ma to związek ze spotkaniem się ze ścianą na kwalifikacjach i przestawieniem geometrii?
(04 Nov 08:18)
Nie rozumiem w czym jest problem. Sędziowie powinni wysłać delegata do Baku samolotem, aby pobrał brakujące paliwo. Z Abu Dhabi do Baku przecież nie jest tak daleko , w 5 godz wy zdążył prywatnym odrzutowcem Berniego. Kompletny brak wyobraźni sędziów.
(04 Nov 08:31)
heheh Azerbejdżan
(04 Nov 09:29)
Ehh te przepisy. Za rygorystyczne. Zbyt surowa kara za taka pomyłkę. Powinni go dac na 10 miejsce bo Doszedl do q3. Zepsuli widowisko bo będzie ciężko jutro.
19 okrążenie wypadek alonso i jakiś niebieski bolid.(taki sen miałem)hehe
Czy hamilton może jeszcze cofnąć swoją decyzję o odejściu?bo będzie chłopak tesknil za pp.
(04 Nov 11:54)
Nie doszedł do Q3, ani Q2, ani nawet Q1. Nie brał w ogóle udziału w kwalifikacjach. Koniec kropka.
(04 Nov 12:38)
a co im zależało zalać do pełna?
takie gadanie
są przepisy i trzeba o nich pamiętać.
optymalizacja u newaya jest już tak daleko posunięta, że nie zdziwiłbym się gdyby w przyszłości kierowcy RB musieliby się kastrować w celu z zminimalizowania ciężaru
(05 Nov 08:28)
No i prawie trafiłem.
Nie 19 tylko 9 okrążenie.
A później Webber się przepychał.
Goldfinger wygrał wyścig.
Największy przegrany Alfonzo.
3 “punkciki” udało się odrobić.
SC mieli wszyscy. Nie tylko Seb.
Alo po tym roku pozostawi w mojej pamięci pretensjonalne gesty do innych kierowców. Tym razem w qualach mu Webber przeszkadzał.
(05 Nov 12:38)
Tylko nikt inny nie musiał wyprzedzać, bo wszyscy inni ważni byli z przodu…
(05 Nov 13:55)
Ważni z przodu ??? czyli bernd maylander ???
Każdy mógł wyprzedzać – ale pewnie im się nie chciało bo tak jak napisałeś nie musieli. Jechali wężykiem do końca bo tak im było wygodnie.
Pewnie tego nie widziałeś bo ci się wtedy obiad przypalał.
(05 Nov 21:20)
Już teraz wiem skąd się biorą fani Miszcza Kfalifikacji.
(05 Nov 23:37)
a ile tych wyprzedzeń zaliczył paluch?
nie widziałem walki vet-but, vet-msc, vet-mas, vet-kob, vet-dir
reszta to już cienkie bolidy lub wyeliminowani w kraksach, nie mówiąc o STR które z reguły puszcza RB.
(06 Nov 07:56)
VET-BUT to była ładna walka. MAS został wyprzedzony przy piruecie (incydent z WEB), KOB został wyprzedzony, kiedy zjechał na wymianę.
Co do DIR i MSC.. wystarczy spojrzeć na ich wynik kwalifikacyjny.
Poza BUT, opór stawiał jedynie GRO.
VER jakby mógł to by wyjechał poza tor, żeby miejsce zrobić.
(06 Nov 08:30)
Nie jestem fanem Vettela ani Alo.
Lubię F1.
Dla was jest tylko jeden typ Alo-Alo machająca ręka – team order.
I jak on wygrywa to wtedy – sc jest spoko drs jest spoko. Po prostu sobie zasłużył.
Macie rację Vettel nikogo nie wyprzedził.
Bezkrytyczny zachwyt “Miszcza Kfalifikacji.” – ja też wiem skąd się wziąłeś.
(06 Nov 08:59)
/ja też wiem skąd się wziąłeś/
Jak będziesz starszy to Ci rodzice to wytłumaczą.
(06 Nov 09:26)
Już pisałeś że wiesz. Powtarzasz się.
To były twoje słowa nie moje.
Nie tylko ty masz 40 na karku i dzieci.
Więc cwaniactwo i wszechwiedzę zostaw sobie do swojego bloga.
Komentujmy F1 obiektywnie.
Po to jest ten blog chyba???
(06 Nov 10:20)
/Komentujmy F1 obiektywnie./
To spróbuj wreszcie, a jak nadal nie umiesz, to siedź cicho i ucz się. Na razie pod tą notką nie wyszedłeś poza – scusi – bełkot.
(07 Nov 09:34)
Tak jest tato.
Podaj adres to zanim coś napiszę tifosiaku to ci wyślę i sprawdzisz czy godne jest twoich kiepsko uczesanych tekstów.
F.I.F.T.Y to twój bohater – Fernando Is Faster Than You.
Alonso na mistrza !!! i tylko on jest najlepszy. Teraz dobrze napisałem ??? Miszczu?? języka polskiego??
(07 Nov 09:55)
Brak postępów w pisaniu. Zapewne ma to związek z poważnymi brakami w czytaniu ze zrozumieniem i myśleniu.
Próbuj dalej w kajeciku i wróć za kilka miesięcy.
(04 Nov 09:43)
Horner nie p…..l!Nie było wymaganej ilosci paliwa do probek i tyle!!!Mam pytanie nie w tym temacie.Od którego sezonu przednie spoilery mają być zmniejszone,chodzi o szerokość?
(04 Nov 09:58)
2014
(04 Nov 10:57)
Pirelli będzie obecne do końca 2013 roku. Jakie niespodzianki chcą zaserwować w sezonie 2014?
Decyzja o pozostaniu ma być podjęta mniej więcej w połowie przyszłego roku. Zmiany przepisów na sezon 2014 spowodują/wymuszą zmiany w budowie opony.
Czy po raz kolejny zostaną poproszeni o “cudowne” opony? Czy raczej nie będą “rozrywkowo pomagać” zespołom w uruchamianianiu V6 w połączeniu z:
– węższym przednim skrzydło, niższym nosem i prostszymi końcówkami,
– węższą lotką tylnego skrzydła i usuniętym dolnym płatem…
Zmniejszenie docisku powinno wymusić na Pirelli odpowiednie opony – zespoły mają nad czym pracować.
Pozdr.
(04 Nov 11:28)
Czemu zakładasz ,że będzie mniejszy docisk ? A efekt przyziemia ?
(04 Nov 13:10)
Przyziemny, a nie przyziemia. Przyziemie to jest w budynku.
(04 Nov 14:31)
Wiem ,że przyziemny – żartobliwie sobie tak przerabiam 🙂 – lepiej brzmi
(04 Nov 10:57)
Dzięki
(04 Nov 13:04)
To jak to jest dokładnie z tym mierzeniem stanu zawartości zbiornik? Jeśli pomiar wykonywany jest tylko po zakończeniu kwalifikacji i to też jest prowadzone tylko wyrywkowo, to jest duża szansa że zespoły w Q1 i w Q2 mogą jeździć z marginalną ilością paliwa w baku. Są jakieś ograniczenia co do możliwości ingerowania w ilość paliwa podczas pojedynczego segmentu czasówki? Jeśli nie to rodzi kolejne możliwości. Zespół może na samym początku Q3 wyjechać na bardzo szybkie kółko mając np. 800ml zapasu w zbiorniku, ustanowić czas i zjechać do boksu dotankować do np. 3 litrów i “starać się” ustanowić lepszy czas. Teoretycznie jak im udowodnią że w chwili ustanowienia najlepszego czasu mieli zbyt małą ilość paliwa? Na oficjalnym warzeniu wszystko było by ewentualnie w porządku. Chyba że delegaci techniczny mają wgląd w pracę maszyn tankujących podczas kwalifikacji, wtedy coś takiego nie miało by miejsca.
(04 Nov 17:15)
Mistrz pokazał jak się jeżdzi!!! z ostatniego pola na 3 i to z dwukrotną wizytą w boksach.
(04 Nov 18:53)
I z dwukrotnym wyjazdem samochodu bezpieczeństwa.
(04 Nov 18:59)
i dwukrotnie był ostatni
(04 Nov 19:09)
Akurat mistrz dzisiaj niczego nie pokazał. Właśnie przez SC. Jakby przyjechał trzeci w czystym wyścigu, to by coś pokazał, a tak?
(04 Nov 19:15)
Można się spierać czy samochód bezpieczeństwa pomógł Sebastianowi Vettelowi, według mnie pomógł i to sporo. Powiem więcej Vettel zyskał by jeszcze więcej gdyby nie brawurowy atak na swojego kolegę z siostrzanego zespołu. Styropian na szczęście nie spowodował żadnych zniszczeń ale słynącemu z “chłodnej” głowy kierowcy na pewno nie pomógł. Ale ani jedno ani drugie nie umniejsza umiejętnościom młodego Niemca. Więcej nadal jestem wielkim fanem geniuszu technicznego Adriana Neweya.
(04 Nov 19:34)
Akurat nie można się spierać, bo wiadomo, że pomógł, bo pomógł mu zniwelować sporą stratę do czołówki.
Inna sprawa, że on psychicznie jest słabszy chyba nawet od Kuzaja…
(04 Nov 19:47)
Obiektywni fani nie będą się oto spierać, sprawa jest oczywista. Ale fani “mistrza wyprzedzania” i “odważnych manewrów poza torem” mogą mieć na ten temat zgoła odmienne zdanie a jak wiadomo ich nie brakuje.
(04 Nov 20:50)
/Akurat mistrz dzisiaj niczego nie pokazał/
Poza atakiem na trzecie miejsce.
(04 Nov 20:58)
Wszyscy macie racje. Mistrz dzisiaj niczego nie pokazał.Nie lubię go. Ale ja przekonałem się jak mozna prowokować gorące głowy. Dobranoc.
(04 Nov 23:15)
Akurat tego nie widziałem, bo obiad musiałem podać 😀
(04 Nov 20:58)
Proszę cię z 24 na 3 i nic ci nie pokazał. To proszę cię nie pisz tu już nic więcej….
(04 Nov 21:38)
Rok temu Webber przyjechał z 17 na 3. Nie miał tyle szczęścia, bez KERSu. Sytuacja podobna do obecnej, bo wyprzedzić maruderów jest prosto. Dlaczego Webber nie jest tak wychwalany za umiejetności ?
(04 Nov 23:46)
Budowanie (i ekonomia tego procesu) medialnej wartości kierowcy i zespołu wymaga takich zabiegów. Każdy fanklub, w tym RedBulla zdzierży tylko jednego bożyszcza, więc i pewnie dlatego taka postawa zespołu. Zjawisko w F1 i nie tylko powszechne.
Ale tutaj, przede wszystkim blaskiem Vettela RedBull pięknie przyćmił wybryki Webbera, podczas tego wyścigu. Dalej jest to jednak czysty marketing.
(04 Nov 23:13)
Button w Kanadzie przyjechał z 24 na 1. To kto jest prawdziwym mistrzem? 🙂
(05 Nov 02:38)
Ta to GP Kanady było najlepszy wyścigiem jaki w życiu obejrzałem