Fałszywy alarm
Kontrowersje wokół elastyczności przedniego skrzydła bolidu Red Bulla przypominają swoim nasileniem sinusoidę. Pojawiają się i znikają, by po chwili znowu powrócić. Wracam do tematu, bo pojawiły się podejrzenia, że magia Newey’a znowu dała o sobie znać podczas wyścigu w Abu Dhabi. Animacja prezentująca moment zmiany przedniego skrzydła w bolidzie Sebastiana Vettela stała się w ostatnich dniach bardzo popularna.
Na materiale widać wyraźnie, że mechanik znajdujący się z przodu bez większych problemów jest w stanie dość mocno zdeformować nos bolidu. Czubek nosa wygląda jak zrobiony z gumy i jest to niezwykle niespotykane zjawisko. W dyskusji przewija się bardzo wiele argumentów i w tym wpisie spróbuję je nieco uporządkować.
Nowy nos z charakterystycznymi wąsami został wprowadzony podczas weekendu wyścigowego w Japonii i był jednym z elementów nowego pakietu, który pozwolił Red Bullowi osiągnąć bardzo wysoką formę. Właśnie w tym czasie zespół Ferrari poinformował FIA, że przednie elementy w samochodach Red Bulla oraz McLarena mają tendencję do cofania się. Federacja po przeprowadzeniu testów dopuściła oba samochody do ścigania, ale narzekań włoskiego zespołu nie można ignorować.
Sposób, w jaki zachowuje się przednie skrzydło samochodu Red Bulla jest nieco odmienny, od tego co widzieliśmy w poprzednich sezonach. Zbliżanie się końcówek przedniego skrzydła do toru powodowało wzrost docisku, natomiast cofanie się (zwieszanie do tyłu) daje efekt całkowicie odwrotny. Spora część docisku przedniej osi zostaje utracona, co jest niezwykle pozytywnym zjawiskiem z punktu widzenia balansu bolidu oraz przekłada się bezpośrednio na prędkość maksymalną.
Elastyczności w obszarze czubka nosa raczej nie powinniśmy jednak łączyć z powyższym zjawiskiem. Powierzchnia, która na filmie zachowuje się w bardzo nietypowy sposób jest wykonana maksymalnie z trzech warstw włókna węglowego, co powoduje, że jest cienka i wykazuje cechy elastyczności. To co widać na animacji jest również skutkiem kontaktu bolidu Sebastiana Vettela ze styropianowym znakiem, sygnalizującym początek strefy DRS. Skoro uderzenie było tak silne, że zerwało kilka lotek, to mogło również uszkodzić delikatna strukturę czubka nosa.
Jak informuje niemiecki Auto Motor und Sport nie tylko kibice zainteresowali się dziwnym zjawiskiem, zaobserwowanym w Abu Dhabi. Inżynierowie konkurencyjnych zespołów mieli również przestudiować nagranie. Jeden z zespołów miał również zainteresować FIA całą sprawą, więc jeśli temat będzie miał ciąg dalsz, to usłyszymy o nim w okolicach GP Stanów Zjednoczonych.
(08 Nov 16:10)
Lotki to on chyba stacił przy kontakcie z B.Senną a przy neutralizacji Vettel nie jechał 200 km/h aby ten styro coś zrobił, oczywiście mam prawo się mylić.
(08 Nov 20:56)
Właśnie zrobił. Po kontakcie lewa strona skrzydła( patrząc z perspektywy Vettela) a konkretnie te duże płaty zaczęły bezwładnie latać.
(08 Nov 16:11)
No no bardzo ciekawe .. Zobaczymy co na to FIA .
(08 Nov 19:19)
Tyle, że wszystkie konstrukcje z włókna węglowego, które widziałem – nawet te cieniutkie – były twarde i przypominały raczej odlew bez śladu elastyczności.
(08 Nov 20:24)
Mają duży moduł Younga ale sztywność zależy także od geometrii ( moment bezwładności, pole pow. ). Stal ma duże E ale cienki drucik jest elastyczny ;). 3 warstwy włókna węglowego , to w zależności od gramatury różna grubość ale może to być wielkość rzędu około 0,6 mm. Tak przynajmniej wyczytałem 🙂
(10 Nov 18:18)
Dziwne to, stal czy nawet włókna węglowe nigdy nie wracają w takie samo miejsce po wygięciu.
(11 Nov 15:23)
Jeśli jest odkształcenie to granicach sprężystości, to musi wrócić na swoje miejsce. Ludzka ręka nie powinna jej przekroczyć :D. Chyba ,że RBR zatrudnia mechaników kulturystów, którzy muszą na klatę wziąć 250 kg ;P, inaczej nie przechodzą rekrutacji .
(11 Nov 15:26)
Przepraszam, nie wiem co jadłem na obiad ,że tak kręce ;/
*jeśli odkształcenie jest w granicy sprężystości…
(08 Nov 22:56)
Kolejna grafika – inny element przedniego skrzydła
http://www.gaiaconscience.com/img/trucorb2.gif
(08 Nov 23:03)
Moim zdaniem powinna byc dyskwalifikacja RB i ich kierowców!
(09 Nov 10:34)
Odchodząc od tematu kolejnych wynalazków RBR…
Dlaczego Adrian Sutil odlicza czas do GP Australii :D?
(09 Nov 13:35)
Pewnie dlatego, że wie coś, o czym my jeszcze nie wiemy.
(10 Nov 16:41)
Jak zwykle my dowiadujemy się na końcu 😀
Nurtuje mnie jedna sprawa, w F1 Racing z numeru lipcowego był wywiad z sir Frankiem Williamsem odnośnie zwycięstwa Pastor Maldonado w Hiszpanii. Padło pytanie do Franka o przyszłość Pastora w zespole, na co odpowiedział że Maldonado ma 5-letnią umowę… i jak to traktować?
(10 Nov 19:07)
Pytanie co dokładnie jest w umowie.
(10 Nov 19:12)
Umowa pewnie zawiera wyłącznie odnośniki do sponsora PVDSA czyli wyborów Hugo Chaveza 😀
(10 Nov 22:12)
Wkońcu znalazłem to co chcialem 😀
“El presente Acuerdo se iniciara en la Fecha de Inicio y, sin perjuicio de terminacion anticipada segun lo establecido en el presente acuerdo, continuara en vigor hasta el 31 de diciembre 2015 fecha un que el presente Acuerdo quedara automaticamente anulado sin derecho a indemnizacion a qualquiera de las partes, salvo de qualquier infraccion antecedente.”
And in article 5.3:
“Una vez que un candidato haya sido nominado y designado por williams, su designacion solo podra ser terminada por Williams.”
(11 Nov 10:54)
To przetłumacz, jeśli znasz hiszpański, bo nie zamierzam nawet próbować translatorem.
(11 Nov 12:52)
Głównie chodzi o to, że umowa pomiędzy stronami Williams – PVDSA (zapewne P. Maldonado) kończy się 31 grudnia 2015 roku. Zerwać ją może tylko i wyłącznie Williams