Nowe zasady gry
Międzynarodowa Federacja Samochodowa zatwierdziła zmiany regulaminu technicznego na sezon 2014. Choć nowe silniki stanowią ogromną część planowanej rewolucji, to jednak znajdziemy również kilka innych, niezwykle istotnych zapisów, które z pewnością nie pozostaną bez wpływu na projekty przyszłorocznych bolidów. Poniżej znajdziecie streszczenie tego, co FIA zamknęła w 87 stronach regulaminu.
– maksymalna wysokość czubka nosa to 18,5 cm,
– maksymalna wysokość nosa 52,5 cm,
– maksymalna wysokość nadwozia 62,5 cm,
– możliwość stosowania paneli maskujących na nosie,
– silniki 1,6 litra V6 z turbodoładowaniem, ograniczenie przepływu paliwa, ograniczenie obrotów do 15 000 RPM,
– zastosowanie ERS (następca KERS), dodatkowe 150 koni mechanicznych dostępne przez około 33 sekundy na każdym okrążeniu,
– ze względu na ERS dopuszczono do użytku systemy kontrolujące pracę tylnych hamulców,
– zużycie paliwa w czasie wyścigu nieprzekraczające 100 kilogramów,
– osiem przekładni w skrzyni biegów, zatwierdzone przed rozpoczęciem sezonu, możliwość zmiany przekładni w trakcie sezonu,
– pojedyncza rura wydechowa umieszczona centralnie z tyłu bolidu 17-18,5 cm za tylną osią oraz na wysokości 30-52,5 cm, ostatnie 15 cm rury musi być skierowane w górę pod kątem 5 stopni, za wylotem rury nie może się znajdować żaden element nadwozia,
– zakaz używania dolnego elementu tylnego skrzydła (tzw. beam wing), małe elementy w tym obszarze, tzw. siedzenia dla małpki nadal mogą być używane,
– płytszy górny płat tylnego skrzydła,
– skuteczniejszy DRS, szerokość szczeliny po otwarciu została zwiększona z 5 cm do 6,5 centymetra,
– wprowadzono nowe struktury zderzeniowe,
– dostawca opon może zmienić specyfikację w trakcie sezonu bez konieczności uzyskania zgody zespołów,
– minimalna waga bolidu wynosi teraz 690 kilogramów.
Oprócz zmian w regulaminie technicznym, kilku znaczących zmian doczekał się również regulamin sportowy. Podobnie jak poprzednio poniżej znajdziecie najważniejsze zmiany podane w bardzo przystępnej i przejrzystej formie.
– dodano możliwość testowania w trakcie sezonu, cztery dwudniowe sesje,
– zlikwidowano testy dla młodych kierowców oraz testy na prostej,
– ograniczono liczbę dni przeznaczonych na jazdy promocyjne (2),
– wprowadzono poważne ograniczenia dotyczące wykorzystania tunelu aerodynamicznego oraz technologii CFD,
– dodano jeden komplet opon, który zespół musi wykorzystać w czasie pierwszych 30 minut pierwszej sesji treningowej,
– ograniczono ilość jednostek napędowych (5) oraz skrzyń biegów (6) możliwych do wykorzystania w trakcie sezonu, przekroczenie limitu będzie wiązało się z karami.
Powyższe zapisy stanowią jedynie zarys czekających nas zmian, a pełne ich znaczenie poznamy dopiero podczas pierwszych zimowych testów, które rozpoczną się nieco wcześniej niż zwykle, bo już w styczniu. Przy okazji warto rzucić okiem na na pierwszy szkic bolidu, wykonany według nowych zasad, przez Craiga Scarborough.
(10 Jul 10:15)
“- osiem przekładni w skrzyni biegów,…” jak to rozumieć?
(10 Jul 10:31)
W tej chwili jest 7. Sześć biegów i wsteczny. Za rok będzie 7 biegów i wsteczny.
(10 Jul 10:45)
Nie przekładni tylko przełożeń. Przekładnia jest jedna. Poza tym, teraz też jest chyba 8 biegów.
(10 Jul 11:20)
A nie jest przypadkiem aktualnie 7 biegów i wsteczny? Wielokrotnie podczas filmów z auta wraz z parametrami widać było iż wrzuca 7 bieg.
(10 Jul 10:32)
Nic tylko przerzucać się na indy 😛 zlikwidowali testy dla młodych kierowców, braawoo, teraz to już żaden młody, bez potężnej kasy nie wejdzie do F1
(10 Jul 10:42)
Będą jeździć w czasie tych 4 dwudniowych testów.
(11 Jul 07:23)
To znaczy że Pani Susie Wolff jest młoda i bez kasy skoro występuje w testach “młodych kierowców”?