Sauber jest pod kreską, ale jest nadzieja
Ostatni tydzień dla ekipy Petera Saubera nie był zbyt udany. Informacja o zerwaniu kontraktu przez Nico Hulkenberga sugerowała, że w zespole nie dzieje się najlepiej, ale dopiero kolejne publikacje szwajcarskiej prasy pokazały, jak mocno zadłużona jest ekipa z Hinwil. Magazyn Handeslzeitung wyliczył, że dostawcy upomnieli się o kwotę sięgającą miliona euro. Z kolei Tages-Anzeiger zasugerował, że zagrożony jest nawet bieżący sezon, a na jego dokończenie potrzeba około 30 milionów euro.
Właściciel zespołu bardo szybko zareagował na te doniesienia, ale niestety w jego słowach trudno doszukać się zaprzeczenia informacji podanych przez szwajcarską prasę.
“Wsiadam rano do samochodu i pierwsza wiadomość jaką słyszę [w radio] to ile oskarżeń pojawiło się przeciwko mnie.”
“Tak, to boli – bardzo. Teraz cała sprawa została nagłośniona publicznie i to w tym wymiarze – nie rozumiem tego.”
“Używam całej mojej energii aby ratować zespół i nie potrzebuję tego całego szumu [medialnego].”
“Potrzebujemy nowego, dużego, mocnego partnera. Nad tym pracujemy. Pozostaniemy narodowym, szwajcarskim zespołem – pozostaniemy w F1.”
Niestety oficjalne oświadczenie, wystosowane przez rzecznika prasowego zespołu również nie napawało optymizmem.
Dzisiejszy poranek przyniósł jednak bardzo dobre informacje, dotyczące nowych inwestorów, dzięki którym sytuacja finansowa zespołu powinna się ustabilizować. W oświadczeniu prasowym, wydanym przez Saubera, czytamy o zaangażowaniu trzech rosyjskich podmiotów Investment Cooperation International Fund, State Fund of Development of North-West Russian Federation oraz National Institute of Aviation Technologies. Wymienione trio, oprócz, bardzo potrzebnej w obecnej sytuacji, gotówki powinno również zapewnić szwajcarskiemu zespołowi wsparcie technologiczne.
Częścią zawartego porozumienia jest włącznie młodego, rosyjskiego kierowcy Siergieja Sirotkina do programu rozwojowego, prowadzonego przez szwajcarski zespół. Siedemnastolatek, który w tym sezonie rywalizuje w Formule Renault 3,5 w nadchodzącym sezonie zajmie, jeden z dwóch foteli, w bolidzie Saubera.
“Współpraca zawiera dalsze działania mające na celu promocję wyścigu w Soczi w 2014 roku i zainteresowanie młodego pokolenia Rosjan sportami motorowymi.”
“Zwłaszcza program rozwojowy [zespołu] zostanie przygotowany z myślą o rosyjskim kierowcy Siergieju Sitrotkinie, aby przygotować go do roli kierowcy wyścigowego w sezonie 2014.”
“Szeroka współpraca będzie również szansą na pokazanie rosyjskich innowacji na najwyższym szczeblu rywalizacji. W tym samym czasie Sauber otrzyma solidne podstawy, aby zwiększyć swoją konkurencyjność na długi okres czasu.”
Tym samym nie potwierdziły się informacje podane przez włoski serwis Omnicorse, mówiące o przejęciu zespołu przez braci Rotenberg. Nie należy jednak wykluczać, że główni udziałowych banku SMP oraz SGM Group, firmy będącej wyłącznym dostawcą rur stalowych dla Gazpromu, nie włączą się do tej inicjatywy. Nie jest tajemnicą, że Władimir Putin bacznie obserwuje przygotowania do przyszłorocznego wyścigu w Soczi i zależy mu nie tylko na sukcesie samego widowiska, ale również na umieszczeniu w nim rosyjskich akcentów. Zespół, kierowca, technologia – wszystkie elementy idealnie nadają, aby pokazać siłę i potencjał drzemiący w rosyjskim narodzie. Trudno sobie wyobrazić, aby zaangażowanie National Institute of Aviation Technologies było możliwe, bez zgody wydanej na najwyższym szczeblu. Podobnie może być z SMP, jednak tym razem może się to stać za sprawą koleżeńskiej przysługi. Braci Rotenberg są bliskimi przyjaciółmi Putina, a ich znajomość rozpoczęła się jeszcze w latach szkolnych, gdzie wspólnie trenowali judo.
(15 Jul 11:42)
Kamanda Załbier?
(15 Jul 15:40)
Ten National Institute of Aviation Technologies bardziej potrzebuje wsparcia od Saubera a nie Sauber od nich. Rosyjscy inżynierowie są bezapelacyjnie jednymi z najlepszych na świecie ale potrzebują transferu technologi.
(15 Jul 17:44)
Zawsze się zastanawiałem jakim to cudem polecieli w kosmos. Budują całkiem przyzwoite samoloty wojskowe (cywilne to już mniej) ale nie potrafią zbudować zwykłego samochodu,. no, żeby nie przesadzać, powiedzmy, na poziomie światowym z 1990 roku. O jakim transferze technologii do Saubera piszecie koledzy? Gdzie są Ci super inżynierowie? Moim zdaniem tzw rosyjska myśl techniczna jest w dużym stopniu zasługą wywiadu a nie inżynierów. Ktoś może mi zarzucić że powtarzam slogany sprzed 30 lat. Moim zdaniem to nie są slogany i nie widzę zmiany od tamtej pory. Pamiętacie może (no co starsi :)) Ładę 2107? (a dokładnie: fiata 124) Czy wiecie, że ten samochód nadal jest produkowany? To chyba jedyna licencja za którą coś tam zapłacili Włochom. Tyle że pochodzi z połowy lat 60 ubiegłego wieku, czyli ma ponad 50!!! lat.
Proszę wybacz PHADERA ale zdanie: “Rosyjscy inżynierowie są bezapelacyjnie jednymi z najlepszych na świecie ale potrzebują transferu technologi.”,
jest bezsensowne. Przecież sam sobie w nim zaprzeczasz 🙂
(15 Jul 17:56)
Sry Phaedra za przekręcenie Twojego nicka.
(15 Jul 23:05)
Moje zdanie nie jest wewnętrznie sprzeczne. A o rosyjskich inżynierach mam bardzo dobre zdanie. Nie chcę rozpoczynać bezsensownej dyskusji, napisze tylko że to zawsze kwestia nakładów pieniężnych. Na
(16 Jul 12:16)
Zgadzam się że taka dyskusja nie ma wielkiego sensu. Mam jednak małą prośbę. Wyjaśnij proszę sens Twojego zdania bo ja nadal go nie widzę. Inżynier (jak sama nazwa wskazuje) zajmuje się opracowywaniem nowych technologii. Rozumiem, jeśli szanujesz ich za to, że kochają swoje dzieci (jak śpiewał kiedyś Sting) ale w takim razie co ma piernik do wiatraka? Skoro, jak twierdzisz są tacy w tym dobrzy to na co im transfer technologii od innych? To od nich powinno się transferować technologię, z resztą, w komunikacie po podpisaniu umowy przez Saubera jest takie zdanie :). Moim zdaniem Rosjanie mogą w tej chwili zaoferować F1 jedynie pieniądze (i ewentualnie kierowców) Zdanie o transferze technologii do Saubera (chyba pęknę ze śmiechu) jest napisane chyba dla robotników leśnych z Brazylii. To zdanie świadczy jedynie o determinacji Putina do poprawienia wizerunku Rosji w świecie.
(16 Jul 08:53)
Macie pierwszą babę za sterami zespołu F1 – proszę bardzo:)
A tak na serio – szkoda, gdyby tego zespołu zabrakło…