Mercedes używa felg o podwójnych ścianach, aby obniżyć temperaturę opon

Tylna felga z charakterystyczną szczeliną (fot. Sutton Images)

Niedzielny wyścig na torze Hungaroring pokazał, że kłopoty Mercedesa z utrzymaniem tylnych opon w dobrej kondycji to już przeszłość. Mimo bardzo wysokich temperatur, Lewis Hamilton wykonał strategię bardzo zbliżoną do Sebastiana Vettela, co jeszcze kilka tygodni temu było trudne do wyobrażenia. Szczególnie tylne opony w bolidzie Mercedesa szybko ulegały przegrzaniu i odmawiały posłuszeństwa.

Niemieccy inżynierowie podjęli wiele działań zmierzających do poprawy sytuacji. Jak wiemy, niektóre z nich były zgodnie z duchem rywalizacji, a inne nie, za co Mercedes został ukarany wykluczeniem z udziału w testach dla młodych kierowców. Wszystko to sprawiło, że bolid W04, który wręcz pożerał tylne opony, stał się dla nich niemal tak łagodny jak konstrukcje Red Bulla czy Lotusa.

Zdjęcie nadesłane przez czytelnika bloga sugeruje, że kolejnym elementem, który umożliwił kierowcom niemieckiego zespołu na tak szybki powrót na szczyt, jest nowy projekt tylnej felgi, umożliwiający lepsze odprowadzanie ciepła z opony.

Zasada działania systemu (fot. f1talks.pl)

Po wewnętrznej stronie felgi (część nachodząca na piastę) można zauważyć szeroką szczelinę. Jedynym logicznym wytłumaczeniem jej obecności, jest zastosowanie podwójnej skorupy. Felga jest w pewnym sensie pusta w środku, co umożliwia wtłoczenie w nią zimnego powietrza. Wystarczy rzut oka na piastę, aby zauważyć, że właśnie w tym miejscu znajduje się szczelina, którą prawdopodobnie zimne powietrze jest dostarczane.

Na chwilę obecną trudno powiedzieć na jakiej szerokości felga ma podwójna skorupę. Być może znajduje się ona jedynie w po wewnętrznej stronie, bo tam opona osiąga najwyższą temperaturę. Prawdopodobnie w tylnej, bądź dolnej części piaty (nie widać tego na dostępnych zdjęciach) znajduje się otwór, którym gorące powietrze opuszcza szczelinę i jest wydmuchiwane na zewnątrz.

Obecność szczeliny da się zauważyć jedynie w tylnych felgach. Wewnętrzna część przedniej felgi posiada jedynie niewielkie wgłębienie, w miejscu gdzie tylna jest otwarta.