Whiting: Jo Bauer nie znalazł żadnych niezgodności
Wobec rosnącej fali spekulacji, dotyczących legalności bolidu Red Bulla głos w tej sprawie zabrał Charlie Whiting. W wypowiedzi dla Sport Bild stanowczo stwierdził, że samochód Sebastiana Vettela, podobnie jak inne bolidy sprawdzone w Singapurze, spełniał wszystkie wymogi regulaminu.
“Jo Bauer nie znalazł żadnych niezgodności. Wszystko jest przez nas kontrolowane i zarówno samochód Vettela, jak i inne bolidy były zgodne z regulaminem.”
Podczas gdy dziennikarze Bilda sugerują, że za plotkami dotyczącymi wykorzystywania systemu kontroli trakcji może stać sam Mark Webber (!) ich koledzy z Auto Motor und Sport przygotowali bardzo obszerny materiał tłumaczący prace, jakie Red Bull wspólnie z Renault wykonał przy modyfikacji map silnika. Kluczem dobrej formy Sebastiana Vettela ma być rozwiązanie pozwalające na wyłączanie połowy cylindrów oraz maksymalne opóźnienie reakcji silnika (50ms) na zmianę położenia pedału gazu. To pozwala na generowanie strumienia spalin w fazie hamowania oraz pokonywania zakrętów, co w przypadku RB9 przekłada się na docisk oraz stabilność tylnej osi. Dzięki temu Newey mógł wrócić do sprawdzonych rozwiązań, które w sezonie 2011 dały bardzo dobre rezultaty. Całość ma działać w ramach obecnych, bardzo restrykcyjnych przepisów, w których inżynierowie z Viry znaleźli nieco więcej miejsca od konkurencji.
System jest niezwykle złożony i pojawiają się sugestie, że może być wspomagany przez KERS. Nie ulega natomiast żadnej wątpliwości, że z czterech zaopatrywanych przez Renault zespołów, jedynie Red Bull posiada tak zaawansowaną technologię. Warto dodać, że opanowanie pracy systemu wymaga od kierowcy niebywałej dokładności w operowaniu pedałem gazu. Wyłączenie czterech cylindrów jest możliwe jedynie, gdy przepustnica jest otwarta w pewnym zakresie. Dlatego Sebastian Vettel spędza w symulatorze Red Bulla długie godziny, gdzie przygotowując się do każdego weekendu wyścigowego próbuje dostosować swój styl jazdy do wymagań toru, oraz jak najwydajniej wykorzystać rozwiązania przygotowane przez zespół.
(03 Oct 13:03)
“Nie znalazł” nie jest równe z “zgodne z regulaminem”. Z drugiej strony, znajdowanie luk w regulaminie ma tradycję równą samemu F1, dlatego nie podstaw by twierdzić, że RBR oszukuje.
(03 Oct 13:43)
Wyłącznie wyłączenie jak rozumiem?
(03 Oct 13:59)
RedBull i Renault myślą zawsze 2-3 lata do przodu. Renault już dawno stwierdziło, że RBR traktują jak swój nowy fabryczny team. Swoją drogą inżynierowie Merca wyliczyli, że Nico tracił 1,7 sek. na skutek zasyfionego skrzydła.
(03 Oct 14:05)
Innym się nie zasyfiło.
(03 Oct 19:17)
W 2010 r Renault i RBR podpisało umowę na mocy, której stajnia otrzymała oficjalne fabryczne wsparcie od producenta jednostek napędowych. Nie ma mowy o żadnym stwierdzeniu, bo wszystko jest na papierze.
(03 Oct 19:31)
Ostatni akapit , to znowu radosna twórczość autora. Domysły popierane niejasnym przekonaniem i na siłę dopasowanymi elementami. Oczywiście przestrzegam od razu obronnych zapaleńców: tak wiem ,że jest to blog i służy do wyrażania własnych opinii itd. Pytanie brzmi po co autor tak usilnie zabiega o rzetelność w swoich artykułach. Odpowiedź jest prosta – dla poczytności, tylko nie pasują mi mocne słowa w luźnych dywagacjach, gdzie zawsze można znaleźć trzy albo cztery przykłady albo równie prawdopodobne tezy, podważające tenże fragment.
Mark Webber zawsze uchodził za lepszego od Vettela technika jeśli chodzi o prowadzenie bolidu czy setup. Widać i słychać , to w jego wypowiedziach i na torach , które wymagają od kierowcy trochę wysiłku. Zwykle mimo gorszego sprzętu, pokazywał na takich obiektach jak Monako, Hiszpania , Japonia , Silverstone, Nurburgring ,że dzięki swoim solidnym umiejętnością nadrabia braki maszyny. Praktycznie duża część filmów promocyjnych związanych z technicznymi aspektami F1 była kręcona z Webberem. Jeżeli więc lepiej opanował ten aspekt od swojego kolegi z zespołu, to czemu nie dostał cudownej mapy silnika do swojego pakietu ?
(03 Oct 21:24)
“Praktycznie duża część filmów promocyjnych związanych z technicznymi aspektami F1 była kręcona z Webberem.” Dopiero w twoim wykonaniu widać, jak to stwierdziłeś, “radosną twórczość autora. Domysły popierane niejasnym przekonaniem i na siłę dopasowanymi elementami.” To, że Webber kręci filmiki reklamowe równie dobrze może świadczyć o tym, że jest chłopcem od brudnej roboty w Red Bullu, a nie że jest technicznie lepszy od Vettel’a. Wystarczy się przyjrzeć jego pierwszym 200 metrom wyścigu.
Czasem mądrze coś napiszesz, ale to był naprawdę z d… argument.
(04 Oct 11:53)
Coś mądrego tzn. zgodnego z Twoimi poglądami ? Najczęściej tak.
Zastanawiałem się wcześniej czemu Webber często występuję w tego typu materiałach i najczęściej sobie tłumaczyłem to brudną robotą ale także dobrym wrażeniem jakie Australijczyk robi przed kamerami. W dodatku jak się spojrzy dookoła, to w reklamówkach biorą udział , którzy się do tego dobrze nadają. Czy Vettel się nie nadaję ? Najwyraźniej, bo wystarczy obejrzeć wywiad z Lettermanem gdzie gość próbuję wytłumaczyć jak działa DRS, z bardzo marnym skutkiem.
Co do radosnych wypadów autora – np. ” Warto dodać, że opanowanie pracy systemu wymaga od kierowcy niebywałej dokładności w operowaniu pedałem gazu.” brzmi bardzo niedorzecznie, choćby dlatego ,że taka umiejętność, to zupełna podstawa w repertuarze kierowcy wyścigowego, która jest szlifowana do perfekcji w niższych seriach wyścigowych. Bolid F1 cechuję się dużą starannością i wykończeniem, prowadzi się znacznie lepiej niż te w niższych serii wyścigowych. Weźmy np WSbR w wersji 3.5 – kierowcy dysponują tam momentem obrotowym niż w F1 przy niższej masie. Nie ma TC i wymaga się wręcz od kierowców umiejętności w operowaniu pedałem gazu. Tekst autora sugeruję jednoznacznie ,że Vettel dostaję najlepsze rozwiązania , bo do tego najbardziej się nadaję – co jest bzdurą.
(04 Oct 14:46)
Pierdoły wypisujesz. Może warto posłuchać samego Neweya, który mówi, że obaj jego kierowcy pracują na najwyższym poziomie od strony technicznej, z tym że Mark jest bardziej wyczulony na zmiany aero, a Sebastian lepiej czuje stronę mechaniczną, zawieszenie i opony, więc pod tym względem ich feedback się uzupełnia bardzo dobrze.
(04 Oct 20:42)
Newey mówi jedno, zespół robi co innego czyli normalna obłuda RBR. Stajnia nigdy nie wystawiała dwóch bolidów o tej samej specyfikacji, więc Webber nigdy nie miał do dyspozycji warunków Vettela.
(05 Oct 07:09)
Pisząc “mądrze” raczej miałem na myśli obiektywnie, co nie wyklucza posiadania własnego zdania. Poza tym napisałem “czasem”, a nie “najczęściej”. Nie schlebiaj sobie, bo nie masz podstaw.
(05 Oct 15:40)
Przykre jest to ,że z całej mojej wypowiedzi postanowiłeś się skupić tylko na banałach, omijając temat F1 szerokim łukiem. Pozdro