Kierownica z drukarki 3D
W ostatnim wydaniu magazynu Echa padoku wspomniałem, że zespoły coraz częściej korzystają z technologii druku 3D. Eric Boullier wręcz marzy, aby w niedalekiej przyszłości dysponować drukarką na torze, która umożliwi drukowanie części. Ted Kravitz wspomniał ostatnio, że jednym z powodów, dla których pojawiają się matowe malowania na bolidach, jest właśnie technologia druku 3D. Wytworzone w ten sposób części nadwozia nie muszą być malowane, a to oznacza pewną oszczędność wagi.
Day 3 details
Force India VJM09, steering wheel pic.twitter.com/ppXam5ktXE— Mario Keszeli (@techF1LES) February 24, 2016
Często jest tak, że najtrudniej jest dostrzec to, co przed oczyma. Zdjęcia nowej kierownicy zespołu Force India są ogólnie dostępne, ale dopiero teraz okazało się, że jej przednia część oraz wszystkie pokrętła oraz guziki wyszły spod głowicy drukarki.
(24 Mar 14:46)
Czy elementy zrobione na drukarce 3D są lżejsze? Jaka przewagę mają elementy wykonane na takiej drukarce? Rozumiem kwestie szybkości wyprodukowania danego elementu, ale części kierownicy? Nie łapię tej przewagi…
(24 Mar 17:22)
W przypadku kierownicy chodzi właśnie o czas i możliwość szybkiego wprowadzenia zmian w układzie. Być może po kilku wyścigach wypracowane rozwiązania zostaną wykonane w tradycyjny sposób.
(24 Mar 23:21)
Ok, dzięki za przybliżenie tematu!
(27 Mar 11:43)
“W ostatnim wydaniu magazynu Echa padoku wspomniałem, że zespoły coraz częściej korzystają z technologii druku 3D.”
Coraz częściej??? Technika druku 3D wykorzystywana jest w F1 od wielu lat. Szybkie prototypowanie i wykonywanie form techniką 3D to podstawa od bardzo dawna. Na całe szczęście w F1 wykorzystuje do tego celu technikę stereolitografii. W związku z tym wydruki mają dużą dokładność (dzięki bardzo cienkiej grubości każdej z warstw). Nie ma to nic wspólnego z marną jakością komercyjnych drukarek, którymi w ostatnim czasie “wszyscy” się podniecają gdy tylko usłyszą “drukarka 3D”.
(29 Mar 07:46)
Polecam obejrzeć magazyn, bo słowa padły w konkretnym kontekście. Chodzi o drukowanie elementów poszycia bolidów.