Które zespoły manipulują ciśnieniem w oponach?
Kolejny raz powraca kwestia ciśnień w oponach oraz zespołów, które znalazły legalny sposób na jego obniżenie w trakcie jazdy. Wszystko za sprawą listu, który zespół McLarena wystosował do FIA, z prośbą o jasne wskazanie, co jest dozwolone, a co wykracza poza zapisy obowiązującego regulaminu technicznego. Serwis motorsport.com sugeruje, że ekipa z Woking starała się w ten sposób uzyskać konkretne wytyczne, zanim przystąpi do wdrażania własnych rozwiązań w tym obszarze.
Według AMuS jednym z rozwiązań, o które miała dopytywać ekipa z Woking, było wykorzystanie podwójnej felgi lub felgi ze specjalną kieszonką, do której przez małe otwory wykończone zaworami, uchodziłoby powietrze z opony. Federacja w wiadomości przekazanej wszystkim zespołom przypomniała, że takie rozwiązanie jest niezgodne z obowiązującym regulaminem technicznym i oznacza naruszenie artykułu 12.8.3.
Choć obowiązujące przepisy zakładają, że zgodność z wytycznymi określonymi przez włoskiego producenta opon ma być osiągnięta podczas pomiarów stacjonarnych, to FIA dysponuje zapisem zmian ciśnienia w oponach poszczególnych bolidów na dystansie wyścigu. Według AMuS dane dwóch ekip wskazują, że ciśnienie w przednich oponach w czasie wyścigu jest niższe od rekomendowanego o 2 PSI.
Który z zespołów majstruje przy ciśnieniu w oponach? Początkowo podejrzewano Mercedesa oraz Force India, ale obecnie pod lupą znalazły się obie ekipy związane z marką Red Bull. Wspomniana różnica w ciśnieniu przednich opon przekłada się na zysk około 0,4 sekundy na okrążeniu. To sporo, a jeśli “trik” nie narusza obowiązującego regulaminu i wykorzystuje tzw. szarą strefę, to zespoły, które go stosują, nie ryzykują absolutnie nic.
Zła informacja dla ekip, które wspomagają się takimi rozwiązaniami jest taka, że wkrótce FIA może sięgnąć po całkiem nowe rozwiązania. Pomiary stacjonarne mogą zostać zastąpione odczytami z czujników znajdujących się w oponach, zamiast minimalnego ciśnienia startowego firma Pirelli będzie wyznaczała minimalne wartości, które nie mogą zostać przekroczone w czasie rywalizacji na torze.
(12 May 22:18)
Rozwiązania są trzy: Wypływ czynnika, albo jego schłodzenie, lub zwiększenie objętości. Schlodzenie czynnika raczej nie wchodzi w grę, wiec obstawiam dynamicznie odkształcające się profile wewnętrzne felg. Nie wiem jak to zrobili, ale to mnie szczególnie nie dziwi :))))