L’Equipe: Odejście Vasseura to ogromna strata dla zespołu
Różne wizje rozwoju zespołu – taki powód wskazał Frederic Vasseur mówiąc o swoim odejściu z zespołu Renault. Choć decyzja została podjęta zaledwie kilka dni temu, to był to wynik wielu tygodni wewnętrznych tarć, które dały o sobie znać również podczas kończącego sezon spotkania najważniejszych osób w zespole.
Dziś głos w sprawie zabrał Cyril Abiteboul, który przejął tymczasowo pełnię władzy w zespole. Francuz w rozmowie ze stacją Infosport+ odniósł się do słów, już byłego kolegi z zespołu, sugerując, że Vasseur nie potrafił się dostosować do hierarchii, jaka panuje w Renault.
“Struktura to coś, co stanowiło problem dla Frederica, który potrzebuje niezależności, bo tak zawsze wyglądało jego życie.”
“Kiedy jesteś częścią struktury, w której nie jesteś ani jej właścicielem, ani udziałowcem, która nie ma w nazwie twojego nazwiska, to oznacza, że musisz pogodzić się ze ścieżką procesu decyzyjnego.”
“To jest zespół Renault, nie Frederica Vasseura czy Cyrila Abiteboula. To było główny powód braku możliwości współpracy w harmonii i stabilności.”
Nieco inne spojrzenie na całą sytuację przedstawił Mark Hughes. Vasseur otrzymał zadanie do wykonania, jakim było postawienie fabryki Enstone na nogi i pełna integracja z Viry, ale nie otrzymał potrzebnej do tego władzy. Jego pomysły związane z zatrudnieniem nowych ludzi zderzyły się z murem korporacyjnej mentalności. Vasseur planował m.in. zatrudnić około 40 osób, które wzmocniłyby departament aerodynamiczny. “Stara gwardia” prawdopodobnie poczuła się zagrożona i zablokowała jakiekolwiek zmiany.
Redaktor magazynu Motorsport wspomina również o mocnych powiązaniach rodzinnych Vasseura z francuskim producentem. To właśnie on miał przekonać władze koncernu do ponownego przejęcia zaplecza technologicznego w Enstone i powrotu na tor z logiem marki Renault na poszyciach bolidów.
W podobnym tonie pisze francuska L’Equipe, nazywając jednocześnie odejście Vasseura ogromną stratą dla zespołu. Dziennik sugeruje, że stworzenie małej, elastycznej oraz złożonej z wysokiej klasy specjalistów struktury, stało u podstaw sukcesów Vasseura w niższych kategoriach. W momencie, gdy próbował te same mechanizmy wprowadzić w Renault trafił na mur nie do przejścia. Dziennik sugeruje, że nowa struktura zespołu zostanie przedstawiona 21 lutego, w czasie prezentacji bolidu.
Na koniec słowo komentarza. Jeśli coś może być gorsze od korporacyjnej bezwładności procesu decyzyjnego, to chyba tylko korporacyjno-rodzinne powiązania. Nie wiemy czego Vasseur byłby w stanie dokonać z zespołem, ale tor szybko zweryfikuje jak skuteczne okażą się rozwiązania, w które wierzy Abiteboul.
(12 Jan 15:24)
Pytanie brzmi, czy i kogo uda się zatrudnić do korporacji Renault. Może jak będą dużo płacić…
(12 Jan 22:09)
Abiteboul powiedział w czasie targów Autosport International, że zespół Renault nie potrzebuje osoby, która zajmie stanowisko szefa zespołu.
(13 Jan 08:59)
Akurat nie chodziło mi o znalezienie zastępcy dla Vasseura, tylko o zatrudnianie inżynierów, którzy po odejściu Vasseura mogą mieć tym większe poczucie niepewności, czy jest z kim rozmawiać. Czy to nie Allison odmówił Renault z podobnego powodu?
(12 Jan 15:58)
Ciekawe jak w tej sytuacji odnajduje się Hulk, który z pewnością też przeszedł do Renault za sprawą Vasseura, z którym wcześniej świetnie mu się współpracowało.
(12 Jan 16:11)
Za sprawą Vasseura to mógłby przejść Ocon.
Hulk przeszedł dlatego, że Renault usilnie poszukiwało kogoś solidnego, i dawało duże pieniądze.
Na liście Renault był numerem 3 albo 4, ale preferowani kierowcy (Sainz, Perez, Bottas) byli nie do wyjęcia.