Hiper ultra… chłodnym okiem
Dzisiejszy wpis zacznę od cytatów. Pierwszy z nich, to słowa Roberta Kubicy wypowiedziane podczas wywiadu z Antonio Lobato, w którym losując rzeczy z worka trafia na stoper.
“Stoper jest twoim przyjacielem, jeśli czasy są niskie. Jeśli są wysokie, to nie jest przyjacielem.”
Drugi cytat to wypowiedź Paddego Lowe, która padła w czasie podsumowania testów opon w Abu Dhabi.
“Czasy okrążeń mogą być mylące.”
Oba stwierdzenia są niezwykle prawdziwe i to będą chyba jedyne słowa w tym materiale, ze którymi nie można będzie polemizować.
Czy stoper był przyjacielem Roberta podczas dwudniowych testów opon? I tak i nie. Jeśli ten test miał dać odpowiedź, czy polski kierowca jest w stanie prowadzić samochód na wysokim i równym poziomie, to bez wątpienia taką odpowiedź otrzymaliśmy. Duża ilość przejechanych kilometrów oraz bardzo równe tempo w czasie dłuższych przejazdów nie pozostawiają złudzeń, że plotki, które pojawiły się po teście z Renault możemy spokojnie włożyć między bajki. Nawet jeśli tempo Roberta było rwane podczas zajęć na torze Hungaroring to nie miało to nic wspólnego z jego przygotowaniem fizycznym czy ograniczeniami, a mogło wynikać choćby z pracy opon, których polski kierowca dopiero się uczy.
Musimy w tym szaleństwie być uczciwi i przyznać, że Sirotkin również spisał się dobrze. Wsiadł w zasadzie z marszu (podobnie jak Robert odbył test w symulatorze Williamsa) i od początku kręcił równe i szybkie kółka. Ten test był dla niego ogromną szansą, więc nie mam złudzeń, że zostawił na torze całe serducho.
Wszyscy jak ognia unikają pytania czy był szybszy od Roberta. Jeśli założymy, że kierowcy realizowali bliźniacze programy (taką informację przekazała Aldona Marciniak oraz Sirotkin w wywiadach), to był i tej przewagi nie można nie zauważyć. Wiele osób porusza kwestie ilości paliwa oraz przyczepności toru kwestionując jakiekolwiek próby porównania. Fakt, że zespół dopiero na przyszły tydzień zaplanował odprawę z kierowcami, w czasie której zostaną dokładnie omówione zebrane wyniki, pokazuje, że jest to bardzo trudna materia.
Jeśli jednak całkowicie odrzucamy czasy okrążeń, to większość nagłówków, jaka pojawiła się w polskich serwisach nie ma żadnego uzasadnienia. Jeśli przyjmujemy, że są coś warte, to musimy odłożyć sentymenty na bok i zaakceptować, że Robert miał większy komfort i możliwości, aby błysnąć czasem – bardziej przyczepne opony (HS) oraz pora dnia (tzw. happy hour).
Może w tym teście nie chodziło o czasy okrążeń? Może zwyczajnie Williams chciał potwierdzić, czy Robert równie dobrze czuje się w nowej maszynie, co w bolidzie z 2014 roku? Czy znowu zaskoczy dużą ilością cennych informacji przekazanych inżynierom i czy jego współpraca z zespołem nadal będzie się dobrze układała? Jeśli tak, to nie mamy się o co martwić, bo zarówno Autosport jak i niemiecki Speedweek podkreślają, że polski kierowca wypełnił ogromną wyrwę w sercach inżynierów (i ich notesach), która powstała po odejściu Bottasa. Mówiąc prościej, w końcu będzie z kim pogadać. Robert ujął wszystkich również swoim oddaniem i poświęceniem. Był dobrze przygotowany, był dostępny dla inżynierów i w czasie trzech dni testowych opuszczał tor tylko wtedy, gdy w garażu gaszono światło. To niezwykle istotny element, zdecydowanie ważniejszy niż mowa ciała Paddego Lowe oraz wcześniejszy wyjazd z toru Sirotkina.
Bardzo wiele złych rzeczy zostało napisanych pod moim adresem po publikacji “Dwunastej rundy“. Chciałbym, żebyście przeczytali ten tekst jeszcze raz i odnieśli go do obecnej sytuacji. Niespodziewane pojawienie się Rosjanina to kolejna niewiadoma w równaniu, które już zdawało się mieć rozwiązanie. Bardzo dobrze całą sytuację podsumował Oleg Karpow z Autosportu. Choć jak większość obserwatorów jest prawie pewny, że Robert będzie w przyszłym sezonie kierowcą Williamsa, to uważa, że jedyne co Sirotkin mógł zrobić, to wsunąć stopę między drzwi i przyprawić decyzyjnych Williamsa o ból głowy. Najwyraźniej to zrobił, ale czy to wystarczy, aby Williams choćby na moment pomyślał o zboczeniu z obranego kursu? Nie znam odpowiedzi na to pytanie, ale wiem, że Lowe jest “zakochany” w Kubicy, a inżynierowie najwyraźniej też poczuli miętę.
Coraz częściej w relacji zagranicznych mediów (pisze o tym choćby tak lubiany przez polskich kibiców Roberto Chinchero) pojawia się kwestia wsparcia finansowego, które ma iść za Rosjaninem. Wspominali o tym również polscy dziennikarze obecni w padoku podczas testów. To jest informacja, która nie wzięła się z powietrza. Menadżer Sirotkina zanim zapukał do fabryki zespołu z Grove prowadził rozmowy z Helmutem Marko, dotyczące objęcia fotela w młodszej z ekip. Kwota, którą zaproponował jest zbliżona do sumy, jaką LOTOS, za przyzwoleniem polskich władz, ma “wpompować” w program wsparcia budowany wokół Kubicy.
To wszystko nie przybliża Roberta do fotela, ale też nie oddala. Skazuje nas jedynie na kolejne tygodnie oczekiwania i niepewności. Szkoda, bo chętnie bym już starł cały szron z butelki Martini, która czeka w lodówce. Musimy pamiętać, że od momentu podjęcia decyzji może jeszcze minąć nieco czasu, zanim zostanie ona ogłoszona. Zespół musi dać sponsorom szansę na przygotowanie wszystkich elementów promocyjnych, a to może potrwać.
(01 Dec 12:04)
Ewentualnie zostaje liczyć na jakiś wcześniejszy przeciek od któregoś ze sponsorów, ale z tym może być ciężko…
(01 Dec 12:13)
RK zszedłby ponizej 1.39 ale dostał bloka w s1, a drugiego lapa nie wykonal przez red flag, ale to i tak nie wiele znaczy bo RK raczej nie napalał się na jak najlepsze czasy. Wyglądał jak podstawowy kierowca teamu, który wykonal zaplanowaną pracę dla teamu.
(01 Dec 12:18)
Sirokin nie wykonał szybkiego kółka na US bo kiedy był w trzecim sektorze pomiarowego okrążenia na torze pojawiła się czerwona flaga (Hartley chyba). W dwóch pierwszych miał personalne rekordy.
(01 Dec 12:29)
ponadto zastanawiajacy jest ban na kontakt z mediami dla RK 2. dnia. I coś mi się wydaje, że RK 1. dnia powiedział za dużo gdy stwierdził, że na “porównywanie czasów przyjdzie pora w Australii” : )
(01 Dec 13:04)
Sirotkin jechał wtedy na SS. Nie jeździł na testach w ogóle na hiper, ani ultra miękkich.
Kubica zrobił czas na oponach o trzy stopnie-miększych i o lepszej porze niż Sirotkin. Rożnica w warunkach na torze do 0,5 sekundy na korzyść Kubicy, a opony to ponad 1,5 sekundy.
(01 Dec 13:06)
Widzę, że mamy tutaj kogoś z williamsa, który ma dokładne dane o warunkach na torze i roznicy w mieszankach i przyczepnosci, lol
(01 Dec 18:46)
Oglądałeś kiedyś kwalifikacje w Abu Zabi? To tor gdzie następuje w całym sezonie największa poprawa warunków na torze tylko w ciągu godziny z tego względu, że zaczynają się w Słońcu i upale, a kończą po zmierzchu. Kubica wykręcił swój czas o tej samej porze gdy trwa Q3 w kwalifikacjach czyli w najlepszym momencie. Sirotkin zrobił swoje najszybsze okrążenie w południe w największym upale.
W Internecie są dostępne szczegółowe informacje o tym na jakich oponach wyjeżdżali kierowcy Williamsa, na jak długie przejazdy i jaki to był typ przejazdów.
(01 Dec 20:09)
Jak już jedziemy takim tonem, to właśnie podczas ostatniego Q3 kierowcy doświadczyli czegoś niespodziewanego… i głośno o tym mówili. Tor w kilka minut stał się znacznie wolniejszy i drugie przejazdy w Q3 były wolniejsze z tego powodu.
Co się dzieje z tym narodem, wszyscy na siebie naskakują zamiast się cieszyć, że RK w ogóle dostał szansę powrotu po tylu latach. To jest sukces sam w sobie i sytuacja bez precedensu w historii F1.
Zamiast tego wojenka za wojenką, jak dzieci w piaskownicy, napijcie się Martini i wyluzujcie. Będzie co ma być. 🙂
P.S. Sirotkin jawnie mówił, że został zablokowany przez bodajże FI, Robert też podobno miał tłok na torze i z mojej wiedzy wynika, że ten czas wykręcił właśnie w tym oknie, o którym wspominali kierowcy w trakcie Q3, jak ktoś ma ochotę to wszystko sprawdzać i ma czas to proszę bardzo.
Nasze za przeproszeniem pier…. nic w tej sprawie nie zmieni. Kopiemy się a podejrzewam, że i tak każdy z Nas najbardziej ucieszyłby się z powrotu wiadomo kogo.
Karol296, czy mogę prosić o źródło tych danych odnośnie opon? Nikt też mi nie odpowiedział, czy jest tam wyraźnie napisane jaka to mieszanka 2017 czy 2018. Niestety pod postem KAROL296 brak możliwości kliknięcia w odpowedz…
(01 Dec 20:33)
/Niestety pod postem KAROL296 brak możliwości kliknięcia w odpowedz…/
Trzeba kliknąć w to nad. Taki urok systemu komentarzy.
(02 Dec 11:29)
@łukasz
Otwórz sobie translator google i to przeczytaj.
https://ru.motorsport.com/f1/news/analiz-kto-byl-bystrejshim-pilotom-williams-na-testakh-v-abu-dabi-984620/
(02 Dec 11:32)
jest jedna kwestia, której nikt nie wziął do tej pory pod uwagę
zespoły miały do dyspozycji opony z 2017 i 2018 roku, więc równie dobrze Kubica mógł wykonywać stinty 1. dnia na oponach z 2017 roku, a Sirotkin 2. dnia z 2018
opony na 2018 są stopień miększe
(01 Dec 13:07)
Te dane są powszechnie znane, bo Pirelli przekazuje je w zasadzie przed każdym weekendem.
(02 Dec 09:49)
Szukam czasów z długich przejazdów w innych zespołach, chciałbym porównać jak to się ma do Wiliamsa. Zakładam że zespoły realizowały podobne programy i na tej podstawie można by wysnuć pewne wnioski. Ma ktoś takowe dane?
(01 Dec 12:56)
Chyba w miarę sensownym rozwiązaniem dla Williams’a by było zakontraktowanie Sirotkina na trzeciego kierowcę (z jego wkładem finansowym), gwarantując mu np. kilka treningów piątkowych, kontrakt na ’19 (nie mam pewności do kiedy Stroll jest zakontraktowany, poza tym papa S. coś kombinuje z Force India) i ewentualne wejście w sezonie 2018 na podstawowego, gdyby nie daj Boże coś Robertowi nie poszło w pierwszych wyścigach (pytanie czy taki wariant wchodzi w grę w teamie Kubica… pewnie nie ma za bardzo wyjścia…).
Tak czy inaczej nawet jeśli schłodzone Martini wyciągniemy z lodówek przed świętami (a spożycie tego trunku zapewne znacząco wzrośnie w PL w ’18), to i tak czeka nas lekka niepewność i nerwówka do zakończenia GP Australii.
Forza Robert!
(01 Dec 18:39)
Kolega Tommy, zaraz #Klika będzie w komplecie 😉
(01 Dec 13:08)
Super podsumowanie! Bardzo mi się podoba.
Osobiście mam kilka pytań do samych testów, człowiek Pirelli Mario Isola powiedział, że zespoły miały dostępne mieszanki w nowej i starej specyfikacji. Czy ktokolwiek oprócz Pirelli i zespołów wie na jakich jeżdżono w danym stincie oponach 2017 czy 2018?
Tylko do tych ultra hiper duper miękkich nie ma wątpliwości.
Zakaz rozmów Roberta jest faktycznie intrygujący. Można to jednak odbierać również tak, że Robert powiedział za dużo i Williams stara się go chronić gdyby okazało się jednak, że z kontraktu nici.
Kolejną kwestią jest obecność Roberta przez cały czas testów, od poniedziałku do samego końca i zmiana harmonogramu, który oficjalnie miał wyglądać inaczej. SS przyjechał zrobił swoje i wyjechał. Czy zastanawiając się nad kierowcą zespół nie che poznać jego sposobu pracy na torze w trakcie tak ważnego dla teamu okresu?
SS zrobił na mnie wielkie wrażenie. Jednak ze względu na sympatię do Roberta staram się szukać jakiegoś punktu zaczepienia, aby wytrzymać czas do ogłoszenia decyzji.
Co jest też dla mnie ważne, RK w sobotę nie mówił nic o kapciu, ruchu na torze. RK przekazał tego dnia, że jest zadowolony, co faktycznie w jego przypadku jest zaskakujące. 😀
(01 Dec 13:36)
Ban na wypowiedzi był po to by uniknąć niepotrzebnych pytań o czasy 🙂 IMHO wyszedł brak doświadczenia z oponami Pirelli. Sirotkin jednak ma więcej jazd z nimi (3 treningi + testy w Bahrajnie) na swoim koncie. Nie zmienia to faktu, że pojechał bardzo szybko i zrobił dobre wrażenie.
Chociaż mam taką myśl, że nie jechał na pełnym baku ale ciut mniej zatankowanym aucie. Podbijanie stawki prawda?
Będzie dobrze.
(01 Dec 14:42)
Jeszcze jedna rzecz: kolega Karol296 wrzucił na twiterze link do analiz wykonanych przez Olega Karpova: https://ru.motorsport.com/f1/news/analiz-kto-byl-bystrejshim-pilotom-williams-na-testakh-v-abu-dabi-984620/
(01 Dec 21:34)
Panowie, Paddy Love głosi “Merry Christmas” 🙂 Co będzie to będzie, nasze analizy, przemyślenia i tak nic nie zmienią, ale jak ktoś to lubi to bawcie się dobrze. Ja czekam na jakieś sprawdzone wieści z Williamsa, miejmy nadzieje, że wszyscy usłyszymy to co chcemy, czyli RK w F1.
(01 Dec 22:34)
gorąco kibicuje RK i trzymam mocno za niego kciuki, fajnie byłoby znowu go pooglądać na wyścigach F1
(02 Dec 15:15)
@Karol296
Jazda w upale to gorsze warunki od czasu kiedy było Q3 ? Oooo
To dość odważna teza.
Sirotkin był zdecydowanie szybszy od Kubicy i jedyne sensowne wytłumaczenie to właśnie temperatura asfaltu.
Koniec końców zespół podkreśla cały czas że chcieli przede wszystkimi sprawdzić kondycje Kubicy i wynik jest na plus.
Wspomnieli również o nieporównywaniu czasów bo są one mylące więc jest jakiś czynnik wpływający na czasy.
(02 Dec 16:13)
Pamietam jak Sirotkin mowil na wlWevrzech ze Robert jest szybszy od niego w jego wlasnym Renault.. od tego czasu Robert mocniej pracuje a postepy tez zrobi wieksze. Nie patrze wcale na te czasy, bo nie ma sensu 🙂
(31 Dec 15:20)
Czytam ten artykuł po raz pierwszy i widzac kiedy zostal opublikowany to czas weryfikuje go pozytywnie.
Czy moglbys podzielic sie swoimi przemysleniami odnosnie aktualnej sytuacji w WMR?