R31 – nowy w 92 procentach
Wczoraj wspominałem o wizycie dziennikarzy francuskiego Le Figaro w fabryce zespołu Lotus Renault w Enstone. Mieli oni okazję zobaczyć jak wyglądają prace przy R31 dokładnie na siedem dni przed pierwszym przedsezonowym testem. Nie będę tłumaczył całości artykułu ale postaram się opisać Wam najciekawsze rzeczy, które się w nim znalazły.
Pierwsze co mnie zaskoczyło to wypowiedź Erica Boulliera na temat zespołu, który pracuje przy budowie samochodu. Wyobraźcie sobie, że nie są to inżynierowie Renault ale całkiem nowy zespół zatrudniony przez szefostwo spółki Genii Capital. Wynika z tego, że decyzja o całkowitym przekazaniu teamu została podjęta przez szefostwo Renault na długo przed tym jak została ogłoszona. Prace nad R31 rozpoczęły się w pierwszym kwartale 2010 roku a skoro budową zajęli się nowi ludzie to Lopez musiał mieć czas na ich zwerbowanie. Obstawiam, że zmiana właściciela została zaplanowana już w drugiej połowie 2009 roku.
Ostatnie części bolidu mają dotrzeć do Enstone w sobotę więc szykuje się pracowity weekend. Jeśli już jesteśmy przy częściach to R31 w porównaniu z R30 ma składać się w 92% z nowych elementów. To nie jest ewolucja ale rewolucja. Jedno niepozorne zdjęcie, które znalazło się w materiale Le Figaro może zdradzać pewne nowości.
Fotografia nie jest najwyższej jakości bo została powiększona z miniatury ale można zauważyć całkiem nowy sposób mocowania lusterek. Nie jestem specjalistą jeśli chodzi o tematy techniczne więc proszę Was o spostrzeżenia dotyczące tego co widać powyżej.
Genii Capital poddało analizie dotychczasowy sposób działania zespołu i porównała go z mistrzowskim sezonem 2006. Zespół przeszedł bardzo dużą restrukturyzację, która poprawiła sposób zarządzania oraz w drastyczny sposób zwiększyła wydajność. Po bałaganie, który został po czasach rządów Briatore nie ma już śladu. 170 milionów euro i 500 pracowników ma wystarczyć do powtórzenia sukcesów Renault sprzed pięciu lat.
Kolejną nowością w zespole jest współpraca ze specjalistami zajmującymi się na co dzień lotnictwem oraz konstruowaniem łodzi wyścigowych. Bardzo duży nacisk postawiono również na obliczeniową mechanikę płynów czyli CFD. Oprogramowanie stworzone przez specjalistów zatrudnionych przez zespół jest podobno tak dobre, że mają z niego korzystać specjaliści z Boeinga przy testowaniu swoich samolotów. W artykule Le Figaro pojawia się również stwierdzenie, że w pracach nad prototypem zużyto karbon w ilości odpowiadającej 25 kilometrom materiału o szerokości jednego metra. To obrazuje jak wiele pomysłów zrodziło się w głowach inżynierów i dlaczego zaprojektowany tak ogromną ilość nowych elementów.
Nowe elementy mają za zadanie podnieść osiągi samochodu ale również ułatwić pracę kierowców. R31 ma być bardziej przyjazny w prowadzeniu. Szef inżynierów wspomina o kilku innowacyjnych elementach aerodynamicznych ale mimo zachęty ze strony dziennikarzy nic więcej nie chciał zdradzić.
(27 Jan 11:42)
Chłopaki z Enstone dadzą radę 😉 Jestem tego więcej niż pewien, w końcu mają stabilną ekipę, niekwestionowanego lidera pokroju Alonso, pewny i wcale nie najniższy budżet i wielkie aspiracje. Allison również nie został wyciągnięty znikąd. Doświadczony i ekscentryczny gość z pomysłami. Coś czuję że ta “skrzynia biegów” o której wspomina Kubica powinna dobrze działać i wrzucać kolejne przełożenia bez tarcia i haczenia.
Przy okazji, kolejny element układanki Lotus-Renault GP : kombinezon z Fauzy’m jako modelem 😉
http://img440.imageshack.us/i/combir.jpg/
A za jego plecami nowe malowanie kasku Roberta?
(27 Jan 11:45)
Stawiam, że to kask Fauzy’ego. Jakoś do Roberta mi nie pasuje
(27 Jan 11:48)
W pierwszej chwili też tak myślałem ale tak jakby się nad tym zastanowić to nie można wykluczyć, że to kask Roba. Połączenie kolorów fajne i pasujące do barw bolidu. Czarny, złoty i czerwony. Ja jestem na “TAK” hehehe 😉
(27 Jan 12:01)
Mam nadzieję, że Genii Capital nie zatrudniło nowych ludzi tylko w fabryce, ale i też tych obsługujących bolid na torze. W pewnym momencie sezonu już ciężko było patrzeć na kolejne ich wpadki np. Lollipop Man.
(27 Jan 12:13)
Pierwsze co rzuca się w oczy to sidepod-y nie ma już takich “esów floresów” tylko bardziej przypominają te z Mclarena (MP4-25), no i jeszcze lotki na wysokości sidepad-ów [może ktoś mnie poprawi i napisze jak to się fachowo nazywa] są znacznie wysunięte do przodu.
(27 Jan 12:53)
Nie chcę gasić hura-optymizmu ale każdy zespół przed rozpoczęciem sezonu zachwala swoją pracę i jest przekonany o tym, że będzie walczył o mistrzostwo (no może nie HRT, oni będą mieć ładny bolid). Przed sezonem 2009 Theissen powiedział: „W 2009 będziemy walczyć o mistrzostwo.”, wszyscy kibice byli nakręceni a był to chyba najgorszy sezon Roberta. Całe to podgrzewanie atmosfery świetnego bolidu ma tylko na celu ściągnięcie sponsorów, wiadomo, że logo na bolidzie mniej kosztuje przed sezonem niż w jego trakcie kiedy zespół zaczyna odnosić sukcesy.
(27 Jan 12:53)
Jest to pewnie jeden z wielu modeli testowanych w tunelu,nie zaryzykowali by jakiego kolwiek wycieku więc to co możemy zobaczyć to tylko dlatego,że nie bedzie miało nic wspulnego z nowym bolidem.Choć element aerodynamiczny mocujący lusterka wygląda dość ciekawie.
(27 Jan 14:31)
Też nie jestem pewien, czy daliby się tak złapać, ale nie znacie umiejętności dzisiejszych dziennikarzy. niby zrobi zdjęcie fabryce, ale w kąt kadru złapał się bolid i po powiększeniu można co nieco zobaczyć.
Co do samych zmian, to niewiele mi mówią, ale zmiana z lusterkami może trochę dać, bo na początku poprzedniego sezonu była mała afera, że lusterka w niektórych samochodach są za małe i podlegają zbyt dużym wibracjom. Nie pamiętam dokładnie, ale jakieś restrykcje a propos lusterek zostały chyba wprowadzone i może to pomóc, ale wątpię (choć detale mają duży wpływ), aby był to kluczowy element. Myślę, że w zanadrzu mogą trzymać coś jeszcze, bo wielokrotnie słyszałem, że Allison wpadł na jakiś genialny pomysł aerodynamiczny. W Sauberze chodziło o genialne rozwiązanie techniczne – KERS, który ogólnie jako system nie okazał się skuteczny. BMW zwróciło uwagę na ten element, bo myśleli, że to będzie kluczowa zmiana w przepisach, jednak aero jest ważniejsze.
@MrBigStuff z tego co pamiętam, to znasz gościa, który o bolidach wie wszystko (z twittera bodajże), świetnego technika. Może warto by było napisać i spytać jego o zdanie?
P.S. To mój ostatni post jako “Bartek”, bo zobaczyłem tu ostatnio jakiegoś innego Bartka, więc zmieniam moją nazwę na standardowy nick z większości portali – “santos112” (nie wiem czemu tu go nie użyłem). 🙂
(28 Jan 06:17)
Cały materiał reporterski poslega autoryzacji,zdjęcia również.
(27 Jan 15:23)
totalnie kulawo zinterpretowałeś fragment o inżynierach. To cały czas Ci sami ludzie, tylko zorganizowanie pod rządami Genii.
(27 Jan 18:21)
L’auto sera la première conçue selon l’organisation mise en place par Genii Capital, propriétaire luxembourgeois de l’écurie, laquelle est passée sous licence anglaise pour honorer les couleurs de Lotus Cars, principal sponsor à hauteur d’environ 20 millions d’euros par an sur les cinq prochaines saisons.
Samochód będzie w całości zbudowany po raz pierwszy przez zespół zorganizowany przez Genii Capital…
Różnie można to rozumieć.
(28 Jan 01:50)
Przeciwnie. Elementarna wiedza wskazuje na poprawną interpretacje… z resztą nie ma tam ani słowa że dokonano zmian kadrowych i wymieniono w personel więc taka interpretacja jest nie do zaakceptowania.
(27 Jan 16:51)
Właśnie się doczytałem, że Robert przyjechał dziś do Enstone na ostatnią przymiarkę fotela. Ciekawe co on powie o nowym samochodzie, bo ponoć z kimś rozmawiał.
O której jutro ferrari się prezentuje? 10:00 czy mam złe informacje?
(27 Jan 19:34)
http://paultan.org/2011/01/27/gerard-lopezs-thoughts-on-lotus-renault-gp-group-lotus-proton-and-1malaysia-racing-team/
podoba mi sie odpowiedź na ostatnie pytanie udzielone przez Lopeza.
oby optymizm się zrealizował na torze.
===========================
That brings me to my last question, how confident are you that Lotus Renault team will do well this year?
I predict that we will be winning races this year. So I’m very confident.
(27 Jan 21:47)
Świetny wywiad.:)