Kto późno zaczyna…
Kilka dni temu w programie The Flying Lap Nonathan Neale powiedział, że kto nie ryzykuje nie ma szans na pokonanie konkurencji. Przypomniał nowe rozwiązania, dzięki którym zespoły Brawn GP oraz Red Bull zdominowały kolejne sezony. Swoje słowa odniósł bezpośrednio do sytuacji, w której zespół McLarena odpuścił pierwsze, przedsezonowe testy. Decyzję zespołu tłumaczył tylko i wyłącznie koniecznością sprawdzenia nowych rozwiązań w tunelu aerodynamicznym zanim zostaną zaprezentowane na torze. Stanowczo zaprzeczył jakoby McLaren ukrywał coś rewolucyjnego. Na pytanie czy w tunelu testowane są komponenty potrzebne do “odwrócenia” wydechu Neale nie chciał odpowiedzieć ale możemy się domyślać, że coś jest na rzeczy. Przewinęły się już na tym blogu zdjęcia prezentujące dwa różne rozwiązania w zakresie ułożenia rury wydechowej. Wiem też, że McLaren podczas testów dysponował dwoma specyfikacjami podłogi więc można założyć, że z wydechem w kształcie litery “U” testowany był jeden typ podłogi a z wydechem prostym drugi. Tajemnicą pozostaje gdzie “U-rura” się kończy. Są pewne podejrzenia aby sądzić, że spaliny są odprowadzane gdzieś pod samochodem. Pierwszy trop to właśnie test dwóch rodzajów podłóg natomiast drugi to bardzo nietypowe umieszczenie sensorów monitorujących poziom przepływu powietrza pod podłogą. Jak słusznie zauważył @ScarbsF1 na swoim blogu zespół stosował tego typu sensory jedynie w samochodzie z wygiętym wydechem.
Nawet jeśli zespół takie rozwiązanie opracował to może się okazać, że zabraknie czasu aby je dokładnie sprawdzić. Testy, które miały się odbyć w Bahrajnie (podobnie jak testy serii GP2) nie dojdą do skutku. Póki co brak jakiejkolwiek informacji o ich przeniesieniu na inny tor. W tej sytuacji może się okazać, że MP4-26 przejedzie przed sezonem zdecydowanie mniej od konkurencji. Jakby tego było mało całe sobotnie przedpołudnie Button spędził w garażu z powodu problemów z zawieszeniem. Po skończonych zajęciach Jenson nie krył rozczarowania. Powiedział, że miał zbyt mało czasu aby wczuć się w nowy bolid. W nieco lepszej sytuacji jest Hamilton ale mimo wszystko jest ona daleka od tego co zespół wypracował rok temu.
Skutki decyzji o późniejszym przystąpieniu do testowania mogą być dla McLarena bardzo bolesne. Innowacyjność to dużo ale musi ona być poparta niezawodnością a z tym w MP4-26 póki co nie jest najlepiej. Kilometrów na torze nie da się zastąpić w żaden inny sposób. Patrząc na tabelę prezentującą ilość przejechanych okrążeń mam wrażenie, że Red Bull już wie to, o czym McLaren może się dotkliwie przekonać.
Tak mniej serio to już wiem kto dysponuje najbardziej niezawodna maszyna w całej stawce. Zespół HRT był tak zadowolony z dotychczasowych testów, że wczoraj postanowił zakończyć przedsezonowe przygotowania. Szybko, zwięźle i na temat…
P.S. Tutaj znajdziecie wynik wczorajszego (i nie tylko) polowania na dyfuzor.
(21 Feb 15:00)
Osobiście nawet mnie to cieszy. Nie, żebym miał coś przeciwko stajni McLaren, o nie! Mam do niej wiele sympatii a nawet nadzieję, że po przygodzie z Lotusem, z mistrzowskim tytułem (ot, powiew fantazji) Robert przejdzie właśnie do McLarena, a nie do Ferrari. Bądź co bądź, to właśnie jest droga mistrzów, nieprawdaż? Ale fakt, że jeden z czołowych zespołów w początkowych wyścigach może borykać się z problemami pozwala mi myśleć, że stawka będzie równiejsza. Oczywiście, ktoś może wyskoczyć przed szereg, na przykład przed sezonem włoski ogier zawsze wygląda bojowo. Ale nie ma chyba nic gorszego niż taki Brawn GP i jego patent na nudne zwycięstwa. Wiem, wiem, punkt widzenia zależy od punktu siedzenia, bo gdyby to nasz rodak tak regularnie wygrywał, to piał bym z zachwytu. Tyle, że nawet w takiej sytuacji, bądźmy szczerzy, nikt z nas nie chciałby, żeby to BOLID wygrywał, tylko KIEROWCA. A do tego potrzebna jest równa stawka.
Poza tym, mam wrażenie, że tylko początek mogą mieć słaby.
…a HRT? Dzięki Bogu za 107%. 😉
(21 Feb 15:45)
HRT ma już samochód dopracowany 😉 teraz szukają kierowców i sponsorów. 😛
(21 Feb 16:34)
Racja, żaden inny zespół nie testował tyle dni nowego malowania 😛
(21 Feb 17:57)
odwołali Bahrajn:(
(21 Feb 18:11)
Cóż na f1fanatic są opinie kierowców odnośnie odwołania Bahrainu oto opinia (wycinek) Hamiltona :
“I won’t complain if we have a bit more time given to us.”
Także komentarz zbędny 😛
Co do odwołania wyścigu. Imho jedyna słuszna decyzja. Nawet gdyby zamieszki ucichły to idę o zakład że jak tylko cyrk F1 by się pojawił koledzy protestanci natychmiast wykorzystaliby sytuacje 😉
(21 Feb 19:05)
Dzięki polowaniu na dyfuzor znalazłem zagubiony wydech RedBula.Widać rury pod dyfuzorem jak ładnie zawracają i idą chyba do przodu bolidu 😀
pa.A ktoś tu twierdził, że nic się w RedBulu z wydechem nie zmieniło 😛
(21 Feb 21:56)
Ja tu osobiście w RBR żadnych zawracających rur nie widzę, ciekawią mnie za to te otwory jakby pod lusterkami http://badgergp.com/images/gallery/barcelona-test-day-2/red-bull2.jpg
i co ciekawe HRT jezdzi nadal z podwojnym dyfuzorem http://badgergp.com/images/gallery/barcelona-test-day-2/hispania2.jpg
(22 Feb 08:42)
no właśnie też, sam się zastanawiałem do czego służą te wloty lub raczej wyloty pod lusterkami??? Z tego co pamiętam rok temu też takie mieli i chyba 2 lata temu też? (tak mi się wydaje)
(22 Feb 10:48)
wyloty z chłodnicy 😉
(21 Feb 23:37)
http://i.imgur.com/8ESaK.jpg a to ?
(22 Feb 00:27)
Wygląda to jak nakładka która ma skierować spaliny pod spod i zasilić Dyfuzor, w regulaminie mowa o wydechu, a nie o “nakładkach” wiec jak dla mnie to obejście problemu. Sprytne zresztą, pytanie czy do końca legalne.
(22 Feb 00:30)
odnośnie RB7 pisałem
(22 Feb 10:10)
Jeszcze jedno zastanawia mnie w RedBulu, dlaczego ten nos nie pasuje do reszty bolidu? Wygląda jak by to było takie zastępcze rozwiaznie.