Sejsmiczne sekundy
Dziś mija 17 rocznica tragicznego wypadku, w którym zginął Ayrton Senna. GP San Marino 1994 roku zebrało bardzo krwawe żniwo, bo oprócz brazylijskiej legendy, podczas kwalifikacji życie stracił Roland Ratzenberger. Jest to jedna z najczarniejszych kart w historii sportów motorowych.
Przeglądając YouTube trafiłem na dokument, którego nigdy wcześniej nie miałem okazji obejrzeć. Film National Geographic w zasadzie wyczerpuje temat okoliczności, jakie towarzyszyły wypadkowi Ayrtona Senny.
(01 May 12:26)
MRB, popraw Ratzenburgera na Ratzenbergera (jedna literka się nie zgadza):)
Dzięki za film, też go dotychczas nie oglądałam.
(01 May 12:31)
I znów ta 13-tka. Sam materiał przedstawia bardzo ciekawe fakty. Nie tylko o Ayrtonie i jego śmierci ale też z historii F1.
(01 May 13:23)
świetny materiał ! dzięki za odkopanie go MrBigStuff 🙂
Ayrton pamiętamy [*]
(01 May 14:44)
Ciekawy film, dzięki za historyczny rys F1 i jej legend. Największe wrażenie robią prawdziwe oldtimery z lat ’30, tyle że wtedy kierowcy ginęli tuzinami. Przykładowo:
http://www.youtube.com/watch?v=-SpVuRSCUYs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=etLu_OEA9Fg&feature=related
Teraz to strach by było usiąść do takich cudów uwczesnej techniki.
(01 May 14:52)
Polecam też wersje pod tytułem – “czego nie powiedziano w national geographic”
(01 May 14:56)
http://youtu.be/ayjOW5DnwgM
(01 May 16:17)
Właśnie skończyłem to oglądać, moim zdaniem to co ten dokument pokazał jest prawdą: podczas uderzenia o asfalt urwała sie kierownica i dalej senna juz nic nie mógł zrobić. (Pietrov – podobna sytuacja. )
(02 May 06:33)
A wg mnie kompletny nonsens i szukanie sensacji. Z danych z komputera wynika jednoznacznie że kierownica nie mogła być urwana, ponieważ cały czas była mierzona na niej nie zerowa siła skrętna. Jeśli już to mogłoby paść coś na wspomaganiu i przełożeniu siły skrętu kierownicy na skręt kół.
U Pietrova zupełnie inna sytuacja. Wyskoczył na pół metra w górę i się zdziwił że kierownica w rękach mu została.
(02 May 15:13)
Uważam, że poprawiona wersja filmu mówi prawdę. Kiedy oglądałem oryginalną wersję sam się dziwiłem czasem co oni mówią. 1. Skąd obraz z kamery? 2. Nie pamiętałem dokładnie, ale te skrzynki były potem niedostępne/zniszczone/zabrane.
Czytałem kiedyś sporo na ten temat i najbardziej przekonała mnie analiza na pewnym blogu poświęconym tylko i wyłącznie temu feralnemu wypadkowi. Nazywało się to “Ayrton Senna – nigdy nie zapomnę”. Niestety próbowałem tego odszukać, ale najwidoczniej strona została usunięta. Autor bardzo szczegółowo opisał cały weekend w wykonaniu Ayrtona włącznie z troską o Barrichello i smutkiem po śmierci Ratzenbergera. Stamtąd dowiedziałem się o skradzionych i zniszczonych skrzynkach oraz o urwaniu drążka, dlatego tak dziwiłem się danymi NatGeo, o których nie słyszałem. Uważam, że autor filmiku solidnie uargumentował swoje podważenie produkcji NatGeo i nie jest to szukanie sensacji. Niemniej jednak nikt już przeszłości nie zmieni, a podstaw na jakiekolwiek oskarżenia nie ma, więc kolejne próby szukania winnych zakończą się identycznie jak poprzednie.
P.S. Też Was tak irytowała siła “NACISKU”?
(02 May 17:02)
Fragmenty, w których autor poprawionej wersji stara się udowodnić, że “żółta kropka” umieszczona na kierownicy poruszała się w innej płaszczyźnie tylko na torze Imola wg. mnie jest całkowicie nietrafiona. W umieszczonych przez niego nagraniach również widać nietypowe ruchy, może w mniejszym zakresie, ale jednak.
(02 May 17:26)
Czasami tak to wyglądało. Z resztą nie wszędzie, bo chyba nie od początku sezonu Senna jeździł z tą modyfikacją (nie psowało mu usadowienie w kokpicie i poprosił o zmianę). Natomiast bardzo do mnie przemawia sprawa styku podłogi z asfaltem. O co chodzi z onboardem? Każdy filmik jaki widziałem (i też kiedyś o tym czytałem) kończy się 0,9 lub 1,6 sekundy przed zderzeniem (dokładnie w momencie kiedy auto zaczyna odchodzić od krawężnika), a w materiale NG był puszczony prawie do końca.