Nieźle grzeją
Wczoraj ktoś wspomniał w komentarzach o ubocznych skutkach nowego rozwiązania Renault w zakresie odprowadzania spalin. Gazy wylotowe wyrzucane z ogromną siłą w strefie, w której operują mechanicy mogą być niezwykle groźne. Z tego powodu Renault podczas postoju samochodu używa dodatkowego urządzenia chłodzącego skierowanego bezpośrednio na wydech.
Trafiłem również na zdjęcie prezentujące sprytne obejście regulaminowego zakazu dotyczącego bezpośredniego dmuchania spalinami w dyfuzor. Pomysł wykorzystany pierwotnie przez Red Bulla został zaadaptowany również przez inne zespoły. Zgodnie z nowymi przepisani między dyfuzorem a układem wydechowym musi znajdować się co najmniej 5 centymetrowa przerwa. Poniżej wydech Ferrari skierowany w dyfuzor oczywiście wszystko zgodnie z przepisami.
Poniżej znajdziecie przegląd większości rozwiązań układów wydechowych. Polecam zwrócić uwagę na ślady jakie bolid Renault wymalował na asfaltowej powierzchni toru w Barcelonie.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Badger GP i Octane Photos.
(14 Mar 21:07)
Nickuś jedzie na podwójnym gazie hehehe 😀
(14 Mar 22:14)
Toż to zwykła dmuchawa a nie żaden system chłodzenia, podobna mam w garażu ;P
swoja droga dziwne ze na wolnych obrotach wyrzuca aż tyle spalin by topic asfalt, może poszli śladem RBR i też stosują dodatkowe mapy zwiększające ciśnienie spalin.
(14 Mar 23:03)
Weź pod uwagę, że “wolne” obroty w f1 nie do końca są takie wolne 😉
Czytałem kiedyś na f1technical, że podczas wyścigów to jest coś ok 10000 obrotów.
Spaliny tak wysilonego silnika też mają swoją temperaturę.
Dodatkowo renówka na pewno ma odpowiednie mapy “podtrzymujące” spaliny. Bez tego cała idea była by średnia – bolid (docisk) byłby za bardzo zależny od obrotów.
(15 Mar 06:07)
Ja ze śladów spalin wyczytałem ,że Lotus Renault bierze olej 😀
Bardzo dziwne rozwiązanie Mercedesa.
(15 Mar 07:58)
Rozwiązanie Mercedesa nie jest dziwne. Powiedziałbym nawet, że jak na obecny stan jest bardzo standardowe. Spaliny mają za zadanie przyśpieszyć strumień powietrza wędrujący w kierunku dyfuzora.
(15 Mar 08:41)
Cytuje:
“Zgodnie z nowymi przepisani między dyfuzorem a układem wydechowym musi znajdować się co najmniej 5 centymetrowa przerwa”
o jakich 5 centymetrach mówimy ? czy to się liczy od końcówki wydechu do …. właśnie dokąd. Nie wiem czy jest jakiś konkretny punkt w którym kończy się podłoga a zaczyna dyfuzor. Jak widziałem latającego RedBulla Marka Webera to to jest raczej płynne przejście.
(15 Mar 09:23)
Przejście między elementami jest płynne ale każda sekcja jest wyraźnie określona w przepisach. 5 cm liczymy od końca rury do początku sekcji dyfuzora.