Środa na torze Jerez – LIVE TIMING
Przed nami drugi dzień zimowych testów na torze w Jerez. Wczoraj większość zespołów skupiła się na sprawdzeniu swoich nowych konstrukcji. Słabe wynika Ferrari czy McLarena są jedynie potwierdzeniem, że wczorajsza obecność na torze nie miała wiele wspólnego z pogonią za najlepszym czasem. Dobrą formą błysnął Kimi Raikkonen, ale po pierwsze zespół potrzebował takiego wyniku z marketingowego punktu wiedzenia, a po drugie Fin wykonał tak zwany “shake down” czyli sprawdzenie samochodu w poniedziałek.
Warto zauważyć, że mimo zmian regulaminowych, które miały niekorzystnie wpłynąć na formę samochodów tegoroczne wyniki są lepsze od tego, co obserwowaliśmy w poprzednim roku. Ciągle jest jeszcze wiele niejasności dotyczących konstrukcji poszczególnych bolidów. Myślę, że najpóźniej jutro dowiemy się nieco więcej o tajemniczym wlocie na nosie Red Bulla (wersja chłodzenia kierowcy mnie nie przekonuje) czy wędrującej końcówce wydechu w Ferrari F2012.
Live Timing
Komentarz
Na tym kończę dzisiejszą relację.
Bolidy napędzane silnikami Ferrari zdają się wygrywać pierwszą zimową batalię, ale poczekajmy jeszcze z ocenami.
Problem z samochodem (lub silnikiem) musi być poważny i nikt w ekipie Red Bulla nie zamierza tego ukrywać. Nie byłbym zdziwiony, gdyby Vettel już dziś nie pojawił się więcej na torze.
Tymczasem Sebastian Vettel nie ma najmniejszego zamiaru wyjeżdżać na tor. Według informacji przekazanych przez AMuS mistrz świata, przebrany w codzienne ubrania, rozgościł się w motorhome zespołu.
Marcus Ericsson wyjechał na tor, aby zaliczyć, pierwsze dzisiaj, okrążenie w CT05.
Zespoły prawdopodobnie dostały zielone światło, aby odstawić deszczówki na bok. Perez i Button wyjechali na tor na slickach i od razu znalazło to odzwierciedlenie na tablicy wyników.
Na szczęście w kontakcie z barierą nie ucierpiało nadwozie. Taki scenariusz mógłby całkowicie wykluczyć Mercedesa z dalszego testowania w Jerez.
Zgodnie z sugestiami Mercedes, po wczorajszej awarii zmuszony był wzmocnić przednie skrzydło, które nie wytrzymało obciążeń przy prędkości 300 km/h.
#F1 Mercedes analyzed Hamilton crash: Frontwing fell off at 300 kp/h. New FW reinforced: http://t.co/E6Cgp01QIu pic.twitter.com/wM1iioyjT6
— Tobias Grüner F1 (@tgruener) January 29, 2014
Button i Vettel dołączyli do Rosberga. Zobaczymy jak długo będą w stanie pozostać na torze. Gary Anderson we wczorajszej analizie wspominał, że wynik przejazd składający się z czterech do pięciu okrążeń można uznać za mały sukces.
Tymczasem zespół Marussia potwierdził, że ciężarówki dotrą wcześniej niż planowano, ale o testowaniu w dniu dzisiejszym nie ma już mowy.
Krótka wizyta u mechaników i Rosberg ponownie wyjeżdża na tor.
Rosberg powrócił na tor i podobnie jak w przypadku Vettela skończyło się na jednym okrążeniu.
Na torze nie dzieje się kompletnie nic, a w związku z kompletnie suchym torem zespoły zaczynają wywierać presję na Pirelli, aby zakończyć dziś zajęcia “na mokro”. Kierowca traktora z pewnością by się ucieszył.
Vettel ponownie pojawił się na torze, przerywając ciszę, ale podobnie jak poprzednio po okrążeniu instalacyjnym wrócił do garażu pozostawiając pusty tor.
Tymczasem Charlie Whiting w rozmowie z serwisem AUTOhebdo potwierdził, że projekt nosa bolidu Lotus jest legalny – http://www.f1talks.pl/2014/01/29/whiting-nos-lotusa-jest-legalny/
“Bez kija nie podchodź” – tak w skrócie można podsumować poniższe zdjęcie mechaników Saubera, wybierających się na spotkanie z bolidem.
As the sauber stopped out on track, the mechanics set off with the crash bag and ERS hook pic.twitter.com/H8MepaVboo
— Craig Scarborough (@ScarbsF1) January 29, 2014
Wczorajsze doniesienia o problemach z silnikami Renault powoli zaczynają znajdować potwierdzenie w ilości okrążeń wykonanych przez zespoły zasilane jednostkami z Viry.
Podczas testów w Jerez nie ma oficjalnej przerwy obiadowej, ale można się spodziewać, że wkrótce na torze zrobi się nieco ciszej.
Fakt związany z przedpołudniowymi jazdami. W ciągu trzech godzin zespoły wykonały więcej okrążeń (98) niż w ciągu całego wczorajszego dnia (93). Nowa technologia powoli pozwala się ujarzmiać.
Tutaj znajdziecie kilka słów na temat Boulliera i McLarena – http://www.f1talks.pl/2014/01/29/eric-boullier-dyrektorem-wyscigowym-mclarena/
Button zaliczył pomiarowe okrążenie i z czasem 1:36.232 wysunął się na czoło tabeli.
Na torze ponownie zielona flaga, co szybko wykorzystali Rosberg oraz Button.
Kolejne ujecie bolidu Sauber stojącego w żwirowej pułapce.
Oh dear Esteban #F1 pic.twitter.com/1k4GSpe525
— thejudge13 (@thejudge13) January 29, 2014
Czerwona flaga na torze, podczas gdy bolid zespołu Sauber nadal stoi poza torem.
Gutierrez climbing out of his car from a distance. #F1 pic.twitter.com/tjB30VT8iF
— F1 Fanatic Live (@f1fanaticlive) January 29, 2014
Mercedes szybko uporał się z uruchomieniem W05 i Nico Rosberg mógł wyjechać na tor. Niestety, nawet gdyby chciał pozostać na nim dłużej, to przygoda Guttiereza ze żwirową pułapką przerwała sesję.
Z informacji docierających z toru wynika, że Mercedes ma już komplet części potrzebnych do naprawienia W05, więc w garażu rozpoczął się gorączkowy czas.
Jenson Button powraca na tor, tymczasem ekipa McLarena potwierdziła nawiązanie współpracy z Erickiem Boullier. Francuz będzie dyrektorem wyścigowym, a nad sobą będzie miał szefa zespołu, który zostanie zaprezentowany wkrótce.
Mała ciekawostka. Nad głowami kierowców, można zauważyć małe światełko w kolorze zielonym lub czerwonym. Jest to informacja dotycząca statusu pracy systemu ERS. Podobnie było w przypadku KERS, jednak wtedy lampka sygnalizacyjna znajdowała się na nadwoziu, przed kokpitem kierowcy.
Here is a picture of mandatory ERS status light #F1 – pic.twitter.com/8M4b13VR5Y
— f1talks.pl (@f1talks) January 29, 2014
Tył nowego bolidu McLarena wzbudził spore zainteresowanie. Tak zwane “siedzenie dla małpki” wydaje się być przytwierdzone do elementów zawieszenia, które również same w sobie wydają się mieć niekonwencjonalny kształt.
A look at the rear of the McLaren MP4-29 http://t.co/7SAAOX7UAI #skyf1 pic.twitter.com/vF98OJo8sX
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) January 29, 2014
W międzyczasie Sebastian Vettel zaliczył okrążenie instalacyjne.
Bottas pojawił się na torze i w pierwszym mierzonym kółku uzyskał najlepszy dzisiaj czas 1:38.944. Na kolejnym okrążeniu urwał kolejne części sekundy – 1:38.374.
Bolid zespołu Marussia jest w drodze do Jerez. Transport dotrze na tor około godziny 14:30, więc jest mało prawdopodobne, że MR03 wyjedzie dzisiaj na tor.
.@Marussia_F1Team are hoping to be in #Jerez by around 1430, seems unlikely they'll be running today though
— Daniel Johnson (@danielt_johnson) January 29, 2014
Nowe przednie skrzydło dla W05 prawdopodobnie dotarło na tor (lub cały czas tam było), be Mercedes wkrótce powinien pojawić się na torze.
Mercedes has just informed us that it expects to be running late morning today http://t.co/iOBmJNtxQh #F1
— Crash.Net (@CRASH_NET) January 29, 2014
Poruszenie na torze, bo Raikkonen wykonał pierwszy w tym sezonie manewr wyprzedzania. Ofiarą padł Guttierez.
Na torze nadal największe zainteresowanie budzi “sztuczny deszcz”.
But before any of the teams made it out, this guy was on track completing a lap – pic.twitter.com/i6O6DbwRrr
— ESPN F1 (@ESPNF1) January 29, 2014
Bo77as również zaliczył okrążenie instalacyjne.
#F1 2014 Blue tyre paint matches livery nicely pic.twitter.com/bCcuMq3Tch
— thejudge13 (@thejudge13) January 29, 2014
A oto i potwierdzenie.
MP4-29 is go! #F1 #Jerez pic.twitter.com/INoD73EOov
— McLaren (@McLarenF1) January 29, 2014
McLaren jest pierwszym zespołem, który wysłał bolid na tor. Dla MP4-29 będzie to debiut podczas tegorocznych testów.
Zielona flaga, wkrótce pierwsze bolidy powinny pojawić się na torze. Wiele zespołów będzie próbowało nadrobić stracony wczoraj czas.
Na torze nadal nie ma zielonej flagi. W padoku cisza, więc nie powinniśmy się spodziewać zbyt szybkich wyjazdów.
A oto i zdjęcie wspomnianego wcześniej specjalistycznego sprzętu nawadniającego.
Check out the rooster tails on that! Some seriously funky rear aero package going on there… #F1 #Jerez pic.twitter.com/8YGVXH0SjA
— MERCEDES AMG F1 (@MercedesAMGF1) January 29, 2014
Ponieważ na torze pojawił się jedynie traktor, dodatkowo polewający nawierzchnię wodą, warto poświęcić chwilę, by przyjrzeć się bliżej bolidom, które wczoraj pokonały pierwsze kilometry [GALERIA] – http://www.f1talks.pl/2014/01/29/pierwszy-dzien-testow-w-jerez-w-obiektywie/
Firma Pirelli zdecydowała, że dziś odbędą się testy na mokro, piątek będzie normalnym dniem testowym.
So Pirelli has decided to make today the wet running day, leaving Friday free for normal running
— Adam Cooper (@adamcooperf1) January 29, 2014
Powoli na torze zaczyna robić się coraz bardziej tłoczno. Po całonocnych pracach nocna zmiana mechaników udaje się na zasłużony odpoczynek, a ich obowiązki przejmuje inny zespół.
Drugi dzień testów w Jerez rozpoczyna się deszczowo. Po nocnych opadach, tor jest jeszcze mokry. Jeśli taka pogoda się utrzyma to Pirelli prawdopodobnie zarządzi dzień testowania deszczówek, bo taki jest zapisany w harmonogramie testów. Jeśli to przeschnie, a w czwartek nadal będzie sucho, to włoski producent w piątek zamierza wylać hektolitry wody, aby umożliwić zespołom sprawdzenie opon deszczowych.
Na tym kończę dzisiejszą relację. Podsumowanie ostatnich dwóch godzin znajdziecie na blogu późnym popołudniem.
Caterham rzeczywiście wybiera się na tor – silnik już został odpalony.
And we have quite a crowd in the garage! pic.twitter.com/IzDprkq8tZ
— Caterham F1 Team (@CaterhamF1) January 28, 2014
Według informacji podanych przez AMuS wynika, że Mercedes kończy dzisiejsze zajęcia z powodu braku części zamiennych.
AMuS exclusive: Mercedes frist test day is over. No spare front wing at Jerez. Reinforced spare part will be flown in tomorrow a.m.
— Tobias Grüner F1 (@tgruener) January 28, 2014
Tymczasem McLaren nadal ma problemy z uruchomieniem bolidu. Usterka wydaje się być złożona, bo dotyczy zarówno hydrauliki jak i instalacji elektrycznej.
McLaren: 'hydraulic and electrical installation issues'. Everything (car, engine, g'box) won't go together and start. Unlikely to run today
— Ted Kravitz (@tedkravitz) January 28, 2014
Zespół Caterham przymierza się do pierwszego wyjazdu.
Has to be positive news that @Ericsson_Marcus is in overalls and now in a briefing with the engineers….. soon come #TeamGreen 2014….
— Caterham F1 Team (@CaterhamF1) January 28, 2014
Red Bull i McLaren nadal nie opuściły garaży.
Zespół Ferrari poinformował, że przyczyną zatrzymania się Kimiego Raikkonena na torze w pierwszych minutach dzisiejszej sesji był problem z telemetrią.
#Jerez #F1 First stop of Kimi earlier in the day was caused by a telemetry glitch. Stop by the Ferrari only precautionary.
— Tobias Grüner F1 (@tgruener) January 28, 2014
Zespół Mercedesa potwierdził, że przyczyną wypadku Lewisa Hamiltona była awaria przedniego skrzydła. Poniżej moment uderzenia uchwycony w kadrze.
Lewis crashes! Looked like some sort of front wing fail. Lewis is fine #f1 #crash @LewisHamilton @latphotographic pic.twitter.com/Pc3qiqU0PU
— Glenn Dunbar (@glenn_dunbar) January 28, 2014
Zielona flaga ponownie na torze.
Pierwsze informacje mówią o dwóch możliwych przyczynach wypadku: awaria przedniego skrzydła lub awaria hamulców.
Appears like he lost his front wing before crashing. That explains a few things… pic.twitter.com/IBiKvSRsvm (pic via @chuschulito)
— F1 Technical (@f1technical) January 28, 2014
An off for @LewisHamilton, who went straight on at Turn One. Big black tyre marks suggest he might have had a brake issue, we shall see
— Adam Cooper (@adamcooperf1) January 28, 2014
Czerwona flaga na torze. Hamilton po wykonaniu szybkiego okrążenia wypadł z toru w pierwszym zakręcie i mocno porozbijał W05.
HAMILTON hit THE BARRIERS
#f1
pic.twitter.com/9Cgi46Qw8R
via @njuancof1
— F1Writers (@f1writers) January 28, 2014
OSTIA DE HAMILTON pic.twitter.com/EjZRwCbnbX
— мanu сhuѕ™ (@chuschulito) January 28, 2014
Hamilton in the barriers. Looks like his day is over. Here's a pic. More later in our gallery: http://t.co/VVfwwIbUIk pic.twitter.com/Iu1fYQ64u1
— Tobias Grüner F1 (@tgruener) January 28, 2014
Podobnie jak w przypadku wprowadzania KERSu mechanicy przy nowych jednostkach muszą zachować szczególne środki ostrożności.
You can't blame mechanics for using gloves to touch those noses pic.twitter.com/GAxlCPushS
— Pablo Elizalde (@EliGP) January 28, 2014
Kolejny materiał prezentujący bolid Ferrari na torze.
Red Bull nadal w garażu. Czyżby jakieś problemy? Najwyraźniej tak…
Adrian Newey: "We discovered a silly setup problem over night."
— Tobias Grüner F1 (@tgruener) January 28, 2014
Również Raikkonen ma za sobą okrążenie pomiarowe – 1:35.607.
[11:30] Na torze pojawił się bolid zespołu Sauber, podczas gdy VJM07 powrócił do garażu po problemach technicznych na pierwszym okrążeniu.
Back from the first lap! #C33 #Jerez pic.twitter.com/FFpZs42upk
— Sauber F1 Team (@OfficialSF1Team) January 28, 2014
Sergio's car is now back in the garage after stopping on track.
— Sahara Force India (@clubforce) January 28, 2014
Lewis Hamilton wykonał pierwsze pomiarowe okrążenie, na którym osiągnął czas 1:33.305.
Caterham nadal pracuje nad rozwiązaniem problemu w CT04, natomiast zespół Marussia poinformował, że MR03 jest już w drodze do Jerez.
Work continues in the garage to prepare for our first run of 2014. We still can't say when that'll be but we're definitely aiming for today!
— Caterham F1 Team (@CaterhamF1) January 28, 2014
Very pleased to report that the #MR03 is now on its way to #Jerez. Well done Team for resolving the issue. Our garage awaits you!
— Marussia F1 Team (@Marussia_F1Team) January 28, 2014
Tymczasem serwis AMuS opublikował pierwszą porcję zdjęć z Jerez – http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/f1-test-jerez-tag-1-die-ersten-bilder-der-neuen-f1-autos-8015933.html
Perez rzeczywiście pojawił się na torze, ale pokonał zbliżony dystans do bolidu Ferrari, po czym zatrzymał się w połowie okrążenia.
Do wyjazdu przygotowuje się zespół Force India.
Media starting to assemble outside our garage… they know it won't be long until we're on track! #FeelTheForce pic.twitter.com/uq2HxU9e9J
— Sahara Force India (@clubforce) January 28, 2014
Oprócz Mercedesa na wyjazd zdecydował się jedynie zespół Ferrari i tak mniej więcej to wyglądało (zanim coś poszło nie tak…)
Mercedes W05 już na pełnych obrotach.
[10:37] Brytyjczyk był pierwszym kierowcą, który pojawił się na torze w Jerez, ale jak zobaczycie poniżej nie obyło się bez problemów.
Lewis Hamilton zakończył trzecie instalacyjne okrążenie i wrócił do garażu.
And back to base – 3 runs, 3 laps, you know what's next then right? #LH44 #W05sup #F1 #Jerez pic.twitter.com/ovhIODHcN5
— MERCEDES AMG F1 (@MercedesAMGF1) January 28, 2014
Na torze ponownie zielona flaga, ale kierowcy nie kwapią się do wyjazdu. Bolid Ferrari wrócił do garażu.
#Jerez – Voici la #Ferrari de Kimi #Räikkönen à son retour dans l’allée des stands. #F1 pic.twitter.com/84Pgnt2c0S
— Grégory Demoen (@GregF1i) January 28, 2014
Zespół Ferrari zaliczył falstart. Nowa konstrukcja zatrzymała się tuż po wyjeździe na tor, a Kimi Raikkonen musiał wrócić do garażu korzystając z jednego z samochodów należących do obsługi.
#Kimi #7 retunrs to the Ferrari box in a Seat with his helmet!!! http://t.co/rgXApCjlzN pic.twitter.com/8UDmfFJYPC via @crosaleny
— F1Writers (@f1writers) January 28, 2014
Lewis Hamilton jako pierwszy wyjechał na tor wykonując okrążenie instalacyjne.
[13:50] Oficjalne stanowisku trybuału:
Decision of the International Tribunal
The Tribunal, after having heard the parties and examined their submissions, decided that:
Mercedes be reprimanded;
Mercedes be suspended from participating in the forthcoming “three day young driver training test”;
Pirelli be reprimanded.
and rejected all other and further conclusions.
[13:45] Mercedes ukarany – http://www.f1talks.pl/2013/06/21/mercedes-ukarany/
[13:12] Na werdykt musimy poczekać jeszcze około 50 minut.
[12:22] Ciągle czekamy na werdykt, który prawdopodobnie jest już znany zainteresowanym stronom…
[11:58] Testy przeprowadzone przez Ferrari działają mocno na korzyść Mercedesa. Odbywały się w podobnych okolicznościach,wykorzystano te same procedury, więc część zarzutów stawianych niemieckiemu producentowi prawdopodobnie będzie odrzucona. Jedyna różnicę stanowi rocznik samochodu, bo skoro test z udziałem Massy nie wzbudził sprzeciwu FIA, to Rosberg i Hamilton powinni również zostać “rozgrzeszeni”.
[11:55] Werdykt powinien zostać opublikowany w ciągu kilku następnych minut…
[11:35] Pojawiają się sugestie, że włoski producent opon może wystąpić na drogę sądową przeciwko FIA. Wezwanie przed Trybunał Arbitrażowy, mimo, że Pirelli nie jest pod jurysdykcją FIA, miało narazić na szwank dobre imię firmy.
[11:10] Wracając jeszcze do wczorajszych zeznań Mercedesa. Według przedstawiciela niemieckiego koncernu kierowcy używali czarnych kasków ze względów bezpieczeństwa. Na torze w tym czasie pracowało tylko kilku ochroniarzy, a czarne kaski miały zapewnić kierowcom anonimowość i nie wzbudzać zainteresowania kibiców.
[10:57] Z najnowszych informacji wynika, że werdykt możemy poznać w okolicach południa.
[10:55] Protokół w takich sytuacjach przewiduje, że o werdykcie najpierw zostaną poinformowane podmioty, których dotyczy postępowanie. W dalszej kolejności zespoły, które wniosły protest, a potem pozostałe zespoły. Dopiero po wypełnieniu tych formalności werdykt zostanie ogłoszony publicznie.
[10:45] Pojawił się całkiem nowy aspekt sprawy, dotyczący bezpośrednio najmłodszych zespołów w stawce. Jeśli trybunał zdecyduje się wykluczyć Mercedesa z klasyfikacji konstruktorów, to zarówno Caterham, jak i Marussia otrzymają spory zastrzyk gotówki z tytułu podziału zysków. Od tego sezonu tylko pierwsza dziesiątka może liczyć na tego typu wsparcie finansowe.
[10:40] Decyzja Trybunału Arbitrażowego nie jest ostateczna, może zostać zakwestionowana i przedstawiona przed Międzynarodowy Sąd Apelacyjny.
[10:40] Kilka ciekawych uwag dotyczących całej sprawy znajdziecie w materiale Petera Windsora, który zaprosił do rozmowy redaktora naczelnego magazynu F1 Racing, Anthonego Rowlinsona – http://youtu.be/prU2xji3e48
[10:35] Warto również obejrzeć materiał przygotowany przez telewizję Sky Sports, która wysłała do Paryża swoją ekipę reporterów – http://www1.skysports.com/watch/video/sports/formula-1/8785686/kravitz-looks-at-testgate
[10:30] Wszystkim, którzy dopiero dzisiaj wgryzają się w sprawę polecam relację z wczorajszego dnia oraz krótkie podsumowanie, które przygotowałem dzisiejszego poranka.
[10:10] Z informacji, które właśnie otrzymałem wynika, że werdykt powinien zostać ogłoszony w okolicach godziny 14:00.
[16:55] Posiedzenie trybunału zostało zamknięte. Werdykt poznamy dopiero jutro, sędziowie muszą mieć czas, aby zapoznać się ze zgromadzonym materiałem.
[16:52] FIA podziękowała Brawnowi za szczerość i prawdomówność.
[16:50] Przedstawiciel FIA w odpowiedzi na tłumaczenia Pirelli przypomniał, że jednym z elementów kontraktu podpisanego przez dostawcę opon jest przestrzeganie regulaminu sportowego.
[16:45] Przedstawiciel Pirelli przyznał, że włoski producent poprosił Mercedesa o wykorzystanie aktualnego samochodu.
[16:30] Pojawiają się kolejne sugestie, że werdykt może zostać ogłoszony dopiero jutro, ale nie są to oficjalne informacje.
[16:00] Jako dowód, że FIA nie może ukarać “osób trzecich” prawnik włoskiego producenta przypomniał sprawę Flavio Briatore z 2009 roku.
[15:30] Pirelli rozpoczęło swoją obronę od stwierdzenia, że nie działa pod jurysdykcją FIA.
[14:40] Rozpoczyna się wystąpienie przedstawiciela Pirelli.
[14:17] W całym zamieszaniu umknęła mi jedna ciekawostka. Mercedes przeprosił za to, że kierowcy w czasie testu używali innych kasków.
[14:10] Myślę, że to dobry moment, aby uporządkować informacje, które mamy do tej pory. FIA zarzuca Mercedesowi oraz Pirelli złamanie zapisów regulaminu sportowego. Dokładnie chodzi o artykuł 151c, czyli działanie na szkodę konkurencji. Dodatkowo przedstawiciel federacji zasugerował, że Mercedes odniósł znaczne korzyści uczestnicząc w teście.
Niemiecki zespół odpiera zarzuty, wskazują, że test był organizowany przez Pirelli i to włoski producent miał obowiązek ustalić wszystkie szczegóły z FIA. Nie podlega wątpliwości, że Pirelli miało prawo do organizacji takiego testu. Dodatkowo Mercedes przedstawił dowód, będący fragmentem komunikacji pomiędzy Whitingiem, a prawnikiem FIA. Z przedstawionego materiału wynika, że test zorganizowany przez Pirelli nie naruszał interesów innych zespołów.
[14:07] Już wiadomo, że przesłuchanie przedstawicieli firmy Pirelli opóźni się, co każe sądzić, że werdykt możemy poznać dopiero jutro.
[14:03] Stało się to, na co wszyscy czekaliśmy. Mercedes przedstawił fragment korespondencji pomiędzy Whitingiem, a jednym z prawników FIA. Poniżej przytoczony fragment:
Whiting: “W mojej ocenie taki test nie będzie w rzeczywistości organizowany przez uczestnika. Czy myślisz, że moglibyśmy zająć takie stanowisko, żeby umożliwić Pirelli przeprowadzenie testu?”
Sebastian Barnard: “Moglibyśmy zająć takie stanowisko.”
[13:04] Ross Brawn zasugerował, że pomimo, że test organizowany był przez Pirelli, to Mercedes dodatkowo otrzymał zielone światło od FIA.
[12:31] Znamy już linię obrony Mercedesa. Test był organizowany przez Pirelli i to włoski producent miał obowiązek ustalić wszystkie szczegóły z FIA.
[11:51] Warto jeszcze dodać, że cała oficjalna komunikacja pomiędzy FIA i pozostałymi uczestnikami serii ma formę pisemną. Gdyby Mercedes otrzymał pisemne pozwolenie, automatycznie trafiłoby on do innych zespołów.
[11:50] Wiadomo już, że głównym zarzutem wystosowanym przez FIA względem Mercedesa i Pirelli jest złamanie artukułu 151c Regulaminu Sportowego, czyli w skrócie działanie na szkodę interesów konkurencyjnych zespołów.
[11:48] FIA zakwestionowała również, że Mercedes nie odniósł żadnych korzyści uczestnicząc w testach.
[11:43] Ted Kravitz w pierwszym wejściu na żywo w stacji Sky Sports News poinformował, że prawnik reprezentujący FIA kolejno “odstrzelił” wszystkie argumenty przestawiane w ciągu ostatnich kilku tygodni przez Mercedesa. Na pierwszy ogień poszło pozwolenie na testy, które miało zostać udzielone przez Charliego Whitinga. Potwierdził, że rozmowy miały miejsce i delegat techniczny FIA wstępnie zaakceptował pomysł Mercedesa, ale warunkiem było poinformowanie wszystkich pozostałych zespołów o takiej możliwości. Tymczasem o testach nie wiedziały ani zespoły ani FIA.
[10:37] Dodatkowo przedstawiciel FIA poinformował, że firma Pirelli oprócz pozwolenia na testy, ma w kontrakcie również zapis obligujący do przestrzegania regulaminu sportowego.
[10:35] Stanowisko FIA w tej sprawie jest jasne – nie było pozwolenia na test, a wymiana informacji była bardzo pobieżna. Test bez zgody oznacza złamanie regulaminu.
[10:26] FIA: “To jest spór, w którym mamy bardzo mało faktów. Wiemy kiedy test się odbył, gdzie z jakimi samochodami i kierowcami.”
[10:24] Według FIA test nie został zatwierdzony.
[10:18] Przedstawiciel FIA otworzył przesłuchanie przedstawiając tło sprawy oraz potwierdzając, że była komunikacja na linii Mercedes – FIA w sprawie testów, ale miała jedynie charakter informacyjny. Nie znalazły się w niej żadne szczegóły dotyczące formy testu.
[10:08] Autosport potwierdził obecność Christiana Hornera w towarzystwie Paula Monaghana, głównego inżyniera. Ferrari, McLaren i Williams również mają swoich obserwatorów.
[10:05] Oprócz wspomnianych wcześniej prawników Mercedesa reprezentuje Ross Brawn, szef inżynier wyściogowych Andrew Shovlin i menadżer zespołu Ron Meadows. Pirelli reprezentuje Paul Hembery.
[10:03] Słowa na temat przebiegu przesłuchania. Najpierw głos zajmie Charlie Whiting z ramienia FIA. Później do tych informacji będą mogli się odnieść odpowiednio przedstawiciele Mercedesa oraz Pirelli.
[10:01] Również zespół Force India postanowił dziś sprawdzić swój bolid na prostej. Miejsce akcji – Duxford.
[9:58] Przesłuchanie zostało oficjalnie rozpoczęte. Zakaz używania mediów społecznościowych oznacza, że informacje dotyczące przebiegu postępowania, będą pojawiać się jedynie podczas przerw. Musimy uzbroić się w cierpliwość.
[9:56] Tymczasem, również we Francji, zespół Caterham rozpoczął testy aerodynamiczne – https://twitter.com/MyCaterhamF1/status/347595218557730817/photo/1
[9:55] Pojawiają się niepotwierdzone informacje, że FIA zaproponowała Mercedesowi “korzystny” układ, po warunkiem przyznania się do winy. Niemiecki zespół miał odrzucić te ofertę i będzie się starał oczyścić z zarzutów przed Trybunałem Arbitrażowym FIA.
[9:50] Okazuje się, że każdy z zespołów wysłał do Paryża swojego obserwatora, więc obecność Hornera nie powinna szczególnie dziwić.
[9:40] Tom Cary z The Telegraph donosi, że Pirelli reprezentuje ten sam prawnik, który wywalczył zniesienie zakazu pracy w F1 dla Pata Symondsa po aferze Crashgate.
[9:35] Alan Baldwin z agencji Reutersa poinformował, że Mercedesa reprezentuje Paul Harris, prawnik, który w 2009 roku wygrał batalię dla Brawna o podwójny dyfuzor.
[9:30] W Paryżu pojawił się niespodziewanie Christian Horner i jak na razie nie wiadomo w jakim charakterze będzie tam występował.
[9:25] Na miejscu są wysłannicy obu Brytyjskich stacji transmitujących wyścigi. BBC wysłało Toma Clarksona (@TomClarksonF1), a telewizja Sky Sports Teda Kravitza (@tedkravitz) i Craiga Slatera (@craigslatersky). Niestety wszyscy przybyli dziennikarze zostali poinformowani o zakazie używania Twittera oraz innych mediów społecznościowych.
Dochodzi 15:00. Przed kierowcami jeszcze dwie godziny pracy, a ja niestety muszę się z Wami pożegnać. Zapraszam jutro i czekam na wasze opinie na temat nowych bolidów i pierwszego dnia testów w komentarzach.
Rosberg przejechał dziś zaledwie 14 okrążeń.
Mercedes ustalił przyczynę problemu w samochodzie Nico Rosberga. Z uwagi na potrzebę przeprowadzenia pewnych modyfikacji bolid W04 nie pojawi się już dziś na torze.
Awaria w MP4-28 usunięta. Jenson Button wraca na tor.
Valtteri Bottas również odpoczywa http://t.co/QM2k0jOu
Grosjean w drodze na zasłużony obiad – pierwsze pole w tabeli oraz 34 okrążenia na karku http://t.co/PBlqn0tq
Mercedes również sprawdza temperaturę elementów w okolicy wydechu http://www.f1fanatic.co.uk/2013/02/05/f1-cars-hit-track-testing-starts-spain/merc-rosb-jere-2013-3-2/
Podobnie zresztą jak Felipe Massa – http://t.co/xmrTew2t
Teoretycznie, w porze obiadu powinno na torze być cicho, ale Grosejan zacięcie realizuje swój plan http://t.co/FAgheFL9
Pirelli na pierwsze testy w Jerez dostarczyło każdemu kierowcy 35 kompletów opon łącznie z deszczowymi. 20 zestawów wybrał włoski producent, a o kolejnych 15 zestawach decydował każdy z zespołów. Nowe auta i nowe opony to dużo zagadek dla inżynierów.
Tył RB9 cały w farbie http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/fotogalerie-f1-test-jerez-tag-1-neue-autos-erstmals-auf-der-strecke-6586383.html?fotoshow_item=70#fotoshow_item=72
Toro Rosso z silnikami Renault od 2014 roku? http://www.f1talks.pl/2013/02/05/toro-rosso-z-silnikiem-renault-od-2014-roku/
MP4-28 nadal w garażu. Kiepski dzień dla Jensona Buttona, bo nic nie wskazuje na to, że wkrótce będzie mógł powrócić na tor.
Po trzech godzinach zajęć najlepszy czas uzyskał Daniel Ricciardo – 1’20″547
Tak wygląda druga strona toru w Jerez – raj dla miłośników nieco większych maszyn http://t.co/9fSLv4MH
Pierwsza przygoda Pastora Maldonado – przestrzelił wjazd do alei serwisowej http://t.co/NiuLTXZn
Dlaczego Alonso nie testuje w Jerez? http://www.f1talks.pl/2013/02/05/dlaczego-alonso-nie-testuje-w-jerez/
Duża galeria zdjęć z pierwszych dwóch godzin zajęć na torze Jerez http://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/fotogalerie-f1-test-jerez-tag-1-neue-autos-erstmals-auf-der-strecke-6586383.html
Caterham CT03 w akcji http://t.co/H07c4AmN
Zbiór ciekawych zdjęć bolidu Ferrari F138 z pierwszych chwil na torze w Jerez http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?f=12&t=14597&start=225
Problem w bolidzie Rosberga, o którym wspominałem wcześniej wynikał z awarii elektryki w samochodzie.
Bolid Lotusa wyjechał na tor z dwoma charakterystycznymi wlotami nad głową kierowcy, jednak warto dodać, że oba są dziś zaklejone http://t.co/k98lz20G
Zdjęcie na potwierdzenie moich słów o awarii Mercedesa W04 http://s2.spiced.co/f1/full/5110d6470448ce0cef800dad895a8c1b39f9948dbff3a.jpg
Bolid Mercedesa kolejną ofiarą testów. Rosberg był zmuszony zatrzymać się na torze. W okolicy silnika pojawił się ogień.
Relacja telewizji Sky Sports z prezentacji bolidu Marussia http://www1.skysports.com/formula1/video/12870/8472184
Znana jest już przyczyna awarii w bolidzie Jensona Buttona. Z pierwszych informacji wynika, że zawiodła pompa paliwa.
McLaren wraca na tor http://t.co/DMulYLXw
Paul di Resta u swoich mechaników http://t.co/5VyGtB8y
Grosjean rozpoczyna okrążenie instalacyjne http://t.co/C5K4gycl
Zespół Marussia miał dziś potwierdzić drugiego kierowcę, ale do tej pory nie ma żadnego komunikatu w tej sprawie. Nie wiadomo również kto będzie testował MR-02 podczas dwóch ostatnich dni.
Mark Webber zabiera RB9 na pierwszą przejażdżkę http://t.co/sxme4CUS
Williams zaprezentował dziś jedynie nowe malowanie http://www.f1fanatic.co.uk/2013/02/05/williams-reveal-2013-livery-fw34/
Boczne wloty powietrza w bolidzie Saubera są bardzo, bardzo wąskie http://t.co/8vbGwYMV
Godzina minęła, a Lotus nadal w garażu. Czyżby mięli coś do ukrycia? http://t.co/blZrbpCR
Zdjęcia z prezentacji to jedno, a tor pokazuje swoje. Nowe Ferrari F138 z całą masą sensorów mierzących temperaturę w okolicy wydechu http://t.co/0Lko87Gc
Sesja została wznowiona
McLaren MP4-28 pierwszą “ofiarą” testów – bolid Jensona Buttona potrzebował pomocy, aby wrócić do garażuhttp://t.co/XWsZ01Id
Po pięćdziesięciu minutach dwóch kierowców ma na swoim koncie okrążenia pomiarowe Pastor Maldonado oraz Felipe Massa
Kogo można się spodziewać dziś za kółkiem? http://www.f1talks.pl/2013/02/04/bianchi-bedzie-testowal-z-force-india/
Ważny moment w karierze Giedo van der Garde http://t.co/iLkB2VNp
Sezon 2013 wystartował wraz z pierwszym samochodem, który pojawił się na torze w Jerez!
Jestem zmuszony zakończyć dzisiejszą relację w tym momencie. Jutro będziecie zmuszeni zadowolić się jedynie czasami, bo czekają mnie nieco inne obowiązki.
Pierwsz trójka to Schumacher, Webber i Ricciardo.
Do końca dzisiejszych zajęć pozostało mniej niż trzy godziny.
Tymczasem mam już dla Was pierwsze zdjęcia z dzisiejszych jazd http://www.f1talks.pl/2012/02/08/drugi-dzien-testow-w-obiektywie/
W zeszłym roku najlepszy czas testów w Jerez wynosił 1:19.832. Patrząc na tabelę nie mam wątpliwości, że inżynierowie odzyskali utracony przez zmianą przepisów docisk.
Perez ma chwilę dla siebie…
Pojawia się wiele pytań o sens testowania starym samochodem. Mercedes przywiózł w zasadzie maszynę z sezonu 2011 i nie widać na niej większych zmian. w tym przypadku chodzi głównie o zapoznanie się z nowymi mieszankami Pirelli oraz być może test kanału F, który ma znajdować się w przednim skrzydle.
Cztery czołowe zespoły ubiegłego sezonu wysłały swoich kierowców na tor.
Kolejne potwierdzenie, że w tych testach czasy są na drugim miejscu tym razem z obozu Ferrari. Nicolas Tombazis: “…absolutely did not have an eye on the stopwatch, preferring to concentrate on gathering as much data as possible in order to get as good an understanding as possible of the behaviour of the car”.
Pierwsza szóstka 1) Schumacher 1:18.561, 2) Webber 1:19.184, 3) Ricciardo 1:19.587, 4 Bianchi 1:20.22, 5) Raikkonen 1:20.239, 6) Button 1:20.688
Zbliża się pora obiadowa. Perez i Kovalainen opuścili kokpity.
Horner powiedział reporterom BBC, że w zeszłym roku RB7 poprawił osiągi od pierwszego testu do pierwszego wyścigu o ponad 2 sekundy.
Na torze Schumacher, Webber, Bianchi, Massa i Kovalainen.
Jak słusznie zauważył jeden z czytelników temperatura na torze wzrasta, co może wkrótce przełożyć się na jeszcze lepsze wyniki.
Button po czterech okrążeniach wrócił do garażu. Czasy zanotowane podczas tego wyjazdu bardzo mocno się od siebie różnią.
Warto zwrócić uwagę na niezawodność bolidów. Caterham, który w zeszłym sezonie pluł olejem na prawo i lewo przejechał już 65 okrążeń bez żadnej usterki.
Również Button zanotował swój najlepszy wynik 1:20.688.
De la Rosa poprawił swój wynik 1:23.741. Hiszpańscy kibice szaleją na trybunach…
Raikkonen wskoczył na piątą pozycję z czasem 1:20.239.
oraz McLarena…
Coś dla fanów Raikkonena…
McLaren informuje na Twitterze, że zespół ma jeszcze wiele rzeczy do sprawdzenia i nie należy spodziewać się zawrotnych wyników.
Schumacher dość mocno popracował na ostatnim kółku i jest efekt 1:18.561.
Raikkonen powrócił na tor po kłopotach z bolidem. Po przejechaniu 7 okrążeń wrócił do swoich mechaników i jest zadowolony ze zmian, które zostały wprowadzone.
Już jest 1:19.184 na koncie Australijczyka.
Webber na torze, a w planie bardzo szybki przejazd, tempem kwalifikacyjnym. Zobaczymy, co z tego wyjdzie.
W międzyczasie polecam obejrzeć wczorajszy wywiad z Adrianem Neweyem
http://youtu.be/G6j2B2q0xZo
Nawet niewielki zysk ze strony układu wydechowego może okazać się na wagę złota.
Wracając do wydechu to zespół Ferrari testował wczoraj trzy różne warianty. Zmiany były wprowadzane przez inżynierów w garażu, czego skutkiem były ślady porozcinanego nadwozia.
Perez zdecydował się wyjechać na tor.
Całkowita cisza na torze po zjeździe Massy i Maldonado.
Webber potwierdza dobre tempo 1:19:459.
Maldonado błysnął tempem 1:21.529
Kilka zespołów już wczoraj “poparzyło” swoje cacka…
Zespoły mimo zakazu dmuchania spalinami w bolid już próbują budować specjalne kanały do kierowania strugi gazów wylotowych w odpowiednie miejsce.
Jego kontrola ma być pewnym wyznacznikiem dla zespołów na co można sobie będzie pozwolić, a co będzie zakazane.
Na torze jest dziś obecny Charlie Whiting, który ma się przyjrzeć rozwiązaniom technicznym, szczególnie układom wydechowym.
Najpierw wciągnął na tor trochę żwiru, a później E20 zgubił nieco oleju.
Raikkonen uszkodził swój samochód przed pojawieniem się pierwszej czerwonej flagi na torze.
Tylko pięć okrążeń ma na swoim koncie wspomniany przed chwilą Raikkonen.
Kimi Raikkonen wolniejszy od swojego rodaka o prawie cztery sekundy. Co się stało z wczorajszym tempem?
Wczoraj mniej więcej w tym czasie padł najlepszy czas dnia, więc bądźcie czujni.
Myślę, że chat nieco ożywi atmosferę i liczę na ciekawą dyskusję.
Na czele tabeli z czasami Webber, Ricciardo i Button.
Witam wszystkich w nieco zmienionej formie relacji.
CoveritLive ma dziś ogromne problemy z działaniem. Relacja z jego użyciem jest wręcz niemożliwa.
(08 Feb 09:57)
Dlaczego moje komentarze w Cover It nie pokazują się??
(08 Feb 09:58)
Przepraszam za dubla. Doszło z 5 minutowym opóźnieniem.
(08 Feb 13:42)
“ale po pierwsze zespół potrzebował takiego wyniku z marketingowego punktu wiedzenia”
Wybacz, pitolicie hipolicie. każdy zespół potrzebuje ale żaden nie robi pokazówki. Oni też nie.
(08 Feb 13:45)
Pozwolę sobie mieć inne zdanie na ten temat.
(08 Feb 14:25)
Zdanie może mieć jakiekolwiek- grunt żeby miało ono jakikolwiek sens i fundamenty, który tutaj zwyczajnie brakuje.
(08 Feb 14:36)
Lotus po dłuższej chwili spędzonej na dnie potrzebuje się odbić od dna, nie tylko sportowo, ale również medialnie. Jeśli ktoś śledził wczoraj ich profile na Twitterze i FB to widział, że achów i ochów nie było końca…
(08 Feb 15:11)
Nic takiego nie musi zrobić, nie byli na żadnym dnie a odbicie sportowe i wizerunkowe jest następstwem dobrej formy, będące z kolei po części sumiennej pracy zimą.
Słuchaj chłopie, otwórz umysł i posłuchaj mądrzejszych- nikt tam nie zawraca sobie głowy pokazówkami.. szczególnie nie z zalanym bakiem i na drugiej najtwardszej mieszance od końca.
(09 Feb 09:32)
Mam wrażenie, że nie masz zielonego pojęcia o marketingu sportowym. Sponsoring opiera się na eksponowaniu marki. Raikkonen, będąc najszybszym kierowcą pierwszych przedsezonowych testów, jest eksponowany we wszystkich sportowych mediach wraz ze zdjęciem bolidu, na którym jest co? Logo sponsorów.
(09 Feb 20:28)
Dziś najszybsze okrążenie zrobił Rosberg na pojedynczym kółku. Drugie najszybsze zrobił Groszek na pierwszym kółku stintu o długości sześciu okrążeń. Który z nich mógł to zrobić w celach marketingowych?
Pomyśl trochę, zanim przyłożysz proste narzędzia pokroju cepa do delikatnej materii wyścigowej.
(08 Feb 13:47)
Jeżeli wierzyć Kravitzowi KR nie jeździł na oparach więc tym bardziej “glory lap” nie powinien wchodzić w grę. Ciekaw jestem jak wyglądają dłuższe stinty za kierownicą E20.
(08 Feb 14:56)
Najdłuższy stint Raikkonena na dzisiaj to 13 okrążeń na poziomie 1:24 – 1:25s
(09 Feb 13:17)
Najdłuższy środowy stint Raikkonena:
http://img404.imageshack.us/img404/4854/kimistint.png
(09 Feb 15:27)
Não sei nada de polonês.
But I just let a cheer to all F1 Fans around the World!
Go McLaren!
http://www.papayaorange.com.br
(11 Feb 01:35)
Czy jeszcze jakiś macz uważa, że średnia 19 na zielonym zimnym torze, średnich oponach i częściowo zalanym bakiem to marketing sportowy?